Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Olovlig frånvaro?

Humlan88 skrev 2022-10-24 17:43:53 följande:
    Skulle jag ringa henne 20.00 på en lördagskväll? 
    Ja. Om du inte har någon arbetsledare på plats som du kan prata med så måste du informera chefen på något sätt och få ok att vara borta. Får man inte tag i personen via meddelande t ex så ringer man, men enklast att ringa direkt.
  • Anonym (Ja)
    Citronella skrev 2022-10-24 21:15:05 följande:
    Förlåt så hemskt mycket att jag satt vid min mormors dödsbädd. Jag skulle givetvis ha struntat i henne och jobbat ändå. 
    Jaså är det du som är ts? Du skulle givetvis ha meddelat din chef att du inte kunde jobba.
  • Anonym (Ja)
    FredrikLiksom skrev 2022-10-25 17:58:14 följande:
    Som jag förstår det så gick det inte meddela.

Personen löste ju bemanningen Då är väl allt lugnt.
    Nej, det enda ts sagt var att hen hade invändningen att det var runt 8-9 en lördag kväll, underförstått att hen inte tyckte det var lämpligt att ringa då, inte att det inte hade gått.

Nej, det är inte lugnt. Man ska fortfarande meddela chefen och fråga om den lösningen är ok, inte ta egna beslut.
  • Anonym (Ja)
    Humlan88 skrev 2022-10-26 17:58:25 följande:
    Fast annars hade jag sjukskrivit mig så spelar ingen roll. Hade ändå blivit en extra kostnad 
    Ja men det spelar ingen roll, du gjorde fel oavsett.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 00:07:04 följande:
    Vem säger att hon sjukanmält sig till chefen?
    På mitt jobb sjukanmäler vi oss till kollegor på helgen, och hör av oss till chefen på första vardagen igen. Dvs sjuk lördag morgon så får chefen veta det måndag morgon.
    Oavsett VEM så finns det så klart någon att höra av sig till.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 09:50:26 följande:
    Ts lär väl ha ringt kollegorna och sagt att vikarien kommer istället för henne.
    Nej, ts nämner inget om att hon har hört av sig till någon alls. Snarare tvärtom om man läser vad hen skriver. Dessutom är det inte upp till ts att ordna en vikarie.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 15:00:57 följande:

Nej men en förstående chef hade såklart godkänt det när ens anhöriga ligger på dödsbädden. 

Dramatiken slog till direkt! Ingen har sagt att ts mormor ligger på dödsbädden.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 17:44:17 följande:
    Du menar att om ens gamla mormor ligger dålig på sjukhuset så chansar man?

Det kan vara dödsbädden även om personen lyckas repa sig, har suttit vak många gånger och sedan dog personen inte ändå. Eller så gör den det.

Men du hade alltså chansat på att mormor inte skulle dö, gått och jobbat och sedan kanske missat hennes sista tid i livet, säga adjö osv? Ok.

För min del skulle jobb aldrig gå före att träffa en person för att säga adjö för att personen kanske dör, men vi är förstås alla olika.

Jag skulle ju ångra mer att inte fått säga adjö, än att jag ångrat att missa en arbetsdag. Som dessutom löste sig fint iom att en vikarie sattes in.
    Jag menar att ts skriver att mormor var riktigt dålig, inte döende. Bara för att man ligger på sjukhus så är man inte döende.
    Egon den stora skrev 2022-10-27 17:40:20 följande:
    Det står inte vad det är, men något mer än en förkylning borde det väl vara i alla fall? 
    Ja, men bara för att man ligger på sjukhus så är man inte döende.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 18:30:35 följande:
    Så du hade alltså chansat på att DIN anhöriga inte skulle dö medan du jobbade ditt pass? Ok.
    De flesta andra hade inte gjort det eftersom man inte precis kan beräkna när döden sker.

Hellre åkt och träffat mormor och att hon klarade sig trots allt, än att inte åka och hon tyvärr dog så man missade chansen.

Men du tänker tydligen inte så. 
    Vadå "alltså", hur gjorde du den tankevurpan? Finns ju ingen som helst koppling till det jag skrev! Och, tråden handlar om ts frånvaro, inte om man skulle åka till sjukhuset eller inte.
Svar på tråden Olovlig frånvaro?