• molly50

Sambo träffat ny. Dilemma?

ClumsySmurf skrev 2022-10-27 23:09:29 följande:

Paus betyder att man vill kolla om det fungerar med det grönare gräset (eller bara knulla runt) men vill ha partnern som reserv om det inte fungerar, väldigt manipulativt och helt respektlöst eftersom reserven inte ska fatta något men hon verkar ha fattat att du respekterar dej själv lika mycket som hon gör.

Det är så en del kvinnor är funtade, hon kommer göra samma sak mot den nya och kanske mot reserven.
    Att tro att hon inte varit otrogen med den hon träffat i två månader när hon saknar respekt för dej är dumt.
    Det kan vara så att hon är ärlig om känslorna, de kan ha varit borta länge, vissa är bra på att spela.

Män blir mer attaktiv vid 30-40 men för kvinnor är det tvärt om så en del får för sej att försöka byta upp sej innan det blir för sent.

Det finns män som också kan vara funtade så.
    Jag har själv ett ex som ville ha en paus.
    Men så fort han såg mig bara prata med en annan så kom han springande och ville ha mig tillbaka.
    Dum som jag var så tog jag honom tillbaka. Men det höll inte så länge ändå då jag till slut valde att dumpa honom.

För övrigt så håller jag med dig om att TS sambo förmodligen redan har varit otrogen.
    Och jag tycker inte att han ska ställa upp och vara någon slags reserv ifall det inte skulle funka med den nya.
    Att hon ens kan föreslå det visar på bristande respekt från hennes sida.
    Så jag tycker att TS borde göra slut och så får de försöka komma överens kring barnet. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-10-29 12:21:16 följande:

Nu är det väl "klart". Hon flyttar ut imorgon (förutsatt att hennes föräldrar tar emot henne...). Inskolningen på förskolan börjar om 2 veckor, så fram tills inskolningen är klar tar jag hand om barn och bor i huset.
    Hon får barn över helgerna, vi får se hur det blir med hennes planerade resa upp till honom.. den sträcker sig ju över en helg så blir lång första tid utan att få träffa barnet om resan blir av.

Efter inskolningen är klar är väl tanken att vi kör varannan vecka med barn och hus och varannan vecka sover vi någon annanstans. Sen är väl förhoppningen att få klart lite smågrejer på huset så att det går att sälja, och att vi får OK betalt för huset. Får vi för lite kommer hon bli skyldig mig pengar... inte helt optimalt, ska väl inte vara någon större fara. Men husmarknaden är väl inte svinrolig för tillfället.
    Jag gick in med 11ggr mer än vad hon gjorde. Finns papper på det så ingen fara och det är en deal som ändå möjliggjorde att vi kunde bo där vi bott. Jag har ingen ånger där.

Bra att ni har bestämt er.
    Men om hon väljer att prioritera den nya killen framför sitt barn så tycker jag det är dåligt.
    Och skulle hon komma tillbaka och vill försöka igen så ta henne inte tillbaka.
    Du ska inte vara hennes andrahandsval. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-10-29 15:13:26 följande:
    Vi får se vad tiden utvisar. Men nej, det känns inte respektfult att vara andrahandsval. Det kan också vara så att vi har sagt saker till varandra som gör det omöjligt för oss att hitta tillbaka till varandra. Vem vet.

