• Humlan88

Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

• Svar på tråden Olovlig frånvaro?
  • EpicF

Finns nog inget du kan göra om de inte godkände tjänstledighet du la in först. 

• Anonym

Det står rätt. Det var olovlig frånvaro.
    Fråga arbetsgivaren vad de har för avsikt att göra nu. Bara de själva vet ju.

• Citronella

Arbetsgivaren har rätt att göra så men jag tycker det är skitfult och omänskligt. Jag tycker du ska be om ett möte för att ta reda på vad arbetsgivaren avser att göra.

• Anonym (Ellen)

Beroende  på kollektivavtal så finns det ibland rätt att vara frånvarande vid nära anhörigs svåra sjukdom (eller bortgång). Så dubbelkolla det.
    Har du bett om tjänstledighet och till och med ordnat vikarie så är det fel att sen ändra till olovlig frånvaro.
    Det använder vi bara om någon helt enkelt inte kommer till jobbet eller inte lämnar in läkarintyg efter dag 8. Dvs personen "har inte lov" att vara frånvarande, hen har inget skäl till det och inget som styrker sjukdom.
    Men fråga din chef eller ert lönekontor, det kanske bara är ett missförstånd?

• Anonym (snoa)

Då du inte fått ledigheten beviljad har dom rätt att sätta olovlig frånvaro, men i detta fall är det väldigt fult från arbetsgivarens sida.

• Anonym (Chef)
    Humlan88 skrev 2022-10-23 22:39:31 följande:
    Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

Förklara läget, visa ett intyg från läkare. Sen, skillnaden mellan olovlig frånvaro och tjänstledig är inte stor, du får ingen lön för dagen.

Har du den minsta vettiga arbetsgivare så kommer det lösa sig, ta hjälp av facket om det skullle bli mycket bråk.

Men, tjänstledigt är inget man tar, det ansöker man om och får.
  • ElaineBenes

Men man tar inte tjänstledigt sådär bara. Man ansöker om det. Samma med semester, ska också godkännas innan. 
    Förstår att du menade väl, men om du inte har personalansvar hade jag som chef inte heller varit nöjd att du bara ringde in en vikarie och uteblev från jobbet utan att meddela arbetsledare. 
    Förstår inte varför du inte meddelade din chef innan för att få ett ok på det. 

• Anonym (Varför ledig)

Din mamma och hennes ev syskon är väl närmast anhörig till sin mormor, inte du så vad du skulle till sjukhuset och göra förstår jag inte heller. Så klart att man inte bara kan skippa arbete så där.
    tjänstledighet ska ju beviljas också innan man tar ut den och det gör man inte för att åka till sjukhus (inte ens om man själv är patient) 

• EpicF
    Anonym (Varför ledig) skrev 2022-10-24 09:58:40 följande:

Din mamma och hennes ev syskon är väl närmast anhörig till sin mormor, inte du så vad du skulle till sjukhuset och göra förstår jag inte heller. Så klart att man inte bara kan skippa arbete så där.
    tjänstledighet ska ju beviljas också innan man tar ut den och det gör man inte för att åka till sjukhus (inte ens om man själv är patient) 

Man kan stå någon nära utan att vara närmst anhörig. Jag stod min mormor nära, och hade också åkt till sjukhuset om skulle vara inlagd (hon är död nu). Men jag hade ringt min chef och informerat först. 
  • Mrs Moneybags

Du skulle förstås ha pratat med din chef först innan du åkte iväg. Det är chefen som avgör om man får tjänstledigt eller inte. 

Du kan inte göra så mycket nu, men om jag var du skulle jag förklara för min chef att jag inte visste att hen måste godkänna min ansökan om tjänstledighet och att jag var ledsen och förvirrad pga mormor.

Hoppas hon kryar på sig! 

Svar på tråden Olovlig frånvaro?