Inlägg från: Anonym (mjau) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mjau)

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

I vårt område är halloween-godis-vandringen imorgon fredag 28:e oktober. Vi har dessutom bestämt att man bara ringer på hos de som har anmält att de vill dela ut godis och gå runt med sina barn så slipper övriga få påhälsningar och det blir inget spring i trapphusen osv. Folk står utanför sina portar och delar ut godis. 

Det har blivit väldigt populärt här och ca 200 familjer är anmälda i år. Spöke Skrattande

Självklart vet alla att man i USA firar detta 31 oktober. Men då är många bortresta här och alla barnen vill vara med om det här spektaklet innan de åker bort. 

• Anonym (mjau)
    Anonym (Ibland missar man) skrev 2022-10-28 09:09:57 följande:

Då låter det som att det är mer som en uppstyrd aktivitet a´la "Vårt-område"-dagen när man har anmält sig och det finns riktlinjer. Som en områdesfest. Det tycker jag låter superkul!

Det är lite skillnad mot att låta barnen gå runt i området random dag i närheten av Halloween och tigga godis för att det passar bättre.

Ja, jag tycker det är bra för att man kan slussa in alla nissar som vill gå med sina barn alla möjliga dagar. Det är lätt att säga då att "vi gör det här den 28:e". Sen får det vara klart och inget mer spring. 
  • Anonym (mjau)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 09:30:22 följande:

Halloween och vårt All Helgon är högtider med samma rötter, som firas på helt olika sätt. I båda fallen är denna dag / denna helg tillägnad de döda, något som har urgamla rötter. På Irland hette högtiden ursprungligen Samhain och var även det keltiska nyåret. Detta utvecklades i USA till dagens spökjipppo. Inget fel i det, låt ungarna har kul, men jag har ibland undrat varför trick or treat-traditionen infördes här. Hade det inte räckt med spökfester eller maskerader för ungarna?

Varför har vi några traditioner överhuvudtaget? Många av dem kommer ju från andra kulturer och traditioner. Vi firar inte midvinterblot längre, utan en judisk profet istället. Vi har julgranar som började pyntas i Tyskland osv.

Det är klart barnen vill gå bus eller godis, eftersom de vill ha godis.  
  • Anonym (mjau)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 10:56:40 följande:
    Traditioner förändras ständigt, i alla länder. Att gå runt och tigga godis i ett land där de flesta inte firar en viss tradition, är inte alltid så välkommet dock. Till skillnad från närliggande All Helgona, är Halloweenfirande relativt nytt i Sverige, bara några decennier gammalt.

Men som sagt, det funkar ju om barnen bara knackar på hos dem som firar eller har sagt att det är ok. Dock sker det inte alltid och inte alltid på rätt dag heller.
    Allting är nytt någon gång.

Tigga godis har vi gjort i decennier, men då kring påsk istället. Det har helt dött ut, i alla fall där jag bor är det inte en kotte som är ute vid påsk. Däremot klär de små barnen ut sig till påskkärringar fortfarande.

Folk gillar att fira saker med barn där man får spöka ut sig och äta godis. Inte så konstigt egentligen. Barn kanske har svårare att uppskatta Allhelgona på samma sätt. 

Men jag förstår vad du menar, jag vill inte heller att de ringer på min dörr flera gånger samma vecka. 
Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober