Personlighetstest
Tror ni på personlighetstest?
Det känns som att jag får olika resultat när jag testar med jämna mellanrum. :)
MBTI-testet online.. :)
Tror ni på personlighetstest?
Det känns som att jag får olika resultat när jag testar med jämna mellanrum. :)
MBTI-testet online.. :)
Nej. Såna tester är lika pålitliga som horoskop.
Ja, det finns mycket sanning i personlighetstest. Jag säger inte att man kan gå efter dessa till 100%, eftersom psykologer säger att människan är ca 50% arv (medfödd personlighet samt IQ) och 50% miljö (alltså yttre faktorer som formar oss, könstillhörighet, kultur, religion, eventuell mobbning, vilket utseende man föddes med och därav människors bemötande, motivationen till skolan och sin utveckling, om man var endabarn och fick mer fokus på sig själv, eller om man var ett barn med syskon som tävlade om föräldrarnas uppmärksamhet och kärlek under barndomen m.m.). Men jag här finner myer briggs mycket intressant och har hobby forskat i den grenen under några år! (Jämför med dem som släktforskar på fritiden)
Jag är en INFJ-kvinna (Introvert, drömmande/intuitiv, feeler, judger/planer. Det står mina bokstäver för). Min direkta motsats är ESTP (Extrovert, sensor/jordnära, thinker, spontaneous. Det står deras bokstäver för). Man kan inte riktigt välja om man kommer att bli en extrovert eller introvert person. Det är ett drag som du födds med om du tankar energi genom att umgås med dig själv eller om du får tillbaka all nödvändig energi tack vare konversationer med andra människor. När det gäller om man är sensor/jordnära vs drömmande/intuitiv så kan man inte välja här heller, antingen är du skarp på det som händer framför näsan eller så har du huvudet i det blå och ser bara den stora bilden (att man ser saker ur ett fågelperspektiv jämt och tänker på det abstrakta/är världsfrånvänd och enstörig).
Detta att jag förlitar mig så mycket på myer briggs och inte behöver övertalas till detta, detta säger ganska fort att jag inte är en jordnära person. Om jag hade varit någon med fötterna på jorden hade jag troligtvis sett mycket mer på människor enskilt, enligt "en och en"-principen, men här sitter jag istället och generaliserar stora grupper! Och delar in människor i olika fack och är nöjd med min bedömning! Det är bara så himla olika tänk av naturen. Riktigt fascinerande att både människors kroppar ser olika ut (vissa har fettansamling i brösten, andra på rumpan och vissa på magen), och samma sak ser vi med människors hjärnor att dessa ser annorlunda ut, att man har olika talanger samt olika tänk.
Min intuition säger mig att du är en ISFJ personlighet. Jag tror detta p.g.a. att ISFJ är den allra vanligaste personligheten (vilket är tur det, denna plats är välförtjänt vilket jag återkommer till), så jag brukar gissa på att alla är ISFJ tills de motbevisar mig och att jag börjar känna av andra kognitiva funktioner än dem typiska snälla, varma som ISFJ eller ESFJ har (vilket inte händer jätte ofta). Jag ser även givetvis att du använder flera smiley i den korta Ts, för att du vill ge en good vibe. :) Så definitivt en ISFJ skulle jag gissa på. Den personligheten i fråga kallas även för "The nurse", och jag tror uppskattningsvis att 90% av alla som jobbar som sjuksköterska, kvinnor som män, har personligheten ISFJ, eftersom man då får använda sina talanger att man kan få andra att må bättre och bli friska.
När dessa fyra bokstäver ISFJ (introvert, sensor, feeler, planner) "smälter samman" och arbetar inom människan så får man en individ som tänker såhär, om man ska ta det hela ett steg längre: #1. De tänker väldigt ofta tillbaka på det förflutna. Detta kallas "Introverted sensing". Det är deras hjärngympa att minnas konversationer som har varit, eller om man behöver ta ett nytt beslut i livet så vill de inte chansa, de söker genast mycket i minnet innan de bestämmer något, för att de har lärt från det förflutna. Att följa familjens traditioner är därför viktigt och de känner sig väldigt vilse om de ska tvingas att istället använda fantasin under jular eller andra högtider, eller om de ska komma på ett nytt sätt att jobba/få uppgifter gjorda på. Sådana situationer stressar bara upp någon som är en Introverted sensor.