Oavsett vad har vi en dotter tillsammans så vi kommer ju ha en lång relation framför oss... kommer vara svårt att se hennes nya i ögonen, som man tycker är ett vidrigt as som limmar på en upptagen morsa till en 1åring, innan man själv har lyckats gå vidare. Får hoppas att jag slipper det på ett tag.
    Oavsett vad ni har sagt till varandra så löser man inte det genom att vara otrogen.
    Man pratar med varandra.
    Och jag tycker inte du ska lägga hela skulden på ditt ex nya.
    Hon är nog minst lika skyldig själva.
    Och hon är den som verkar vara beredd att prioritera sin nya framför sitt barn genom att åka till honom när hon egentligen ska ha barnet.
    Och hon är den som säger sig vilja ha en paus för att kunna träffa den nya.
    Det tycker jag säger en del.
    Och skulle det inte funka med honom så ska du inte bli förvånad om hon kommer krypande tillbaka.
    Men ta då inte henne tillbaka.
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-05 11:05:54 följande:
    Ja, vi kommer vara tvungna att bo under samma tak ett tag till. Sen kommer vi behöva spendera helger och gå igenom och rensa ut huset, och packa.. vi blir ju inte av med varandra på flera månader hur mycket vi än vill..
    Men jag tänker vara tydlig att jag inte tolererar att de träffas under tiden vi bor tillsammans. Det är inte speciellt svårt för mig att förhindra som tur är.
    Känns lite småaktigt/kontrollerande, men samtidigt har jag typ ingenting annat att använda...

Vardagen har fram tills nu bara flutit på... jag är alldeles för pragmatiskt för att hålla på att vi bägge ska laga mat separat.. så det har vi delat på. Likaså övriga sysslor... Vi är ju bundna till varandra ekonomiskt ett bra tag till också, men upplever inte det som ett problem heller.
    Men visst, jag inser ju att hon nu har det "bästa" av bägge förhållandena (eller vad man vill kalla det), men samtidigt vet jag inte riktigt om det spelar någon roll... det finns ju lixom ingen möjlighet att rädda det här längre. Det stadiet har passerats för länge sedan. Då behöver jag inte ge mig själv mer jobb än nödvändigt...

Hennes nya bor 4h bort, inte så enkelt att ta sig till jobbet då.. :D Men veckopendlar som sagt och bor i en av jobbets övernattningslägenheter.. så där finns inte någon möjlighet för henne att vara.

Jag har både familj och vänner som jag har ventilerat hos.. Och ja, det är enormt skönt att hennes familj ser situationen för vad den är.
    Anonym (Tjej) skrev 2022-11-04 17:42:28 följande:

tråkigt att höra att ditt ultimatum gick åt skogen. 

I din uppdatering verkar det ändå som om din sambo flyttar till sina föräldrar (som eg vare sig vill eller orkar involvering) om så med tre veckors fördröjning. Som är det tidspann som föräldrarna behöver för att iordningställa undervåningen i sitt hus. Vilket låter som ett rimligt krav från deras håll. Tanken är ju att eran ettåring ska vara där tillsammans med sin mamma och kanske vill de renovera och göra fint och köpa barnsäng mm. Utöver att mentalt ställa in sig på att deras (förlöpta) dotter tar över gästrummet. Det låter gott att du står på god fot med hennes mor och bror, för barnets bästa, men samtidigt är de hennes nyckelpersoner. De tar så att säga ditt parti något som är lätt att inse varför! Samtidigt behöver din sambo nog dem som någorlunda neutrala i sina opinions. Därför undrar jag om du har en kompletterande trygg punkt i din familj och/eller närmaste omgivning? 

Njae, tanken är nog inte att hon ska ha barnet hos sina föräldrar. Men vi får se.
    Tanken har varit att vi varannan vecka, eller typ 2-2-3 (som de förespråkas när barnet är i den här åldern) bor i huset och övrig tid bor vi någon annanstans.

Tycker nog vi har pratat en del bara hon och jag, men hon verkar inte begripa hur respektlöst hon beteer sig. Hon tror ju att jag är förkrossad för att vi ska separera (vilket jag iofs också är), men respektlösheten över att det är så himla bråttom att få till det med den nya är ju nästan värre.

Men lite kuriosa:
    Hon har ju offrat ALLT för att vara med den här nya killen (relation till sin familj, relationen till mig, hus, trygghet, varannanveckabarn, ekonomi). Han har inte offrat någonting för deras relation absolut ingenting som han kan förlora, och när jag frågat henne lite så är han inte ens beredd att flytta som det ser ut nu.
    Är det någon som vågar lägga ett bet på om relationen kommer hålla? :D
    Sen det faktum att de bara har känt varandra i ~2 månader..

