Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

Som rubriken lyder. Barnet går i högstadiet och har haft A rakt igenom hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-21 08:46
    Och självklart gäller frågan biologi, inte matte, idrott, musik etc.

• Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 08:39:22 följande:
    Ja, i matte
    Hur kunde jag ana att det skulle dyka upp nån lustigkurre och säga precis så? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 08:52:26 följande:
    Hur skulle jag anna att någon som trots allt vet att det gäller biologi inte kan utföra steg ett och två, skolverkets betygskriterier och pratat med lärare

Så vitt jag kan se står det ingenting om det i betygskriterierna. Läraren är jättesvårt att få tag i. Det borde ju finnas något lagstadgat kring det, inte vara upp till skolan/läraren att avgöra.

• Anonym (Mamma)

Det är inte alls självklart och man behöver visst inte vara med på allt för högsta betyg. 

• Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2022-10-21 09:24:55 följande:
    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIO01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

Några utklipp från texten om ämnet Biologi:  

I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möj­ligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digi­tala verktyg.
    (hur kan eleven göra detta om den vägrar vissa uppgifter?)

Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen,
    förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa, och
    förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi.

Hur kan eleven göra det sistnämnda om eleven vägrar att utföra uppgiften?

Så jo, det är absolut självklart att en elev inte kan få högsta betyg enligt min tolkning om eleven inte är med och utför momentet "Dissekering".

Finns många undersökningar inom biologin barnet varit, och kommer vara, med på. Allt kan knappast stå och falla med hur man mår inför dissekering.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2022-10-21 09:32:56 följande:

Får man A i idrott om man inte är med på simmomentet?
    Får man A i svenska om man inte vill hålla sitt muntliga anförande?
    Får man A i religion om man vägrar delta i undervisningen kring i en viss religion?

LFF la upp en bra text. Den går inte att tolka på så många fler sätt. 

I svenskan kan man få hålla det enbart för läraren om man av någon anledning inte vill hålla det för klassen.

De övriga sakerna är inte jämförbara med dissekering, som är nån enstaka lektion. Man kan lära sig hur djur ser ut inuti på andra sätt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2022-10-21 09:42:41 följande:
    Man kan lära sig hur man simmar, tekniskt, genom att titta på instruktionsfilmer också, men det renderar ändå inget A.

Varför vill barnet inte delta i undervisningen?

Simning är ändå en helt annan sak.

För att hen mår dåligt och får massa ångest av det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2022-10-21 09:46:38 följande:
    Fast barnet träffar väl läraren? Kan hen inte kommunicera själv med läraren?

Hen vågar inte fråga. Hen känner sig inte trygg med läraren och vill inte behöva prata om sitt mående med hen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 11:36:32 följande:
    Jag hade jätteångest för simning, eftersom jag var svag i det momentet och rädd att inte orka inför alla. Vet att jag fick simma på ett extrapass för läraren när de som missat kunskapsprov fick simma och det gick bra.

TS: om barnet inte kan göra vissa moment så kanske det inte ska ha A i det ämnet. Är ett betyg snäppet under total katastrof?

Om man fått A på precis allt rakt igenom från det att man gick i 6:an så tycker jag det är katastrof att betyget skulle sänkas för en sån sak.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 12:00:38 följande:
    Fast hallå. Då kan ju andra elever hävda det i andra ämnen. Biologi är ju en vetenskap som också innebär laborationer. Ska en elev kunna få högt betyg i kemi om hen inte labbar för att hen inte klarar den sitsen eller är livrädd för kemikalier?

Skillnaden är atr dissektion är någon enstaka lektion, det är inte ett delmoment i sig på samma sätt som simning eller experiment. 

Jag har ett annat barn som är grym på idrott, men är livrädd för djupt vatten. Hen kommer inte få något toppbetyg i idrott (som hen skulle ha fått med avklarad simning) på grund av det och det förstår jag. Simningen är ett krav i betygskriterierna, dissektion är inte det. Vissa skolor har inte ens det alls.

• Anonym (Mamma)

Åberopa? Jag påpekar bara det orimliga i att nån enstaka lektion ska få sänka det hen spenderat flera år med att bevisa att hen är grym på. Och ja, ett B skulle antagligen sabba chansen att komma in på det gymnasium hen vill gå på.

• Anonym (Mamma)

Mitt barn har diagnosen ångest, det är alltså mer än lite obehag och oro... Det är "hyperventilera-till-hen-konvulserar-och-svimmar-ångest" vi talar om här. Hen har svimmat i sin gamla skola flera gånger av betydligt mindre saker än det här. 