På andra plats går tänket #2. "Extraverted feeling", detta drag använder jag också, trots att jag själv inte är en ISFJ, utan jag är en INFJ (men du ser vad lika bokstavskombinationerna är?) Man vill behålla harmonin i gruppen, och rätt stämning prioriteras framför att hårt bevisa att man har rätt. Jag tror inte att varken du eller jag är den typ av människa som "kör över" andra i en diskussion. Sedan går tänket #3. "Introverted thinking". Man söker logik inombords istället för utombords. Självutveckling tilltalar en ISFJ mer än att visa logik och pengar offentligt, t.ex. genom att jobba hårt i enda syfte att köpa ett stort hus som alla kan se. Och sedan används även tänket...
#4. "Extraverted intuition", vilket betyder att man säger sina idéer rakt ut, istället för att hålla dem för sig själva för att man kanske (?) har en djupare plan med sina idéer, som man inte vill dela med sig utav (som jag har, som inte använder draget extraverted intuition som du, utan jag använder personlighetsdraget introverted intuition. Det är detta som gör mig autistisk och självförsjunken tycker väldigt många (inte för att det är något fel med det)). Jag ser att väldigt många på FL använder sitt "extraverted intuition" när de kallar sig i sina alias för något humoristiskt, t.ex. bords stol, rosa lövet eller Gud vet vad, inget tänk som jag är van vid att använda, därför kan jag inte ge många exempel. Men kul är det.
MBTI är ett väldigt dåligt test delvis för att MBTI begränsar till endast 16 olika profiler vilket är för få så man tillskrivs egenskaper man inte har och om man ändrar någon enstaka poäng får man en helt annan profil.
Test som bygger på femfaktorteorin är bättre eftersom man får en unik profil baserat på de temperamentsdrag man har
Intressant svar StudierKemi.
Jag har gjort testen mer än en gång, men jag har fått INFJ senast...
INFJ- idealist, altruistisk, känslig för kritik... osv.
Jag gar för mig att jag fick en personlighet med E (alltså extrovert) för många år sedan när jag gjorde samma test.
Så.. :) Är jag introvert eller extrovert? Är jag tänkande eller kännande? Jag tycker att jag egentligen är lite både och.
Nej, personlighetstester har ingen grund i verkligheten. Forskningen avvisar dem helt och hållet.
ki.se/forskning/nyfiken-pa-personlighet
Många tester som görs inom arbetslivet är dock rent trams, menar Bo Melin, professor i arbetspsykologi vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Dit hör enligt honom boken Omgiven av idioter, som delar in människor i fyra färggrupper. Den teoretiska modellen, kallad DISA eller DISC, har använts av både företag och myndigheter i samband med rekryteringar. Djupt provocerande, anser Bo Melin.
Intressant svar StudierKemi.
Jag har gjort testen mer än en gång, men jag har fått INFJ senast...
INFJ- idealist, altruistisk, känslig för kritik... osv.
Jag gar för mig att jag fick en personlighet med E (alltså extrovert) för många år sedan när jag gjorde samma test.
Så.. :) Är jag introvert eller extrovert? Är jag tänkande eller kännande? Jag tycker att jag egentligen är lite både och.
Nej, personlighetstester har ingen grund i verkligheten. Forskningen avvisar dem helt och hållet.
ki.se/forskning/nyfiken-pa-personlighet
Många tester som görs inom arbetslivet är dock rent trams, menar Bo Melin, professor i arbetspsykologi vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Dit hör enligt honom boken Omgiven av idioter, som delar in människor i fyra färggrupper. Den teoretiska modellen, kallad DISA eller DISC, har använts av både företag och myndigheter i samband med rekryteringar. Djupt provocerande, anser Bo Melin.