• Hobgoblin

    Putin

    Man kan ju undra varför ingen utomstående makt har plockat bort Putin såsom Usa plockade Usama.
    Han hotar ju hela världsfreden på samma sätt som freden blev hotad av 9/11.
    Europa verkar ju inte vilja göra något utöver olika sanktioner som inte betyder något.

  • Svar på tråden Putin
  • Mentat

    Putin är nog väl skyddad. Vad tycker du att Europa skall göra? Skicka dit en dödspatrull och de facto förklara krig mot Ryssland?
    Sanktionerna biter nog men det är ett långsamt sätt att påverka ett land. Just nu märks det nog mest på att Ryssland har svårt att tillverka moderna vapen, vilket är ett skäl till att de köper iranska drönare.

  • Hobgoblin

    Ingen är så skyddad att man inte kan försvinna.
    Om han försvann så skulle det bli en ny spelplan för ekonomin i världen.
    Nästa problem är kineserna.
    Ännu så länge inte så agresiva men heller inte avståndstagande till Putin.

  • AndreaBD

    Putin är för välskyddad. Det tog ju flera år att hitta Bin Laden också. Det skulle ta längre tid att hitta Putin. Han har mer pengar, kan betala för alla säkerhetsåtgärder. Jag tror säkert att det finns gott om försök. Men hittills har ingen lyckats. Men det pågår nog en hel del försök.

  • Dr Nail

    En getkn*llare (även fast finansierad av Saudi) kan inte jämföras med en president av en stormakt. 

  • flygrl

    Som redan påpekats kan man inte jämföra Putin med Usama bin Ladin. Putin är ledare för en militär supermakt som även om den gjort bort sig i Ukraina har kärnvapen och därför till skillnad från bin Ladin kan starta ett världskrig. Självklart finns det enormt mycket säkerhet kring Putin som gör honom väldigt svår att komma åt.


    Och dessutom är inte jag säker att nån bättre kommer efter honom sådär självklart. Putin fostrades i och av kommunistiska Sovjetunionen som ju är den värsta diktaturen nånsin som mördat fler än t o m Tredje riket och han precis som landet har aldrig gjort upp med sin fruktansvärda historia. :/ Det bästa vore förstås om landet kunde reformeras inifrån i demokratisk rikting och då måste förstås Putin och allt han står för bort.


    Det är en otäck situation och man undrar hur fan det här ska sluta. Ibland tänker jag att kanske USA & Nato måste gå in och krossa Ryssland militärt precis som man gjorde med Nazityskland men det kommer förstås bli väldigt blodigt och i värsta fall kan det sluta med att vi alla och hela våran civilisation går under. Men Ryssland kommer tyvärr fortsätta utgöra ett dödligt hot om inget händer antingen internt eller genom att landet besegras utifrån. :/


    Landet måste förändras liksom Tyskland gick från brutal, krigisk diktatur till modern demokratisk stat med goda relationer till sina grannar. 

  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-10-24 16:29:00 följande:

     


    Landet måste förändras liksom Tyskland gick från brutal, krigisk diktatur till modern demokratisk stat med goda relationer till sina grannar. 


    Precis. Det gick inte från en dag till nästa heller. Amerikanerna lade ju ner en hel del möda och tid på det. Det krävs en hel del arbete också för att ryska folket ska lära sig hur politik funkar/ska funka. De har i nuläget ingen uppfattning om vad man kan förvänta sig av en bra ledare och hur de själva kan vara aktiva och när man bör reagera och säga ifrån. Jag tänker på när Putin ändrade lagarna som gjorde att han kan sitta kvar som president. Där borde de ha reagerat. Men de hade ingen aning. 
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2022-10-24 17:31:40 följande:
    Precis. Det gick inte från en dag till nästa heller. Amerikanerna lade ju ner en hel del möda och tid på det. Det krävs en hel del arbete också för att ryska folket ska lära sig hur politik funkar/ska funka. De har i nuläget ingen uppfattning om vad man kan förvänta sig av en bra ledare och hur de själva kan vara aktiva och när man bör reagera och säga ifrån. Jag tänker på när Putin ändrade lagarna som gjorde att han kan sitta kvar som president. Där borde de ha reagerat. Men de hade ingen aning. 
    Så är det nog men kommer bli väldigt väldigt svårt. Kanske måste det sluta i total katastrof för Ryssland innan nåt annat kan komma. Som för Tyskland 1945. Otroligt sorgligt alltihop. :/

    Kanske kommer uppgörelsen med Ryssland nu som inte kom under Sovjettiden. Jag läste att Churchill egentligen hade velat anfalla Sovjetunionen efter man besegrat Tyskland men det va kanske omöjligt då direkt efter WW2:s alla fasor. För Sovjetunionen va ju särskilt under Stalin en mordmaskin inte helt olik Nazityskland. :/
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-10-24 19:29:37 följande:
    Så är det nog men kommer bli väldigt väldigt svårt. Kanske måste det sluta i total katastrof för Ryssland innan nåt annat kan komma. Som för Tyskland 1945. Otroligt sorgligt alltihop. :/

    Kanske kommer uppgörelsen med Ryssland nu som inte kom under Sovjettiden. Jag läste att Churchill egentligen hade velat anfalla Sovjetunionen efter man besegrat Tyskland men det va kanske omöjligt då direkt efter WW2:s alla fasor. För Sovjetunionen va ju särskilt under Stalin en mordmaskin inte helt olik Nazityskland. :/
    Jaaa..... Churchill var ju väldigt orolig för Sovjetunionen. Sedan tycker jag ju att Putin också är ganska lik Hitler. Det känns nästan som om han precis tagit efter och gjort på samma sätt. 

    Visst, det är sorgligt, men det är kanske så att ryssarna inte skulle tro det, om de inte misslyckas rejällt. 
  • nattuw
    Hobgoblin skrev 2022-10-23 20:53:18 följande:
    Putin

    Man kan ju undra varför ingen utomstående makt har plockat bort Putin såsom Usa plockade Usama.
    Han hotar ju hela världsfreden på samma sätt som freden blev hotad av 9/11.
    Europa verkar ju inte vilja göra något utöver olika sanktioner som inte betyder något.


    Du kan även fundera över varför Putin inte har plockat bort Ukrainas ledarskikt då det skulle löst en del av Putins problem. Eller varför ingen plockade bort Hitler eller varför Hitler inte plockade bort Churchill. Kanske är det svårare än det låter att komma åt en ledare.
Svar på tråden Putin