Inlägg från: Anonym (Kl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kl)

Sambon syn på pengar

Varför gemensam ekonomi? Hade du inte haft råd att skaffa barn annars? Jobbigt om han lämnar dig. 

Angående bordet så låter han väldigt barnslig, varför ens kommentera så...

• Anonym (Kl)

Han har inte tänkt på att du behöver pengarna till att ta hand om hans barn om han dör medan barnet är litet? Det är ju pengar som går till barnets försörjning. Jag känner flera som gift sig när de fått barn även om de inte har eget behov av att vara gift. De gör det för barnens skull. En kompis gjorde så, gifte sig efter 15 år. De hade en sjuåring tillsammans. Ett år senare dör mannen, 42 år gammal, och kvinnan sitter i orubbat bo och ärver ensam allt. Annars hade de förmodligen fått lämna sitt hem. 

Anonym (Violen) skrev 2022-10-26 09:56:37 följande:
    Ja det är ju bra och det är det vi/jag vill men att han tycker hans föräldrar ska ärva innan mig? Alltså egentligen tror jag inte detta handlar om själva pengarna utan att jag ser det som brist på kärlek/omtanke typ.
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Violen) skrev 2022-10-26 10:03:55 följande:
    Men snälla..har du barn själv? Du verkar inte insatt för fem öre hur det är att ha barn så kommentera inte ens då.Har du råd att betala 50% av allt på föräldrapenning ?Varför ska man inte ha gemensam ekonomi när man har barn? Vill man inte att sin partner har samma levnadsstandard som en själv? 
    "Snälla" jag har barn, ja. 
    Ja, jag har råd, men vi har gjort så att den som varit föräldraledig har lagt in lite mindre till det gemensamma och den andra lite mer. Vi delade föräldraledigheten 50/50. 
    Vi har samma levnadsstandard. Vi har lagt ribban utefter den som tjänat minst. I omgångar har vi varit sjukskrivna och arbetslösa, och då har den andra dragit ett tyngre lass. Vi tar givetvis hand om varandra. 
    Gemensam ekonomi hade varit en förlustaffär för mig med tanke på hur mycket min man lägger på sin hobby. En häst för 100 000 kr är inget jag vill betala hälften för direkt... Hade däremot absolut pröjsat för kraken om maken varit arbetslös såvida han på annat sätt drar sitt strå till stacken. Fast han har givetvis en buffert.

Jag valde ett lågavlönat jobb och att jobba deltid. Inget min man ska drabbas av. Ska han sälja sin häst för att jag vill ha mer fritid att slappa på? Ska jag börja jobba heltid som jag hatar för att en ny hästtransport ska inköpas?
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Violen) skrev 2022-10-26 10:40:28 följande:
    Enligt mig har man inte samma levnadsstandard med olika mycket pengar i fickan som det blir om man inte delar pengarna rakt av som är över efter räkningar.

Gemensam ekonomi innebär inte att man betalar varandras hobbys,det gör man med sina fickpengar isåfall som blir över efter räkningar/mat.

Att du valt att jobba deltid för att slappa övriga tiden(?) är ditt val ja,att du valt ett lågavlönat jobb .. hmm .. alltså enligt mig jobbar någon i hemtjänsten lika hårt eller hårdare som en jurist.Om vi ska jämföra.Det låter på dig som du tycker det är ditt fel att du tjänar lite ? Märkligt synsätt.Det är så lustigt hur man i ett förhållande tycker att någon förtjänar mer pengar en den andra?antar att jag inte har så svensk syn på ekonomi.
    Nu blir ju detta off topic tyvärr...

Om jag jobbat heltid så hade vi haft lika mycket fickpengar var tror jag, han kanske ett par tusen mer. Problemet kvarstår dock att jag inte vill jobba heltid. Jag vill även spara mycket pengar = mindre fickpengar var varje månad = han får nog göra sig av med hobby. Sånt ska man ju också komma överens om. 

Ja, det är mitt val (eller "fel" som du väljer att kalla det) att jag tjänar mindre.
Svar på tråden Sambon syn på pengar