Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Intelligens

Sommarochsyrener skrev 2022-10-27 13:55:05 följande:
    Intressant de du skriver. 

Har en bror som är smartare än mig och han kan tappa tåla och det när gan ska förklara varenda steg. Innan jag förstod det här tyckte jag att det var konstigt hur han kunde få vättre resultat än mig i matten trots att jag la ner mer tid. 

Det här med svagt minne relatera jag till. 

Jag drar mig undan som sagt från yrken och utbildningar som kräver IQ (lösa problem resp. förstå/ hjälpa människor).
    Det är ju även möjligt att din bror är dålig på att förklara saker, det finns de med högt IQ som är dåliga pedagoger. Du mår ju inte bättre av att han blir otålig. 

Minnet kan man till viss del träna upp har jag läst. Där jag bor (utomlands) finns det ett speciellt TV-program för folk med lägre IQ, de lär ut vissa tekniker för att minnas bättre etc. Kanske finns något liknande i Sverige? Alltså inte TV-program kanske, men någon förening som lär ut? 

Det borde väl finnas tekniker man kan lära sig för att fungera bättre, göra anteckningar om saker på ett speciellt sätt, göra scheman för dagen, veckan eller månaden som man följer. Sätta larm på mobilen om att komma ihåg vissa saker.

Det finns väldigt många yrken som inte kräver komplicerad problemlösning eller att hjälpa människor, så det behöver du inte oroa dig för. På mitt jobb finns en matsal där det förut jobbade en tjej med ganska låg IQ. Hon hjälpte till i köket och serverade mat och trivdes tydligen väldigt bra där. Om hon blev stressad över någonting kunde hon fråga sina snälla kollegor om råd. Hennes mamma var en kollega till mig så hon berättade lite om detta. 
Svar på tråden Intelligens