Jag kan nästan inte annat än garva åt hur dumt hon beter sig och hur dum situationen är.. tycker på riktigt synd om henne. Det kommer bli ett långt fall när/om nya relationen tar slut..

Och om den nya relationen tar slut så hoppas jag att du inte tar henne tillbaka om hon kommer krypande. 
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-11-05 12:00:05 följande:
    Det får vi verkligen hoppas. Vilket as till kvinna, alltså.
    Ja,verkligen! 
  • molly50
    Anonym (Tjej) skrev 2022-11-05 12:30:40 följande:

Ja, jag hoppas oxå AnonymTomas satsar på stärka sig. Så fattar han ett vettigt beslut när/om hon kommer krypandes tillbaka. Vilket beslutet än må bli.

Ja,det hoppas jag med. 
  • molly50
    Anonym (Tjej) skrev 2022-11-05 15:05:49 följande:
    Vi håller tummarna! Positivt oxå när AnonymTomas nu ventilerar med sina vänner och sin egen familj. Skönt även när sambons familj ser läget precis som det är, ganska unikt faktiskt.
    Ja,det får vi göra.

Ja,det håller jag med om. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-05 15:21:06 följande:
    Kockobello skrev 2022-11-05 12:00:05 följande:
    Det får vi verkligen hoppas. Vilket as till kvinna, alltså.

Att det blir vi igen är nog omöjligt...

Jag är dock beredd att ge henne stöd/support om det visar sig att hon skulle vara bipolär, det är trots allt en sjukdom, för jag har intresse i att ha en närvarande mamma till mitt barn. Men det bygger ju på att hon är villig att utreda sig.
    Men att vi går och blir tillsammans igen? nä.. det tåget har nog passerat.

Det är fint att du vill ge henne stöd.
    Men jag hopas verkligen att du kan stå emot om hon försöker få dig tillbaka.
    Du förtjänar bättre. 

• molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-05 15:37:45 följande:
    Det hoppas jag också Glad
    Bra. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-08 14:48:04 följande:
    Öppen inställning till honom är svårt. Även om det är hon som primärt gjort fel (mani eller ej), så vet jag inte om jag tycker det är OK att limma på någon som man vet är upptagen och har ett 1årigt barn... Det är mer än ett liv man saboterar.

Sen borde ju han också tycka att det gått lite väl fort? Att hon är beredd att lämna ett nästan tioårigt långt förhållande, hus, barnvarannanvecka, trots att de inte känt varandra mer än 1½ månad och typ aldrig träffats på tu-man-hand. Jag hade dragit öronen åt mig och tyckt hon varit galen.. men å andra sidan, 25åring som vill rasta snoken och har ingenting att förlora..

Men jag tolkar det som att du tycker det vore ok att låta honom träffa barnet tidigare? Utan att jag är med då.
    Jag vill helst undvika honom tills jag är över henne.

Och nykära är de nog allt. Men frågan är väl hur länge det håller... jag gissar nästan på att hon kommer vara (iaf vilja vara) gravid inom 1.5år, om det håller så länge.
    Anonym (Fiffi) skrev 2022-11-08 10:10:31 följande:

Sedan tror jag att du kommer att kunna träffa en person i framtiden som du kan bygga en ny lycklig relation med utöver den nära relationen till ert barn. 

Man får hoppas på det.. antalet tindermatchningar står på 0 ännu Skrattande.
    Sen vet jag inte hur lämpligt/möjligt det är att inleda något nytt  när man fortfarande bor under samma tak som sitt ex. Skrattande
    Men jag har å andra sidan inte bråttom.
    Är du helt säker på att det var han som började limma på henne?
    Det kan ju vara hon som har börjat också.
    Oavsett så borde hon ha backat och gjort slut med dig först,innan hon lär det gå så här långt.
    Så även om han inte är helt oskyldig så är hon den som bär den största skulden. 

