• Touma
    Fri 21 Oct 2022 12:41
    3918 visningar
    27 svar
    27
    3918

    12 årig pojke

    Är bonusmamma till en pojke som är 12 år gammal, han kan vara snäll ibland men kan bli väldigt respektlös också. Han ropar mig mamma eftersom han känner det och inget jag/pappa eller någon som tvingat honom säga det och det har vi pratat om flera gånger för att få det ett bekräftelse att han inte är tvingad så den punkten är vi klara med samt så har han ingen kontakt med sin biologiska mor och av hans egen vilja.

    Han har en tendens att inte acceptera att bli läxad eller att bli tillsagd när han missköter skolan eller när han gör ett fel, han säger ifrån direkt och höjer rösten och säger "nej" flera gånger och så börjar han gråta eller blir tårögd och det är hans sätt rädda sig själv för i början när han grät så tog vi det lungt och med kram och tröst men sen med tiden märkte vi hur han styrde oss både sin pappa och mig med sina tårar och då la vi märke att det är ett sätt att han styr med, så nu kan han inte köra det med oss mer men han höjer rösten och sen smått i taget börjar tårarna och jag visar att det är ingen ide att gråta med prata istället och att sänka tonen.

    Pappa blir väldigt svag när han ser sin son gråta men det är ingen lösning har jag sagt till pappan han måste börja lära sig bära ansvar för sina konsekvenser och för sina misstag i skolan. 

    Nu på morgnen så pratar han knappats med mig för att jag säger till när det händer saker som är otillåtna i skolan eller när han gör fel och han vet att hans pappa inte kan om schoolsoft och varningar och blir frusterad till varför jag säger det till hans pappa och säger då att jag vill skapa problem och börjar bli respektlös..

    Är det någon som har gått igenom samma sits? Hur har ni löst det? Snälla inga påhopp..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-21 22:13
    jag vill tillägga att min tråd är för att få råd om hur jag kan hjälpa pojken med det beteende han har och inte bli tillfrågad om hans mamma med mera. Så snälla spara eran tid om frågor om hans mamma, kan hjälpa mig med råd och tips är jag tacksam men annars kommer jag inte svara om något utanför..

  • Svar på tråden 12 årig pojke
  • Anonym (Nja)
    Fri 21 Oct 2022 15:48
    #1

    Jag förstår din omtanke men sluta lägga dig i schoolsoft, varningar, skolregler mm. Det är sånt som skolan ska ta med pappan, inte du. Regler i gemensamt hem är annorlunda, där gäller ditt ord lika mycket som pappans, det måste pappan backa upp dig om. Och pappan måste sluta falla för de där krokodiltårarna som pojken kör med.

  • Anonym (.....­.)
    Fri 21 Oct 2022 16:05
    #2

    Vad är det för misstag i skolan?

    Pojken har ju förlorat sin mamms, så klart sånt sätter spår... Hur menar du att ni "läxar" honom?

  • Anonym (...)
    Fri 21 Oct 2022 16:09
    #3

    hur kan pappan inte förstå sig på school soft? 

  • Anonym (Nja)
    Fri 21 Oct 2022 16:13
    #4
    Anonym (......) skrev 2022-10-21 16:05:50 följande:

    Vad är det för misstag i skolan?

    Pojken har ju förlorat sin mamms, så klart sånt sätter spår... Hur menar du att ni "läxar" honom?


    Läxar upp, att bli uppläxad. Ts kan väl inte språket så bra.
  • Fri 21 Oct 2022 17:04
    #5
    +1

    Att bli ledsen eller säga emot när man blir tillsagd är ju väldigt normalt. Givetvis är det klart att det krävs tillsägelser när ett barn missköter sig men det låter väldigt auktoritärt synsätt? Alltså att han inte får säga ifrån, bli ledsen och att ni tycker han då manipulerar.

    Att bli upprörd över att nån gråter är onödigt, det är oftast ofrivilligt. 

    Vad är det förresten för pappa som inte sätter sig in i sitt barns skolgång och skolportal?

  • Anonym (Teddy­)
    Fri 21 Oct 2022 17:46
    #6
    +1

    Varför får pojken inte bli ledsen?
    Varför lyssnar du inte mer på hur din man vill uppfostra SIN son?

  • KyligS­ynaps
    Fri 21 Oct 2022 17:58
    #7
    Anonym (......) skrev 2022-10-21 16:05:50 följande:

    Vad är det för misstag i skolan?

    Pojken har ju förlorat sin mamms, så klart sånt sätter spår... Hur menar du att ni "läxar" honom?


    Hur har han förlorat sin mamma, om han tog avstånd från henne utav egen vilja?
  • Anonym (Nja)
    Fri 21 Oct 2022 17:59
    #8
    KyligSynaps skrev 2022-10-21 17:58:05 följande:
    Hur har han förlorat sin mamma, om han tog avstånd från henne utav egen vilja?
    Oavsett hur så blir det ju ett trauma för honom.
  • KyligS­ynaps
    Fri 21 Oct 2022 17:59
    #9
    Anonym (Nja) skrev 2022-10-21 17:59:14 följande:
    Oavsett hur så blir det ju ett trauma för honom.
    Jaha det visste jag inte.. Hur då?
  • Touma
    Fri 21 Oct 2022 21:51
    #10
    Anonym (Nja) skrev 2022-10-21 15:48:28 följande:

    Jag förstår din omtanke men sluta lägga dig i schoolsoft, varningar, skolregler mm. Det är sånt som skolan ska ta med pappan, inte du. Regler i gemensamt hem är annorlunda, där gäller ditt ord lika mycket som pappans, det måste pappan backa upp dig om. Och pappan måste sluta falla för de där krokodiltårarna som pojken kör med.


    Det är skolan som kontaktar mig för jag har mest inflytande när det gäller skolan , pappan kan inte så mycket om det. Pojken ber mig alltid att hjälpa honom med läxor och självklart pappan med det han kan men jag har mest info om vad som händer i skolan. Pappan älskar hans son så mycket han tyvärr faller för sin son och jag har pratat med pappan ex antal gånger om det men tyvärr utan att lyckas...
Svar på tråden 12 årig pojke