• Lena08

Vad tycker ni om namnet Liam?

Hej!

Vill veta om ni tycker Liam är ett fint namn eller om ni inte är så förtjusta i det. Jag ska få barn nu i december. Tycker själv att Liam är gulligt och min pojkvän gillar det också. Har ni några andra förslag på namn som inte är så vanliga på pojkar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Liam?
  • AstridElizabeth

Tycker det är hemskt och skulle aldrig gett någon av mina pojkar det namnet. Har  jättesvårt för anglosaxiska namn på barn som saknar koppling till engelskspråkiga länder. Liam Bäckman, Haley Strömberg osv. Det blir malplacerat och konstigt. Det ger mig flash backs till den lilla staden jag växte upp i där arbetarklassen gav sina barn just sådana namn. Eller så valde de ett mer neuralt namn och stökade till stavning för att göra namnet unikt. 

William är mer neutralt. Ännu bättre är Vilhelm eller Valdemar. Det är namn som är tidlösa och gångbar både inrikes och utrikes. 

Värt att tillägga är att de familjer jag har runt mig med en förälder från ett engelskspråkigt land ändå väljer klassiska, internationellt gångbara namn som Emma, Elsa, Erik, Philip, August osv

• Jag är bara jag
    Lena08 skrev 2022-10-24 11:27:40 följande:
    Vad tycker ni om namnen Gabriel och David?
    Jättefina båda två. 
  • Nandez
    Fina
  • trollhona
    Lena08 skrev 2022-10-23 18:52:13 följande:
    Vad tycker ni om namnet Liam?

Hej!

Vill veta om ni tycker Liam är ett fint namn eller om ni inte är så förtjusta i det. Jag ska få barn nu i december. Tycker själv att Liam är gulligt och min pojkvän gillar det också. Har ni några andra förslag på namn som inte är så vanliga på pojkar?

För mig är det inte ett favoritnamn pga stämpeln det har, men om det är ett namn ni bägge gillar så ska ju inte någon främling på nätet ha för stor åsikt i saken.

Liknande tips doc: Leon, Lowe, Nicholas, Jonah, Elias, Connor, Theodor
  • trollhona

Jättefina. Mer neutrala också gällande folks åsikter kring dem.
  • AnnaZL

Fina namn, men du får räkna med att Gabriel blir Gabbe.
  • Lena08

Gabbe tycker jag inte är något roligt smeknamn. Får nog bli en liten David.

• Maymom

Gillar inte Liam av samma skäl som flera andra skrivit.
    gabriel är fint och david är ju extremt neutralt och gångbart.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Liam?