Ge inte upp ännu. Rätt som det är så har du någon matchning. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-08 18:53:10 följande:
    Nej, jag har ställt frågan men hon "vet inte".. vilket jag kanske borde tolka som att hon började och skäms lite över att svara ärligt. Men jag har egentligen väldigt svårt att tro det, hon är inte sån som människa. Jag gissar ju att det började oskyldigt jobbsnack och sedan lite snärta komplimanger från hans sida och hon gillade vad hon hörde...

Sen är det heller ingen tiopoängare hon har plockat på sig, och av vad jag sett/vet - inte det som jag skulle definera som hennes "typ" utseendemässigt. Behöver väl iofs inte betyda särskilt mycket.

Som sagts tidigare i tråden, hon bad om en "paus" och gjorde inte slut. Alltså kan det vi hade inte varit SÅ dåligt det. Och jag har inte märkt av några av "tendenserna" man annars kan se i ett förhållande som mår dåligt.. dvs småbråk om skitsaker för att man helt enkelt inte bryr sig längre, sämre sexliv/dåligt med närhet osv, allt har mer eller mindre varit "som alltid"/tråkig vardag - vi skulle precis ha vår första barnfria egentidshelg (14 månader) sedan dottern kom när hon på onsdagen den veckan droppade den här bomben...

Och jag har frågat henne när hon senaste kände att det var "bra" i vårt förhållande, och hennes svar var "i somras"... 
    Så det är ju inte direkt så att hon har låtit det här beslutet mogna fram under en speciellt lång tid innan hon föll för frestelsen...

Jag inser att det snart är dags för mig att bara lägga ner och gå vidare, att älta det här ger mig inte så mycket längre (även om det är väldigt skönt att båda skriva och prata av sig).
    Jag försöker verkligen förstå hur man kan fatta ett sådant beslut under de premisser som hon ändå gjort - men det GÅR inte för mig att förstå. Och ingen annan jag har pratat med förstår heller hur man kan fatta ett sådant beslut på så kort tid, med så mycket på spel.

Den enda förklaringen jag kan komma på är att hon är bipolär och i en manisk episod
    Som en av de jag pratat med sa: det vore sjukare om det visade sig att hon inte är sjuk.

Jag skulle nog också tolka det så.
    Som att hon inte riktigt vill erkänna det.

Ja,det låter ju som en kort tid.
    Men det kan ju faktiskt vara så att det här har pågått längre än vad hon har sagt till dig.
    Så oavsett om hon har en diagnos eller ej så har hon ju betett sig illa.

Jag förstår att det kan kännas skönt att få prata/skriva av dig.
    Och det ska du också göra när du känner att du behöver det.
    Det är ingenting att skämmas över. 
    Så uppdatera gärna här när du känner att du vill och behöver.

• molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-09 20:41:45 följande:
    Nej, eller, alltså.. i teorin kan det väl såklart ha pågått längre. Men hon har varit föräldraledig i ett år utan direkt möjlighet att träffa någon innan hon började nytt jobb  .. och där träffade den här killen. Kan inte överhuvudtaget se framför mig hur de skulle kunna ha träffats innan hon började på nya jobbet.
    Anonym (Sad) skrev 2022-11-09 17:52:33 följande:

För att haka på Molly´s fundering om att förhållandet har pågått en längre tid, du är säker på att barnet är ditt?

De har ju kanske haft möjlighet att träffas på arbetstid. På lunchen t ex.
    Jag skulle inte lita på henne alltför mycket,om jag vore som du,
    Jag tycker att det har gått lite väl fort. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-09 20:54:46 följande:
    Ja, men hon började på arbetsplatsen en vecka in i augusti. Han började någon vecka senare. Att de skulle ha träffats innan är helt orimligt.  
    Så var väl strax efter där som det började..

