Kan man inte få A om man vägrar dissekera?
Fast om nu tonåringen aldrig dissekerat förr så vet hen ju inte om hen kommer att må illa och spy eller va hen nu är rädd för.
Det kommer säkert att gå bra. Vad härligt efteråt att ha gjort något man inte trodde var möjligt! Sånt växer man av.
Var själv jätterädd inför att dissekera koöga (de på min förra skola skulle "bara" dissekera grodlår) och var fler än jag som var rädda.
Vi fick springa ur klassrummet och ta en minut om det blev för mycket, var flera som gjorde det. Kom de tillbaka och försökte igen var det inget som påverkade betyget.
Om ditt barn visar sig villigt att prova och kanske spy i klassrummet så har ju eleven iaf försökt, trots ett väldigt fysiskt motstånd, vilket ju alltid är en fördel ur en lärares synpunkt gissar jag. Att försöka fast det är svårt. Det är viktigt ur livets alla aspekter.
Ibland måste man bara försöka göra saker som verkar fasansfulla. Klarar "alla andra" av momentet så är det ju inte något som inte är genomförbart för en fjortonåring. Men dissekerar gör man först i nian. Hen kanske har utvecklats bort från rädslor av det slaget fram tills dess?
Kommer man inte in på ett gymnasium står flera åter. Överdriven press på sig själv, speciellt om man tänker att vägran är en lösning på skolmoment som verkar jobbiga, från en sån tidig ålder är jag tveksam till om det är så hälsosamt.