Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

    Många felaktiga svar i tråden.

    Dissektion är INTE ett betygskriterium. Det är bara för er andra att läsa kursplanen. Det är inte heller specificerat som centralt innehåll.

    Till de okunniga som jämför läraren som valt att ha dissektion i sitt ämne med kravet på simkunnighet: Simkravet är ett krav för slutbetyget E eller högre i IdH åk 9. Det är 200 m i en följd varav 50 m ryggsim. Här brukar det också finnas missuppfattningar. 150 av dessa 200 m kan man ta sig fram "hur som" och blanda. Crawla, bröstsim, trampa vatten, ryggsim, simma under vatten.. 

  • Anonym (Lärare)
    LFF skrev 2022-10-21 12:59:05 följande:
    Ditt barn är inte berättigad till något för att hen har haft ett betyg under alla år hen fått betyg om hen inte utför de moment man ska utföra. Om barnet har en diagnos som gör hen inkapabel så får ni ta det med skolan. Vänd er till rektor. Men kom inte med att barnet är berättigat till ett visst betyg bara för att hen fått det tidigare. 

    Och sen behöver självklart barnet jobba med sin ångestproblematik, annars spelar det ingen roll hur bra betyg hen har eftersom ångesten kommer att förlama hen så fort det blir jobbigt. 
    Om eleven når betygskriterier för A ska hen ha ett A. Att läraren personligen valt att eleverna ska dissekera, som ett av många laborativa inslag i dennes undervisning, får inte utgöra ett hinder för att sätta högsta betyg. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 13:11:25 följande:
    ? Eleven söker svar på frågor genom att planera och utföra systematiska undersökningar på ett säkert och välfungerande sätt. Eleven värderar undersökningarna genom att föra välutvecklade resonemang utifrån frågeställningarna.?

    Så står det i betygskriterierna. Hur utför man systematiska undersökningar i biologi utan dissektion? Hur utför du en inre undersökning av djur utan dissektion?

    Det står på Skolverkets lärportal

    larportalen.skolverket.se/

    (varför din andra fråga blir överflödig) 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 13:20:12 följande:

    TS:
    Oavsett vad folk säger här och hur vi resonerar kommer det inte påverka vilket betyg det blir. Läraren kommer göra sin bedömning, kanske utefter vad någon här skriver, att diskering inte är ett krav, och det blir ett A. Eller att disikering är ett krav och så blir det inte ett A. 

    Ända sättet att få klarhet i detta är att ta ett snack med läraren, antingen att du följer med i samband med en lektion, eller att ni bokar tid med läraren, eller att ni går via mentor eller liknande.

    Att älta här och samla röster komemr inte göra någon skillnad.


    Det är väl inget röstsamlande. Ibland har man sådan tur att någon kunnig ser tråden och presenterar fakta. Jag har just gjort det. 
  • Anonym (Lärare)
    LFF skrev 2022-10-21 13:35:51 följande:
    Så hur gör man undersökningar i biologi utan att utföra undersökningen? 
    Se ovan. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 12:23:48 följande:
    Men det är ju något med just det momentet på den lektionen som då anses så viktigt för ditt barns skola att om man inte genomför det alls kan man inte få A. Det är ju som, vad jag förstått det, att om manbommar andra moment i ämnen så kan inte helheten ändå ge ett A.

    Betygssammanvägningen i sig går ju att diskutera, om man måste ha A i allt för att få A. Men om man inte ens deltar vid moment som är praktiska, dvs det är blankt i resultatet?
    Med lite fantasi kanske du kanske gissa dig till att djurdelar inte kan plockas fram för alla som var sjuka just den gången, även om vi har en frys, då handledning behövs, och att det finns alternativa sätt att undersöka insidan eller delar av en organism. Det gör vi hela tiden genom litteratur, film och interaktiva läromedel. För övrigt är det en mängd andra laborationer och experiment som görs, liksom undersökningar genom observationer, dokumentation som att fotografera arter i naturen, vad som händer under en sten och de vetenskapliga begreppen för det, eller t ex att göra analyser på vattenprover som tagits under en exkursion. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-10-21 13:40:35 följande:
    Jag skulle i alla fall höra med läraren. Går det inte, så går det inte. Men läraren har säkert stött på det problemet tidigare. Då får TS i alla fall veta om det är absolut nödvändigt eller om det kanske finns ett alternativ. 

    Jag tänker då också på att t.o.m. vuxna studenter, t.ex. läkarstuderande - bland de kan det ibland också finnas såna som inte klarar av att t.ex. skära i döda människor eller så. Och inte alla läkare måste bli kirurger. Så varför måste alla ungdomar skära sönder döda grodor? Låt dem undersöka en växt istället! 
    Dra en parallell till ditt eget ämne så kanske du får en annan tanke än "går det inte så går det inte". Om man i ditt ämne behöver göra ett muntligt framförande och din bekymrade väninna säger att i hennes barns skola gör man av tradition det på scen i aulan. Hade du då inte stärkt din väninna i att stå på sig att det inte behöver göras på scen för att platsen inte är ett betygskriterium? 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 14:07:05 följande:

    Att analysera vatten är inte samma sak som att dissekera ett djur.

    Kan du vänligen ge ett alternativt sätt att undersöka insidan praktiskt på ett djur? Att visa att man läser en text är inte samma sak som att praktiskt kunna visa något i verkligheten.


    Annars skulle ju kirurger bara kunna läsa sig till sin kunskap, vilket de inte gör.


    Det är inte ett betygskriterium i åk 7-9 att "praktiskt undersöka insidan på ett djur". 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 14:04:41 följande:
    Du gav en generell länk. Var god citera dina bevis.
    Märkligt.. den är inte generell när jag utloggad lotsas vidare till (klistrar in hela igen) 
    larportalen.skolverket.se/

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 14:09:16 följande:
    För att lugna TS kanske du kan medddela attt även om dottern avstår från dissekeringen så kommer det inte förstöra möjligheten att få ett A.

    Att dotterna helt lugnto ch utan problem och påföljd kan avstå från att dissekera.
    Det händer att lärare sätter felaktiga betyg, varför det ofta är en process att få gehör för sitt ifrågasättande. Att ha på fötterna bör hjälpa en del. Simningen är nog det vanligaste felet. T ex att man inte kan livrädda i vatten eller inte kan 150 m bröstsim (inget av dem är krav). 
Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?