Och i början av oktober berättar hon för mig...

Det är väl just det som jag har så stora problem med, att det har gått så vansinnigt fort. Och hon bedyrar att hon inte hade några tankar att lämna mig innan hon började på det här jobbet.
    Och jag tror "tyvärr" inte att hon ljuger. Bara att hon är vansinnigt naiv/omogen/....manisk.
    Nej,men jag menar att de hade kanske möjlighet att träffas under arbetstid.

Ja,det är just det jag reagerar på också.
    Att det har gått så fort.
    Hon är kanske omogen och naiv.
    Men hon är kanske inte heller helt ärlig. 
  • molly50
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-10 12:58:28 följande:
    Ingen annan på jobbet vet, annat än personen som den nya killen bor med i övernattningslägenheten.
    Men självklart har de ju setts vid fika å luncher på jobbet, men på ?arbetstid? jobbar de inte tillsammans eller ens speciellt nära varandra (hon på kontor och han ute i ett lag tillsammans med den han bor med). 

Båda är dessutom fortfarande provanställda, så de är ju inte så sugna på att skapa massa drama på jobbet?

Mycket kan jag tro och tycka om den här soppan, men att hon skulle vara oärlig är inte en av dem. Där har hon definitivt fortfarande mitt förtroende.
    Ok. Jag tänker mest att det låter otroligt att hon skulle ha blivit så förälskad,så fort,utan att något har hänt mellan dem. 
    Men det är min tanke. 
  • molly50
    Anonym (Fiffi) skrev 2022-11-10 14:24:43 följande:
    Det är därför han misstänker ett hypomant sskov bipolär sjukdom och ett kommande fall ner i depression längre fram. Min tanke är att detta verkar ganska rimligt. Men man kan ändå hoppas på att det "bara" är förälskelse, för barnets skull. 
    Ja,det är ju också en möjlighet såklart.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-11-10 17:41:32 följande:

Det har gått snabbt men ingen vet utgångsläget, känslorna för TS kan ha tagit slut långt innan.
    Är det någon som aldrig vill vara själv kan tillfällig partner med bostad vara en bra lösnig tills "rätt" dyker upp.
    Absolut. Men då är det väl bättre,och framförallt ärligare,att säga det till sin partner innan man springer in i famnen på någon ny. 
  • molly50
    Anonym (Absolut) skrev 2022-11-10 20:57:33 följande:
    Helt klart, hade ett antal taskiga år med mitt ex men - höll mig från andra.
    När jag bett henne försvinna och flytta ut ...har aldrig fått så mycket som den sommaren. 
    Det var sååå skönt att verkligen avsluta. Hon var tyvärr egentligen från början ett provrör för att få ett barn till.
    Taskigt? - säkert men jag pallade i alla fall 14 år.
    Helt sjukt när man tänker tillbaka på det .
    Du var åtminstone ärlig som avslutade innan du började träffa andra.
    Men menar du att du utnyttjade henne för att få ett barn?
    Det var kanske inte så snyggt,i så fall. 
  • molly50
    Anonym (gösses) skrev 2022-11-14 16:15:19 följande:
    Japp, som sagt, din tråd och ditt liv och det är vad du vill som räknas. Det enda vi kan göra är att säga vad vi tycker och tänker.

Ett faderskapstest handlar ju inte enbart om att en pappa ska få reda på om barnet är hans, det handlar ju lika mycket barnets rätt att få veta vem dessa riktiga pappa är Flört
    Fast det finns väl egentligen inget som säger att barnet inte skulle vara TS?
    Barnet är drygt 1 år och TS ex ska ha träffat sin nya för några veckor sen.
    Och i så fall så kan ju barnet inte vara den nya killens.
    Så det är väl upp till TS om han vill göra ett faderskapstest eller ej. 
Svar på tråden Sambo träffat ny. Dilemma?