Anonym (ångest) skrev 2022-11-01 01:38:00 följande:
Tack
Ja, alltså, de tar blodprov mest hela tiden, men mina värden brukar alltid vara bra, lr iaf inom normalspannet (vilket alla tycker är jättekonstigt...).
Vad som är ditt individuellt normala, samt optimalt för din kropp. Är inte nödvändigtvis samma som deras generaliserade normalspannet, som dom har som mall. Så om där är något som ligger lite mera i underkant, kan där finnas anledning att ändå testa öka på med extra av det. Eller där du ligger på ej uttalad brist, men ej nära optimal nivå.
Men om det du ändå får i dig i form av matväg är skapligt varierat och av kvalitet, så kan det trotts allt vara sån att du klarat dig ifrån brister. Däremot så kommer ju fortfarande din hjärna behöva energi också, i form av tillräcklig mängd kalorier för att fungera optimalt. Så det kan ändå komma en del knepigheter rent mentalt/kognitivt av ett kontinuerligt lågt energiintag.
Själv haft en incident med det där föresten. Angående brister. Där läkaren förvärrade mitt tillstånd, för man utgick ifrån att jag ej hade en brist. Hade tydlig brist på B9 (folat), låg i underkant men inom det normala på B12. Så man satte in B9, och helvetet vad dålig jag blev av det tillslut. Pga, om man sätter in B9 när där existerar en samtidigt B12 brist förvärrar man bristsymptomen, och nervskador kan rent av uppstå. Det är omöjligt att få en sådan reaktion på B9 annars. Super viktigt att korrigera en befintlig B12 brist, innan man börjar med B9 tillskottet.