• Matildaaa12

P-piller äta ihop kartor eller ej

Ni som äter p-piller, tar ni sockerpillerna varje månad och får en blödning? Eller äter ni ihop kartorna? I så fall hur många kartor? Tills ni får en mellanblödning?

Jag har nyligen börjat med p-piller, Estrelen, och tycker mycket om dem. Har inte fått någon mellanblödning eller bieffekt alls. Är i chock över hur bra de funkar, haha... Mina erfarenheter av preventivmedel är hemska. Iaf min barnmorska sa att numera rekommenderas det att man äter ihop kartorna så att man blir blödningsfri. Jag har gjort så i tre månader nu och samtidigt som det är skönt att inte blöda så nojar jag istället för att få en mellanblödning. Aldrig nöjd hehe Tungan ute 

Hur många kartor brukar ni äta ihop? 

Hjälp en tjej som nyss börjat med p-piller efter att ha blödit massor av minipiller och kämpat med passar och kondom Skäms

• Svar på tråden P-piller äta ihop kartor eller ej
  • Anonym (fos)

Jag äter hela kartan på en gång varje lördag men vet inte om det är rätt?

• Anonym (Knappast)

Menar du verkligen att du äter p-piller alla dagar i  syfte att aldrig få mens? 

• Matildaaa12
    Anonym (Knappast) skrev 2022-10-27 02:02:45 följande:

Menar du verkligen att du äter p-piller alla dagar i  syfte att aldrig få mens? 

Enligt min barnmorska är det vad som rekommenderas numera. Inte i syfte att aldrig få mens/blödningen som man får av sockerpillerna - får man en mellanblödning så ska man ta sockerpillerna/ha ett uppehåll i fyra dagar, för att få slut på mellanblödningen, och sen fortsätta på ny karta. Men poängen var att så länge man inte har någon mellanblödning så ska man äta ihop kartorna, dvs hoppa över sockerpillerna och direkt börja på ny karta. 
  • Anonym (Knappast)
    Matildaaa12 skrev 2022-10-27 02:41:53 följande:
    Enligt min barnmorska är det vad som rekommenderas numera. Inte i syfte att aldrig få mens/blödningen som man får av sockerpillerna - får man en mellanblödning så ska man ta sockerpillerna/ha ett uppehåll i fyra dagar, för att få slut på mellanblödningen, och sen fortsätta på ny karta. Men poängen var att så länge man inte har någon mellanblödning så ska man äta ihop kartorna, dvs hoppa över sockerpillerna och direkt börja på ny karta. 
    Det där tror jag inte ett dugg på. 
  • Anonym (Knappast)
    Anonym (Knappast) skrev 2022-10-27 10:12:37 följande:
    Det ska vara ett uppehåll på 4 till 7 dagar innan man börjar

på nästa. Man gör inte uppehåll ifall det blir blödning, man gör det för att det ska kunna bli. 
  • elin1989
    Anonym (Knappast) skrev 2022-10-27 10:12:37 följande:
    Det finns massa ny forskning som visar att det är helt okej att ta p-piller utan pauser. Och rekommendationer har ändrats, man måste inte ta dem som man gjorde förut (3 veckor + 1 vecka paus). Googla själv innan du säger att TS har fel, precis vad hon säger står liksom på vårdguiden.

www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/p-piller/
  • Anonym (Knappast)
    elin1989 skrev 2022-10-27 10:35:12 följande:
    Det finns massa ny forskning som visar att det är helt okej att ta p-piller utan pauser. Och rekommendationer har ändrats, man måste inte ta dem som man gjorde förut (3 veckor + 1 vecka paus). Googla själv innan du säger att TS har fel, precis vad hon säger står liksom på vårdguiden.

• Anonym (Knappast)
    elin1989 skrev 2022-10-27 10:35:12 följande:

Läs inlägget före detta innan du uttalar dig, kanske? 
  • Anonym (piller)
    Anonym (Knappast) skrev 2022-10-27 10:24:48 följande:
    Det ska vara ett uppehåll på 4 till 7 dagar innan man börjar

på nästa. Man gör inte uppehåll ifall det blir blödning, man gör det för att det ska kunna bli. 
    Nej, det står verkligen att om man får en blödning så ska man göra ett uppehåll på 4 dagar och sedan börja på en ny karta.

