• Anonym (R)

    Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

    Fast om nu tonåringen aldrig dissekerat förr så vet hen ju inte om hen kommer att må illa och spy eller va hen nu är rädd för.
    Det kommer säkert att gå bra. Vad härligt efteråt att ha gjort något man inte trodde var möjligt! Sånt växer man av.

    Var själv jätterädd inför att dissekera koöga (de på min förra skola skulle "bara" dissekera grodlår) och var fler än jag som var rädda.
    Vi fick springa ur klassrummet och ta en minut om det blev för mycket, var flera som gjorde det. Kom de tillbaka och försökte igen var det inget som påverkade betyget.

    Om ditt barn visar sig villigt att prova och kanske spy i klassrummet så har ju eleven iaf försökt, trots ett väldigt fysiskt motstånd, vilket ju alltid är en fördel ur en lärares synpunkt gissar jag. Att försöka fast det är svårt. Det är viktigt ur livets alla aspekter.

    Ibland måste man bara försöka göra saker som verkar fasansfulla. Klarar "alla andra" av momentet så är det ju inte något som inte är genomförbart för en fjortonåring. Men dissekerar gör man först i nian. Hen kanske har utvecklats bort från rädslor av det slaget fram tills dess?

    Kommer man inte in på ett gymnasium står flera åter. Överdriven press på sig själv, speciellt om man tänker att vägran är en lösning på skolmoment som verkar jobbiga, från en sån tidig ålder är jag tveksam till om det är så hälsosamt.

  • Anonym (R)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-21 17:33:05 följande:

    Dissekera, I en Svensk skola, 2022? Jag gick ut nian för 3 år sen och hade det kommit på tal i min högstadieskola, och dessutom som påverkan på betyg, hade både elever och föräldrar gjort uppror. Typ hälften av mina klasskompisar var vegetarianer, många från födseln, och minst 4 var veganer och det är ju inte ovanligt. Aldrig att någon av de ens skulle stycka en kyckling på hemkunskapen. 


    Jag var vegetarian från födseln. Det gjorde inte mig handikappad inför att göra en skoluppgift, som dessutom var mytomspunnen, snackades om den ibland redan från 7an, och var en stor bedrift att klara. 

    Man måste inte sitta och karva i 40 minuter, tills ögat är uppdelat i små bitar. Räcker med att man spelar intresserad och skär lite här och där. Om det räcker för högsta betyg vet jag inte.
    Jag tycker att det är både bra och nyttigt att utföra skoluppgifter som kan te sig skrämmande.
  • Anonym (R)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-21 17:33:05 följande:

    Dissekera, I en Svensk skola, 2022? Jag gick ut nian för 3 år sen och hade det kommit på tal i min högstadieskola, och dessutom som påverkan på betyg, hade både elever och föräldrar gjort uppror. Typ hälften av mina klasskompisar var vegetarianer, många från födseln, och minst 4 var veganer och det är ju inte ovanligt. Aldrig att någon av de ens skulle stycka en kyckling på hemkunskapen. 


    Du lär väl ha gått i en antroposofskola dessutom, om det var så hög andel vegetarianer bland både elever och föräldrar.

    Jag hade det väldigt svårt med maten i början när jag precis börjat skolan (färdiga köttliknande vegetariska rätter som "köttbullar", quornfärs och korvar fanns inte) och många föräldrar trodde att mina föräldrar höll mig under strikt diet för att de "förvägrade" mig kött. Var iofs längesen jag gick i lågstadiet. I början på 90-talet.

    Hur kunde de ens få godkänt i hemkunskapen om de vägrad göra uppgifterna? Kanske för att man slipper de uppgifterna på antroposofskolor?
  • Anonym (R)
    AndreaBD skrev 2022-10-22 23:13:52 följande:
    Min poäng är egentligen - det ska inte behövas ett läkarintyg. Man behöver inte vara "sjuk" för att ha svårt för just den uppgiften. Jag tycker läraren bör alltid erbjuda alternativ när det gäller så pass känsliga uppgifter. Det är överdrivet att skaffa intyg, och det säger inte mycket. Just ångest är ingen diagnos, utan bara ett symptom - som de flesta människor kan ha nån gång. 

