Inlägg från: Humlan88 |Visa alla inlägg
  • Humlan88

Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

• Svar på tråden Olovlig frånvaro?
  • Humlan88
    ElaineBenes skrev 2022-10-24 09:28:43 följande:

Men man tar inte tjänstledigt sådär bara. Man ansöker om det. Samma med semester, ska också godkännas innan. 
    Förstår att du menade väl, men om du inte har personalansvar hade jag som chef inte heller varit nöjd att du bara ringde in en vikarie och uteblev från jobbet utan att meddela arbetsledare. 
    Förstår inte varför du inte meddelade din chef innan för att få ett ok på det. 

Skulle jag ringa henne 20.00 på en lördagskväll? 
  • Humlan88
    Anonym (KC) skrev 2022-10-24 12:22:50 följande:

Du meddelade alltså ingen chef att du inte skulle komma? Jag förstår att de sätter olovlig frånvaro...
    Tjänstledigt kan det inte vara för det tar man inte själv hur som helst. 

Klockan var 20-21 en lördag kväll 
  • Humlan88
    Egon den stora skrev 2022-10-25 19:23:36 följande:
    Som jag förstår det så gick det inte meddela.

Personen löste ju bemanningen Då är väl allt lugnt.

Nej,  det är inte lugnt. Hon både uteblev och orsakade en extra kostnad för vikarie som kanske inte ens behövdes, det vet vi inte. 
    Det är självklart att det går att meddela. Om ingen svarar finns sms,  beroende på rutin på just detta jobb. 
    Är detta en del av flera anmärkningar så ligger hon illa till.  Är det en engångshändelse av en i övrigt skötsam person så händer ingenting. 
    Fast annars hade jag sjukskrivit mig så spelar ingen roll. Hade ändå blivit en extra kostnad 
Svar på tråden Olovlig frånvaro?