Inlägg från: Anonym (Livy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livy)

Sambon syn på pengar

Anonym (Violen) skrev 2022-10-26 23:49:40 följande:

Jag var faktist beredd att flytta ut när han krånglade ang gemensam ekonomi i början av föräldraledigheten.

Jag sa att vi får vara särbo,men det vill han absolut inte.

Nog tror jag min sambo älskar mig men han verkar ha en annan syn på ekonomi än vad jag har.Jag förknippar gemensam ekonomi med omtanke och trygghet,och det har nu gått upp för mig hur viktigt det är i ett förhållande.Hatar att känna press att jag måste anpassa mig efter vad han vill ha när jag har 5 gånger så lite pengar.

Om han inte vill ha gemensam ekonomi kan ni ju inte sätta levnadsstandarden efter hans högre lön.
    Då får ni sätta den efter att du ska ha råd att betala hälften.
    Billigare bostad, billigare mat, billigare semestrar osv. Är han beredd på att flytta så att du också har råd att kunna spara?

Jag tycker som du att det är ett konstigt tankesätt att dela upp de viktiga sakerna i mina och dina när man är en familj, en enhet. Sedan är det såklart viktigt att ha egna pengar också. Det bästa är väl att ha 1 pott, betala räkningar, köpa mat, sätta undan på flera olika sparkonton tex barnets, gemensamt, hans, ditt och därefter dela upp resten i fickpengar. 

Om båda jobbar 100% tar man 50% av hushållet, om någon jobbar säg 75% så gör den personen mer hemma, 25% mer och resten delas upp tex.

Att sträva efter samma mål och ha samma tankegångar om framtid och familjeliv är ju a och o för att ett förhållande ska fungera.
    Han tror att du är ute efter hans pengar när du vill ha trygghet, stabilitet och vara en enhet.
    Om min partner trodde så om mig hade jag nog blivit särbo. Då kan jag ha trygghet, stabilitet och vara en enhet med mig själv.

Svar på tråden Sambon syn på pengar