Om man inte får någon blödning är det bara att knapra på som vanligt och skippa sockerpillren/uppehållen. 

www.1177.se/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/p-piller/ 
    Så här gör du om du inte vill ha mens

Du kan slippa mens eller bara skjuta fram tidpunkten när du får mens helt genom att äta ihop kartor.

Det varierar mellan olika slags p-piller hur du ska göra. Läs i bipacksedeln vad som gäller för ditt p-piller, eller fråga den som skrev ut dina p-piller.

Det är vanligt att få mellanblödningar om du äter ihop kartor när du precis har börjat med p-piller. Det är helt ofarligt. Fortsätt som vanligt. Kom ihåg att du alltid måste äta en hel karta med p-piller innan du kan göra uppehåll.

Om du får en blödning

De flesta som skjuter på mensen får en blödning efter ett tag. Gör ett uppehåll på fyra dagar om du får en blödning. Därefter börjar du på en ny karta. Du kan sedan fortsätta ta dina p-piller igen så länge du vill, eller tills du börjar blöda nästa gång. Då gör du på samma sätt.

• elin1989
    Anonym (Knappast) skrev 2022-10-27 10:37:27 följande:

Din länk i #5 är ingen motsättning mot det. Ja du får en blödning när du slutar ta dina p-piller. Om du fortsätter att ta dem utan uppehåll får du till slut en blödning iaf, då rekommenderas du göra ett uppehåll på 5 dagar, precis som TS sa.

Har 1177 alltså fel? 
  • elin1989
    Anonym (Knappast) skrev 2022-10-27 10:38:37 följande:
    Läs inlägget före detta innan du uttalar dig, kanske? 

Kan du erkänna att du har fel nu och kanske inte vet bättre än TS barnmorska som jobbar med det här varje dag, eller 1177 som skriver vad de nationella riktlinjerna säger?
  • Anonym (Greta)

Det är inte sockerpiller i kartorna numera. När jag frågade min gynekolog om det för några år sedan tittade hon på mig som om jag var dum i huvudet. Skäms Det var något som fanns förr när man trodde att de var viktigt att få mens. Vissa blöder trots p- piller troligtvis är du en av dem.

• Matildaaa12
    Anonym (Greta) skrev 2022-10-28 15:25:30 följande:

Det är inte sockerpiller i kartorna numera. När jag frågade min gynekolog om det för några år sedan tittade hon på mig som om jag var dum i huvudet. Skäms Det var något som fanns förr när man trodde att de var viktigt att få mens. Vissa blöder trots p- piller troligtvis är du en av dem.

Är det så? Okej! På Estrelen är det fyra vita piller i slutet av kartan, och det står att det är sockerpiller som inte innehåller hormoner, dom tar jag inte, utan börjar på en ny karta istället. Och då får jag ingen blödning. I början åt jag även de vita/sockerpillerna och då fick jag en blödning. 

Jag äter p-piller pga pms, och fick tyvärr värre "mensvärk" av sockerpillerna, så när barnmorskan skrev "Du ska inte äta sockerpillrena, det är totalt onödigt att blöda när du går på p-piller. En del kvinnor vill ha regelbunden blödning månadsvis då det upplevs som ett tecken på att kroppen fungerar, men det finns öht ingen fysisk fördel med detta utan vår rekommendation är idag att kvinnor äter ihop kartorna och därmed blir blödningsfri. Detta får kvinnor att må bättre." så testade jag och det funkar perfekt, men jag går "hela tiden" (liten överdrift) runt och oroar mig för när en mellanblödning kommer. 

När jag åt minipiller var en mellanblödning som en kraftig mens, och pågick i MÅNADER. Så när kombinerade p-piller funkar så bra gör jag som barnmorskan sa men undrar hur många kartor man kan äta ihop normalt innan det kommer en mellanblödning som man kan stoppa :) 
  • Matildaaa12

Nu kanske mitt sista inlägg försvann. Så mycket reklam på FM i mobilen... 

Det jag skrev som tillägg var iaf att:
    Äter man ihop kartor i några månader, eller år? Förstår att det är väldigt individuellt. 
    Blev bara så förvirrad när barnmorskan sa något.som inte riktigt står i bipacksedeln.  Men jag kanske.missför bipacksedeln .
    Min barnmorska sa att det gäller alla kombinerade p-piller, att man ska äta ihop kartorna och aldrig äta sockerpillerna. 

Svar på tråden P-piller äta ihop kartor eller ej