    Jo, jag tror det kan t.o.m. vara så att någon utan armar inte skulle kunna få A i idrott. Men jag vet inte säkert. Jag är inte idrottslärare. Sånt diskuteras ju med andra lärare som har samma ämne. Någonstans måste man ju alltid tolka kriterierna.
    Du som är lärare borde ju veta hur stärkande det är att klara av uppgifter man aldrig trodde man skulle klara och hur mycket man växer av det?
  • Anonym (R)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-23 11:56:38 följande:

     


    Tyckte inte den specifika diagnosen var relevant och står fast vid det. Det enda ni behöver veta är att det är seriöst och att det finns papper på det. Läkare är inblandade etc. 


    Jag ber inte om medicinska råd, jag ville bara veta vad som faktiskt gäller i skolan.


    Så barnet ska gå natur. Du vet väl att det läses biologi på högre nivå där? Kanske mer dissektioner som man måste klara av för att ens klara kursen?

    Man kan ju inte glida på ett bananskal hela livet och undvika "skrämmande" uppgifter, då får man välja något annat på gymnasiet, typ frisör eller barn och fritid, om man nu inte ser barn eller andras hår som skrämmande förstås. Eller varför inte bara välja samhälle? Det är alltid en bra grund.

    Om barnet inte klarar dissekering så är det förmodligen många naturyrken som aldrig skulle klaras av. Biolog, läkare, obducent, sjuksköterska, veterinär mfl.
  • Anonym (R)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-23 09:45:52 följande:
    Det stämmer att man ska kunna nå de högre betygsstegen i IdH trots fysiska funktionsnedsättningar.

    Vad gäller ångest så finns det ett antal diagnoskoder för detta. (Varför tror du att det inte gör det?) 
    Va? Själv spelade jag basket och volleyboll på fritiden i 9an. På idrotten gjorde jag mitt yttersta varje lektion. 
    Gjorde alla extramoment som skriftliga prov (enbart för dem som ville ha högre än G), att dyka i från ena sidan bassängen, simma till den grunda sidan för att sedan vända och på den djupa delen simma ner på 3.30 för att hämta upp en docka på 70 kg och sedan rädda dockan till den grunda sidan igen via ryggsim. Gjorde det på bra tid. Simmade klädsim 40 längder, trampade vatten i 20 min med kläder. Sprang inte så snabbt på 100 m förvisso, men däremot på längre sträckor.

    Gissa mitt betyg? Hade ju trott MVG, men när jag frågade vad fan är det här, när jag såg mitt preliminära betyg som var G, så svarade gympaläraren, att hen sett mig vid rökrutan ett antal gånger och hen hatar rökning och man når aldrig någonstans inom idrott om man röker. Så det var alltså fel av henne att ge mig det betyget för att jag "funktionsnedsatte mig själv" genom att röka 2 ggr i veckan eller bara stå i rökrutan och prata med kompisar?

    Nu är ju det längesen, men tycker fortfarande att det är helt idiotiskt att folk som presterade sämre än mig fick högre betyg. Men brydde mig inte allt för mycket. Kom in på gymnasiet ändå och det är ju det enda 9ans betyg är till för. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-23 10:26:48 följande:

     


    Självklart inte, därav att jag försöker peppa så hen åtminstone försöker och ser om det är så hemskt som hen tror. Det lär däremot vara stor skillnad mellan en drös omogna högstadieelever som plockar ut ögon, kastar bitar etc på varandra och ambitiösa elever i en högpresterande skola.


    Det var definitivt inga som kastade ögonbitar när vi dissekerade koöga. De hade blivit utslängda av läraren direkt.

    Är det bara din dotters farhågor?

    Kände elever i flera skolor och dissekeringen var en stor och spännande sak där man fick höra om incidenter från andra klasser som gjort det. Inte en enda gång att jag hört något om att ungar börjar kasta utskurna bitar på varandra. Det kan jag försäkra. Självfallet skulle din dotters lärare kasta ut den eleven som tramsar på det sättet.
    Om de inte har fasta platser i klassrummet så råd ditt barn att sitta längst bak, då har man koll på resten av klassen och ingen bakom sig, om hen nu är rädd för att något sånt ska ske. Men det kommer det inte. Läraren kommer att ta krafttag mot det.
  • Anonym (R)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-23 13:19:21 följande:

     


    Det var hens kompis i parallellklassen som berättade atr det varit så på hens lektion. Läraren gjorde inte så mycket åt det. Från när jag gick i skolan minns jag att vissa elever smög med tex grodben och la i folks fickor och skor.


