Anonym (anonymtomas) skrev 2022-11-05 11:05:54 följande:
Ja, vi kommer vara tvungna att bo under samma tak ett tag till. Sen kommer vi behöva spendera helger och gå igenom och rensa ut huset, och packa.. vi blir ju inte av med varandra på flera månader hur mycket vi än vill..
Men jag tänker vara tydlig att jag inte tolererar att de träffas under tiden vi bor tillsammans. Det är inte speciellt svårt för mig att förhindra som tur är.
Känns lite småaktigt/kontrollerande, men samtidigt har jag typ ingenting annat att använda...
Vardagen har fram tills nu bara flutit på... jag är alldeles för pragmatiskt för att hålla på att vi bägge ska laga mat separat.. så det har vi delat på. Likaså övriga sysslor... Vi är ju bundna till varandra ekonomiskt ett bra tag till också, men upplever inte det som ett problem heller.
Men visst, jag inser ju att hon nu har det "bästa" av bägge förhållandena (eller vad man vill kalla det), men samtidigt vet jag inte riktigt om det spelar någon roll... det finns ju lixom ingen möjlighet att rädda det här längre. Det stadiet har passerats för länge sedan. Då behöver jag inte ge mig själv mer jobb än nödvändigt...
Hennes nya bor 4h bort, inte så enkelt att ta sig till jobbet då.. :D Men veckopendlar som sagt och bor i en av jobbets övernattningslägenheter.. så där finns inte någon möjlighet för henne att vara.
Jag har både familj och vänner som jag har ventilerat hos.. Och ja, det är enormt skönt att hennes familj ser situationen för vad den är.
Anonym (Tjej) skrev 2022-11-04 17:42:28 följande:
tråkigt att höra att ditt ultimatum gick åt skogen.
I din uppdatering verkar det ändå som om din sambo flyttar till sina föräldrar (som eg vare sig vill eller orkar involvering) om så med tre veckors fördröjning. Som är det tidspann som föräldrarna behöver för att iordningställa undervåningen i sitt hus. Vilket låter som ett rimligt krav från deras håll. Tanken är ju att eran ettåring ska vara där tillsammans med sin mamma och kanske vill de renovera och göra fint och köpa barnsäng mm. Utöver att mentalt ställa in sig på att deras (förlöpta) dotter tar över gästrummet. Det låter gott att du står på god fot med hennes mor och bror, för barnets bästa, men samtidigt är de hennes nyckelpersoner. De tar så att säga ditt parti något som är lätt att inse varför! Samtidigt behöver din sambo nog dem som någorlunda neutrala i sina opinions. Därför undrar jag om du har en kompletterande trygg punkt i din familj och/eller närmaste omgivning?
Njae, tanken är nog inte att hon ska ha barnet hos sina föräldrar. Men vi får se.
Tanken har varit att vi varannan vecka, eller typ 2-2-3 (som de förespråkas när barnet är i den här åldern) bor i huset och övrig tid bor vi någon annanstans.
Tycker nog vi har pratat en del bara hon och jag, men hon verkar inte begripa hur respektlöst hon beteer sig. Hon tror ju att jag är förkrossad för att vi ska separera (vilket jag iofs också är), men respektlösheten över att det är så himla bråttom att få till det med den nya är ju nästan värre.
Men lite kuriosa:
Hon har ju offrat ALLT för att vara med den här nya killen (relation till sin familj, relationen till mig, hus, trygghet, varannanveckabarn, ekonomi). Han har inte offrat någonting för deras relation absolut ingenting som han kan förlora, och när jag frågat henne lite så är han inte ens beredd att flytta som det ser ut nu.
Är det någon som vågar lägga ett bet på om relationen kommer hålla? :D
Sen det faktum att de bara har känt varandra i ~2 månader..
Jag kan nästan inte annat än garva åt hur dumt hon beter sig och hur dum situationen är.. tycker på riktigt synd om henne. Det kommer bli ett långt fall när/om nya relationen tar slut..
Och om den nya relationen tar slut så hoppas jag att du inte tar henne tillbaka om hon kommer krypande.