• Anonym (Violen)

Sambon syn på pengar

Vi båda är i 30 årsåldern , sambon har ca 500k sparat och jag 100k,vi har ett gemensamt barn på 9 mån.

Det här med ekonomin har alltid skavt för mig,jag fick kräva gemensam ekonomi(efter 2 storbråk) när våran bebis kom,dvs att vi la ihop pengarna och betalade hyra + gemensamma utgifter och sedan delade på det som var över.Hade jag inte krävt det hade sambon fått mer och jag mycket mindre.Jag känner inte att han tar hänsyn till att jag har mycket mindre pengar än honom.

Min sambo kan nämna att han har mycket pengar så vi behöver inte oroa oss,men jag känner att han bara säger så.Jag sålde nyligen matbordet jag köpt för min sambo ville ha ett nytt,jag sa till honom att jag kan lägga in pengarna jag får för matbordet men har inte råd att ta mer från mina sparpengar,annars kan vi avvakta med att köpa nytt tills jag inte är föräldraledig mer.Han gick med på det men ska liksom pika att jag bara betalade 30% av vårat nya matbord.Jag känner att jag alltid får kräva saker så att det blir någorlunda rättvist,vill inte ha det så utan vill leva i en relation där saker är enkelt(kanske är naiv?)

Vi pratade nyligen vad som händer om någon av oss dör och sambon tycker det är rimligt att vår son men även hans föräldrar ska ärva om han dör.Jag tycker bara vår son ska ärva.
    Jag ska inte få ärva något.Nu är detta ett senario som aldrig kommer hända men ändå.Bara det gör mig avtänd på något sätt.

Jag inser att jag kanske har höga(men rimliga) krav på min sambo när det gäller ekonomi,men jag blir avtänd på hans beteende.Ibland vill jag bara leva och bo själv för att slippa stressen detta skapar hos mig.Känns som varje månad då vi ska betala räkningar blir det spänt mellan oss.

Funderat att gå till psykolog då detta skapar stress hos mig.Jag börjar också undra om det är mig det är fel på,om jag egentligen tappat känslorna för honom och därför går jag och stör mig?

• Svar på tråden Sambon syn på pengar
  • Tukt

Gå gärna till en psykolog. Men gå också till en terapeut som hjälper er reda ut det där. Är inget som goda råd på Familjeliv kan göra något åt.
    Hur man väljer dela lönerna är väl en sak, men en rätt konstig inställning att hans föräldrar ska ärva och inte hans barn. Det är något som inte riktigt lirar i resonemanget.
    Och att man pikar på det sätt du beskriver, är ofta bara ett symptom på något annat som skaver.
    Så ta hjälp, för ert barns skull.

• Räkan77

Prova familjerådgivning för att få hjälp att seriöst prata kring er syn på ekonomi utan att börja bråka. 

• Anonym (Violen)
    Tukt skrev 2022-10-25 22:45:06 följande:

Gå gärna till en psykolog. Men gå också till en terapeut som hjälper er reda ut det där. Är inget som goda råd på Familjeliv kan göra något åt.
    Hur man väljer dela lönerna är väl en sak, men en rätt konstig inställning att hans föräldrar ska ärva och inte hans barn. Det är något som inte riktigt lirar i resonemanget.
    Och att man pikar på det sätt du beskriver, är ofta bara ett symptom på något annat som skaver.
    Så ta hjälp, för ert barns skull.

Ja jag bör nog göra det.

Jag upplever att hela hans familj har en speciell syn på pengar.Det han menade var att vår son + hans föräldrar ska ärva men inte jag.

Vad skulle det kunna vara för annat som skaver ?

• Anonym (A)
    Räkan77 skrev 2022-10-25 22:46:40 följande:
    Prova familjerådgivning för att få hjälp att seriöst prata kring er syn på ekonomi utan att börja bråka. 
    Håller med
  • FuckGoggleAskMe

Om han har en son och inte är gift ärver bara sonen. Om han inte har något barn och inte är gift, ärver föräldrarna. Annars kan han skriva testamente om han vill något annat. 
    Är det rättvist att han tjänar mer och du ska ha rätt till hans pengar? Varför? 