    Okej.. jag som tyckte det tramsades mycket i min klass, men inte i närheten av det där! 
    När jag gick i skolan fick man slänga ut elever som inte kunde bete sig på lektionen. Har själv blivit det av en så liten sak som att jag hade tuggummi, men det var nog i mellanstadiet.
    Har hört, men vet inte alls, att idag får man inte slänga ut elever från klassrummen för att inte "hindra obligatorisk undervisning". Är det något som stämmer?
    Klart tramsarna ska slängas ut om de inte klarar av 45-60 min utan att trakassera sina klasskamrater eller kan låta bli att kasta lektionsmaterial på andra. Då hindrar de ju obligatorisk undervisning för andra, eller iaf stör mycket.

    Där är det nog bra om du pratar med läraren vad den ska göra åt det om det händer. Kommer hen slänga ut de elever som kastar saker eller kommer den stå där och inte veta vad den ska göra?
    Förstår att lärarna är rädda i dagens läge när de blir misshandelsanklagade för att de tar lätt i någons arm.
    Hoppas du inte berättat för ditt barn vad eleverna gjorde när du gick i skolan. Försök att påtala att det som hände i parallellklassen nog var en isolerad händelse.
    Pusha ditt barn till att våga. Tänk så glad hen blivit om hen kommer hem och säger "mamma jag klarade det!" Både nu och inför framtiden.

    Får barnet ta med jacka in i lärosalen? Eller kan ha den inlåst i skåpet? Skorna lär hen ju ha på sig. Undvik luvtröja den dagen. OM du nu skulle ha råkat berätta vad som hände när du gick i skolan innan du visste hur hårt ditt barn tog det. Lätt hänt..
  • Anonym (R)

    Kanske ditt barn kan få tillstånd att lämna OM det nu skulle börja flyga biologisk materia överallt?

    Förmodligen händer det inte. Men kan vara bra att veta vad läraren tänkt göra åt det om det nu händer. Gissar ditt barn blivit skrämd av vad kompisen berättade. Kanske kompisen överdrev en liten aning för att visa på hur "hemskt" det var och för att kunna berätta en bättre story?

  • Anonym (R)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-23 13:29:45 följande:
    Det är klart det var fel av läraren. Du fick ett "karaktärsbetyg" pga rökningen. Jag säger ju det: Vi lärare har en hel del utrymme att missbruka vår makt. Precis som idag fanns det också lärare som lät sin sympati för elever påverka hur hård man var i bedömningen av samma prestation från olika elever. Jag har själv gått i 1 till 5-systemet där majoriteten av lärarna missuppfattade de relativa betygen men vi teg och trodde på auktoriteter om "antal femmor per klass", likadant på gymnasiet. Sanningen då fanns ju inte bara en googling bort... Jag hade en lärare som sänkte mig i ett av sina andra ämnen han undervisat mig i, fast vi inte hade läst det på våren utan julens betyg skulle ha flyttats över som slutbetyg i nian. Jag kom in ändå, som du, men du påminde mig om hur det kändes och att jag aldrig glömmer det. Försöker själv att ha med mig en vakenhet om den maktasymmetri jag verkar i. 
    Tack! Det betyder mycket att du skriver det.

    Sjukt att du blev sänkt i ett ämne ni inte ens läst under vårterminen! Har även hört om ert 1-5 system, mina föräldrar hade det. Max antal 5or i varje klass. Då berodde ju klassen i mångt och mycket på hur bra betyg man kunde få. Tokigt.
    Men precis som du säger, fanns ingen som ens tänkte på möjligheten att överklaga betyg, om det ens gick då? Hörde aldrig talas om det skulle gå. Man såg lärarna som auktoriteter även om jag ifrågasatte mitt G så hade jag aldrig vågat fortsätta tjafsa om det.
    Vi hade internet förvisso, men det var inte alls speciellt utbyggt då och var få myndigheter som hade färdiga hemsidor. Minns mest sökmotorn altavista, skunk, spray och aftonbladet chatt från den tiden; ) Visste knappt mer vad internet var till för. Visst sökte vi info ibland till skoluppgifter, men infon var mycket begränsad, datasalarna små och internet användes inte i den dagliga undervisningen. 

    Bra att du som lärare tänker på det här med att inte ge "karaktärsbetyg" eller ge charmiga elever eller elever det är synd om på något sätt bättre betyg. Kanske fanns en mening ändå med att du skulle få ett orättvist betyg. Om du missförstår mig rätt?
Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?