Inlägg från: HemligaM |Visa alla inlägg
  • HemligaM

Få lugnande till hund

Hej,

Förra nyår trodde jag att min hund skulle få hjärtstillestånd pga rädsla och raketer. Året innan det var det inga problem alls med raketer men förra nyår var katastrof. Sen dess har hon även blivit SÅ JÄVLA ljuskänslig.

Motorcyklar, maskiner, smällar - alla höga ljud gör henne livrädd. Det är hemskt att se då det verkligen blir hinder i hennes vardag.

Så det jag undrar är om någon har fått lugnande utskrivet till sin hund till nyår? 

Jag förmodar att dom kollar hjärtat så det tål lugnande, vilka tester gör dom mer?

Vad kostade undersökningen ungefär? Och vad kostade medicinen? 

Detta är ingen lat quick fix heller, jag har försökt och försöker hjälpa henne och jobba med henne för att höra det enklare för henne men detta nyår vill jag vara förberedd så hon slipper gå igenom samma sak igen. 

Ska ringa vet på måndag och boka tid men hör gärna lite från er också, hur det fungerade, vilka ni fick, vad för hund ni har osv. 

Tack! 

• Svar på tråden Få lugnande till hund
  • HemligaM
    Anonym (H) skrev 2022-10-28 20:46:50 följande:

Jag skulle sett till att fått kollat hennes hörsel först och främst. Inte ovanligt att hundar som fått försämrad hörsel blir väldigt känsliga för ljud. 

Fetvadd i öronen, och zylkene. Börja ge preparatet regelbundet en tid innan folk börjar smälla däromkring du bor.

Åh tack för tips! 

Hade fetvadd förra året men hon skakade huvudet tills det flög ut heeeela tiden. Har du tips på hur man får det att sitta?

• HemligaM

Tack för allas svar och tips! Jag ska köpa en thundershirt och lägga mer tid på att spela upp klipp med ljud hon tycker är obehagliga. Hon reagerar dock inte alls lika mycket på ljuden från tv som hon gör när vi är ute/hon hör det kommer utifrån.. Det är dock nog inget fel på hörseln för hon hör mig när jag viskar/när någon går utanför och jag knappt hör det.

Och till er som inte läste hela inlägget där jag skrev att vi jobbar aktivt med det - detta är mitt sista alternativ? Givetvis kommer jag fortsätta arbeta med henne för att vi ska slippa medicin. Men jag ser hellre att jag har möjligheten att hjälpa henne igenom nyårsafton genom att ge henne medicin så hon inte behöver uppleva lika mycket stress och jag vågar säga panikångest deluxe. 

Det gör hemskt ont att se henne koppla bort ALLT och bara vara livrädd. Jag kan inte få kontakt med henne vissa gånger för hon är så panikslagen. Har alltid godis och en lekis med mig i fickan för att kunna avleda men dom gångerna där kommer en smäll utan att vi är beredda funkar inte ens dom grejerna. Vi gör kontaktövningar, försöker ge henne en uppgift så hon flyttar fokus, låtsas som ingenting och bara fortsätter gå osv.

Och ja, det tar tid. Jag vet. Men jag är begränsad då det snart kommer börja smälla. 

• HemligaM
    Anonym (Matte) skrev 2022-11-03 15:20:52 följande:

Orkar inte läsa alla kommentarer så svarar bara.

Mina hundar var totalt vettskrämda på nyår, speciellt den ena som kissade på sig och bara låg och kved.
    Vi fick Stesolid av veterinären.

Kan inte säga att hunden blev lugn för det, men det blev iallafall uthärdligt för honom. Den andra hunden sa godnatt och sov till morgonen därpå.

Tack för att du svarade på några av frågorna jag ställde! Om det så ?bara? hjälper henne att härda ut så är jag evigt tacksam.

Vilka tester gjorde veterinären innan ni fick det utskrivet? Vad är det för hundar du har? 

• HemligaM
    Anonym (H) skrev 2022-11-04 21:09:30 följande:

Ja för alla vet ju att det bara är till att ryta till åt personen att skärpa sig förfan, så har man botat dennes PTSD sen.

Vilket jävla inkompetent dravel, rent ut sagt. 

En rädd hund blir Inte räddare för att du klappar och smeker den, i avsikt att lugna. Eller att du visar att du ser och förstår, och hjälper hunden med situationen. Att själv agera lugnt och tryggt går absolut utmärkt att kombinera med tröst och stöttning. Finns forskning på sånt här. I TS fall så har hunden stora problem, lugnande mediciner/preparat kan behövas i ledet att få hunden till att inte uppleva lika stark rädsla längre. 

Själv haft en hund bli förstörd av en idiot som sköt en raket på honom. Helt orädd hund tidigare. Enda hunden hittills som varit rädd på det där sättet. 1 av totalt 9. Den ende av våra nuvarande 7 hundar som blivit känslig för höga/skarpa ljud är 12 åringen. Har kommit på ålderns höst.

Ja väljer att inte ens svara person(en/erna) som har det tankesättet och tillvägagångssätt, tack för klokt svar. 

Precis, för både hennes och min skull så vill jag att vi så tryggt som möjligt kan ta oss igenom tolvslaget. Där efter fortsätter vi som vanligt jobba med hennes rädsla. 

Svar på tråden Få lugnande till hund