Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Skiftjobb - planera dagis?

Gå ner i tid är ett alternativ, söka jobb med annat schema är ett alternativ. Eller möjligen om ni kan få lägga om era scheman så att ni inte jobbar "samma kvällar"?
    Jag har en skiftarbetande man och när vår äldsta son var liten så jobbade jag ibland sent samma kvällar. Då fick vi ta hjälp av farmor/mormor som tog hem sonen till oss vid 15-tiden, lekte, gav honom mat och lade honom att sova hos oss. Men det var kanske 2-3 ggr månad max. Det hade inte fungerat att ha det så flera gånger i veckan. De var yngre då och yrkesverksamma och även de kan ju ha annat inbokat eller bli sjuka. 
    Nu jobbar jag "kontorstider" och maken skift så vi kan gå omlott och få till vettiga tider för hämtning och lämning på det sättet.

• Anotherone
    Lönnsirap skrev 2022-10-25 18:20:04 följande:
    Jag tänker att man får pussla med barnomsorg och så när man jobbar skift och oregelbundet. Många behöver faktiskt också lägga om sin arbetstid i samband med att de får familj och man får helt enkelt lösa det.
    Det kan helt enkelt inte längre "hända ofta" att båda föräldrarna jobbar, när det inte finns barnpassning, utan man får byta pass och samordna och sen också ha nån som ställer upp!

Fördelen med skift och oregelbundenhet är ofta att du kan hoppa in och ta pass redan under den tid som vanligtvis är "mammaledighet" hos andra föräldrar. En helg, kväll redan tidigare än efter ett år ger utrymme att spara dagar och få en fungerande livsstil. Du behöver inte"vänta" på förskola... Utan du kan jobba när din partner är ledig...

Nackdelen är som du redan märkt att det finns tid som "måste" lösas på annat sätt. 
    Jag håller med! Och en stor fördel är ju också att man ofta kan ha lediga dagar inne i veckorna då barnet inte behöver vara på förskolan alls. Eller att man kan få till byten som gör att ena föräldern kan jobba intensivt och sedan ha en längre sammanhängande ledighet. Förutsatt att den andre då kan jämka och sluta tidigt. Det är helt klart ett pussel att lägga. 
    En nackdel för mig som jobbar vardagar är att varannan helg så är jag i princip själv med barnen för då jobbar maken. Men man kan inte få allt, jag tycker ändå att i vårt fall bli barnen vinnare som får mycket tid med sin pappa i veckorna (han har dem hemma när han är ledig så de går bara 2-3 dagar per vecka). Pappan kan även byta till sig nattpass om de är sjuka vilket gör att vi som "Familjen AB" slipper få sänkta inkomster i form av vab, men såklart kan det vara tufft av honom att jobba natt och sen ha hand om barn på dagtid. 
Svar på tråden Skiftjobb - planera dagis?