• Anonym (Det finns vettiga, generösa män)

Jag känner så med dig TS! Och jag förstår verkligen att du blir avtänd på honom när han agerar så egoistiskt. Enligt mig så ska en riktig man värna om sin familj (du är ju trots allt hans partner och mamma till hans barn). 

Min sambo sen ca 10 år tillbaka är underbar. Han tjänar ca dubbelt så mycket som mig, men aldrig att han skulle bråka eller pika om pengar. Han sätter mitt och vårt barns välbefinnande i första rummet och hans pengar är familjens pengar.

Nu låter det ju som att vår relation bärs upp av min sambos lön, och så är det givetvis inte. Min sambo har en hel drös med andra kvalitéer som gjorde att jag blev kär i honom från första början. Men detta med att han är så generös och värnar så om sin familj bidrar till att jag fortfarande känner en väldigt stark attraktion till honom efter 10 år tillsammans.

Så jag förstår verkligen detta med att man tappar den sexuella attraktionen till någon som är snål (och egoistisk, för det är man när man är snål).

• Anonym (Anna)

Är ni sambos kan du ärver du ingenting om något händer. Skillnad om ni hade varit gifta då hade du ärvt.

Sedan kan man inte välja bort sina barn vid arv. De ärver i första hand. Hade ni inte haft barnet och olyckan varit framme hade hans föräldrar ärvt honom. Helt jättekort men med flera undantag förstås.

I min värld låter det som det ni köper till er att det ska vara hans ägodelar till 70%. Att vid en möjlig framtida separation att han ska köpa ut dig ur möblerna genom att ge dig 30%  Men skulle ni separera imorgon så är alla möbler och saker ni köpt tillsammans era oavsett hur betalningen sett ut. Och vid bodelning så tittar man inte på vem som betalade mest för tex soffan och då ska den personen få den. 

Bor man ihop så köper man väl gemensamt saker som man har råd med eller så väntar man tills ekonomin för inköpet finns. Vill man dela hälften var är det väl så man gör.

• Anonym (Fisk)

Delar ni föräldrarledigheten lika?

• Anonym (Violen)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-10-25 23:09:38 följande:

Om han har en son och inte är gift ärver bara sonen. Om han inte har något barn och inte är gift, ärver föräldrarna. Annars kan han skriva testamente om han vill något annat. 
    Är det rättvist att han tjänar mer och du ska ha rätt till hans pengar? Varför? 

Ja isåfall kan vi ju vara särbos tänker jag om vi inte ska ha samma levnadsstandard? Varför vill man att den man älskar ska ha det sämre ?
  • Anonym (Violen)
    Anonym (Det finns vettiga, generösa män) skrev 2022-10-25 23:14:19 följande:

Jag känner så med dig TS! Och jag förstår verkligen att du blir avtänd på honom när han agerar så egoistiskt. Enligt mig så ska en riktig man värna om sin familj (du är ju trots allt hans partner och mamma till hans barn). 

Min sambo sen ca 10 år tillbaka är underbar. Han tjänar ca dubbelt så mycket som mig, men aldrig att han skulle bråka eller pika om pengar. Han sätter mitt och vårt barns välbefinnande i första rummet och hans pengar är familjens pengar.

Nu låter det ju som att vår relation bärs upp av min sambos lön, och så är det givetvis inte. Min sambo har en hel drös med andra kvalitéer som gjorde att jag blev kär i honom från första början. Men detta med att han är så generös och värnar så om sin familj bidrar till att jag fortfarande känner en väldigt stark attraktion till honom efter 10 år tillsammans.

Så jag förstår verkligen detta med att man tappar den sexuella attraktionen till någon som är snål (och egoistisk, för det är man när man är snål).

Grejen är ju att min sambo inte är snål då han till slut gick med på gemensam ekonomi(efter bråk) och han köper även fina presenter vid högtider osv men det är detta gemensamma jag saknar,det känns inte självklart liksom,så som du beskriver låter din sambo väldigt ödmjuk och vill att du ska ha exakt samma standard som honom.
Svar på tråden Sambon syn på pengar