Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Olovlig frånvaro?

Arbetsgivaren har rätt att göra så men jag tycker det är skitfult och omänskligt. Jag tycker du ska be om ett möte för att ta reda på vad arbetsgivaren avser att göra.

• Citronella
    Anonym (Chef) skrev 2022-10-24 09:24:57 följande:
    Förklara läget, visa ett intyg från läkare. Sen, skillnaden mellan olovlig frånvaro och tjänstledig är inte stor, du får ingen lön för dagen.

Har du den minsta vettiga arbetsgivare så kommer det lösa sig, ta hjälp av facket om det skullle bli mycket bråk.

Men, tjänstledigt är inget man tar, det ansöker man om och får.
    Olovlig frånvaro är skäl för uppsägning så skillnaden är gigantisk. 
  • Citronella
    EpicF skrev 2022-10-24 12:50:17 följande:
    Inte en gång med olovlig frånvaro.. upprepade gånger med olovlig frånvaro, absolut. 
    Vissa chefer samlar klagomål på anställda för att kunna säga upp dem, det här är en sådan sak som skulle kunna användas. Jag tycker det är extremt fult, det var en nödsituation och ts fixade en vikarie. 
  • Citronella
    Anonym (HR horror) skrev 2022-10-24 17:55:39 följande:

Man kan inte bevilja sig själv tjänstledigt, punkt.

Sånt finns det blanketter för.

En semesterdag hade nog varit lättare för chefen att smälta men givetvis måste du stämma av det med chefen först och inte bara kasta in någon annan att göra ditt jobb.

Jobbar man helg har man givetvis fått ett nummer att sms:a chefen på om man blir sjuk, det är deras sak att lösa bemanning och det är ditt ansvar att höra av dig om du inte kan jobba.

Så- bra att du löste problemet men tyvärr hade du vagnen före hästen här.

Du får be din chef så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att du slipper en  varning.

Förlåt så hemskt mycket att jag satt vid min mormors dödsbädd. Jag skulle givetvis ha struntat i henne och jobbat ändå. 
  • Citronella
    Anonym (KC) skrev 2022-10-24 21:34:46 följande:
    Läs om, läs rätt.
    Jag har läst. Lär dig argumentera. 
  • Citronella
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-24 22:21:50 följande:
    Jaså är det du som är ts? Du skulle givetvis ha meddelat din chef att du inte kunde jobba.
    Nej, jag är inte ts. Det här var sent på kvällen en lördag då chefen var ledig.
Svar på tråden Olovlig frånvaro?