Vi har inga krav på resultat, det är hen själv som har dem. Och ja, jag anser att hen är berättigad ett A om hen haft det på precis allt, men skippar dissekering.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-10-22 08:16:01 följande:
    nä, idag behöver man väl bara kunna micra sin mat eller beställa från en meny.

När jag gick i högstadiet i början av 00-talet fanns det alltid alternativ för de som ville laga vegetariskt och kan inte minnas någon styckning.

Dissektionen i biologin var frivillig i min skola. De flesta ville dock vara med.

Det här var en landsbygdsskola och långt ifrån lika modern som den stockholmsskola min man gick i.

• Anonym (Mamma)
    Plupp73 skrev 2022-10-23 09:55:25 följande:

Vad vill ditt barn göra av sina maxbetyg TS?
    Om hen vill bli läkare, veterinär eller biolog, så måste man kunna dissekera i framtiden. Det
    går under utbildningen inte att vägra att gå in i obduktionssalarna och arbeta, eller vägra assistera på operationer.

Hen vill jobba inom medicin.
    Hen är medveten om det och vi har pratat mycket om det, att det skulle vara bra att åtminstone sitta med i klassrummet för att få en känsla för det. Hen förstår det och säger att hen ska försöka, men vill att vi informerar skolan i förväg så de är förberedda på en ev reaktion. Tror hen mest är orolig inför att klassen ska se det eftersom det blev så mycket prat i förra skolan när det hände.

• Anonym (Mamma)

Hen ska gå natur, men skolan hen vill in på har väldigt höga antagningspoäng.

• Anonym (Mamma)
    nihka skrev 2022-10-23 10:22:58 följande:
    Tänker ni er att det ska ges undantag framöver för alla moment i utbildningen inom medicin där man punkterar hud och skär i levande vävnad?

Självklart inte, därav att jag försöker peppa så hen åtminstone försöker och ser om det är så hemskt som hen tror. Det lär däremot vara stor skillnad mellan en drös omogna högstadieelever som plockar ut ögon, kastar bitar etc på varandra och ambitiösa elever i en högpresterande skola.

• Anonym (Mamma)

Förhoppningsvis kommer det fungera bättre när hen hunnit smälta det och förbereda sig, men det här kom väldigt plötsligt. Skolan hade inte sagt ett ord om det innan det var dags.

• Anonym (Mamma)

Vadå träna på egen hand? 

• Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2022-10-23 11:49:49 följande:
    Som sagt, jag är inte insatt i det som gäller idrott. Jag har helt enkelt aldrig behövt veta, på 25 år som lärare. Det är ändå idrottslärarnas grej.

JO, jag vet att det finns olika ångeststörningar , det finns GAD, det finns olika fobier och kanske mera. Men TS skrev att hennes dotter hade "diagnosen ångest", och DET finns inte.  Om man har en diagnos, så brukar man också veta vad den heter.  Därför försökte jag peta lite i det för att se vad som ligger bakom - verkligen en diagnos, eller snarare något som mamman tycker (eller inte riktigt har koll på?)

Tyckte inte den specifika diagnosen var relevant och står fast vid det. Det enda ni behöver veta är att det är seriöst och att det finns papper på det. Läkare är inblandade etc. 

Jag ber inte om medicinska råd, jag ville bara veta vad som faktiskt gäller i skolan.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (R) skrev 2022-10-23 12:45:07 följande:
    Det var definitivt inga som kastade ögonbitar när vi dissekerade koöga. De hade blivit utslängda av läraren direkt.

Är det bara din dotters farhågor?

Kände elever i flera skolor och dissekeringen var en stor och spännande sak där man fick höra om incidenter från andra klasser som gjort det. Inte en enda gång att jag hört något om att ungar börjar kasta utskurna bitar på varandra. Det kan jag försäkra. Självfallet skulle din dotters lärare kasta ut den eleven som tramsar på det sättet.
    Om de inte har fasta platser i klassrummet så råd ditt barn att sitta längst bak, då har man koll på resten av klassen och ingen bakom sig, om hen nu är rädd för att något sånt ska ske. Men det kommer det inte. Läraren kommer att ta krafttag mot det.

Det var hens kompis i parallellklassen som berättade atr det varit så på hens lektion. Läraren gjorde inte så mycket åt det. Från när jag gick i skolan minns jag att vissa elever smög med tex grodben och la i folks fickor och skor.

Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?