• HemligaM

    Få lugnande till hund

    Hej,

    Förra nyår trodde jag att min hund skulle få hjärtstillestånd pga rädsla och raketer. Året innan det var det inga problem alls med raketer men förra nyår var katastrof. Sen dess har hon även blivit SÅ JÄVLA ljuskänslig.

    Motorcyklar, maskiner, smällar - alla höga ljud gör henne livrädd. Det är hemskt att se då det verkligen blir hinder i hennes vardag.

    Så det jag undrar är om någon har fått lugnande utskrivet till sin hund till nyår? 



    Jag förmodar att dom kollar hjärtat så det tål lugnande, vilka tester gör dom mer?


     


    Vad kostade undersökningen ungefär? Och vad kostade medicinen? 


     


    Detta är ingen lat quick fix heller, jag har försökt och försöker hjälpa henne och jobba med henne för att höra det enklare för henne men detta nyår vill jag vara förberedd så hon slipper gå igenom samma sak igen. 


     


    Ska ringa vet på måndag och boka tid men hör gärna lite från er också, hur det fungerade, vilka ni fick, vad för hund ni har osv. 


     


    Tack! 

  • Svar på tråden Få lugnande till hund
  • Anonym (H)

    Jag skulle sett till att fått kollat hennes hörsel först och främst. Inte ovanligt att hundar som fått försämrad hörsel blir väldigt känsliga för ljud. 


    Fetvadd i öronen, och zylkene. Börja ge preparatet regelbundet en tid innan folk börjar smälla däromkring du bor.

  • HemligaM
    Anonym (H) skrev 2022-10-28 20:46:50 följande:

    Jag skulle sett till att fått kollat hennes hörsel först och främst. Inte ovanligt att hundar som fått försämrad hörsel blir väldigt känsliga för ljud. 


    Fetvadd i öronen, och zylkene. Börja ge preparatet regelbundet en tid innan folk börjar smälla däromkring du bor.


    Åh tack för tips! 


    Hade fetvadd förra året men hon skakade huvudet tills det flög ut heeeela tiden. Har du tips på hur man får det att sitta?

  • MammaKajsa

    En god vän till mig har en hund som var jätterädd för fyrverkerier. Så hon spelade youtube klipp med fyrverkeri ljud för att desensibilisera sin hund. (Se länk nedan) Började med låg volym och höjde allt eftersom. Från att ha haft jättestora problem med fyrverkerier, är det nu världens lugnaste hund.

    Man önskar ju att alla uppfödare skulle spela liknande klipp för sina valpar.





  • Anonym (Prova)

    Har du testat thunder shirt eller T touch bandage? Hjälpte vår hund som var livrädd för både smällare och åska 
    Man måste börja ?trän? ett tag innan för att dom ska vänja sig
    kan vara värt att testa och slippa droga vovven. Lider med er det är hemskt att se dom så rädda

  • Dexter dot com

    Min hund har alltid varit rädd för fyrverkerier men med åren även utvecklat rädsla för åska och skott. Hon får zylkene året om som tar udden av rädslan. Hon reagerar fortfarande men släpper det mycket snabbare. Till nyår har vi Sileo utskrivet som funkar utmärkt utan att hunden blir slö eller drogad. 
    Har du möjlighet så hyr en stuga lång bort från samhällen några dagar över nyår så slipper hon ju det värsta.
    Jag motionerar min rejält under dagen på nyårsaftonen och går inte ut efter kl 19.00, lägger oss tidigt och sover oss igenom eländet och vid 3.00 är det över så vi kan ta en promenad.

  • Anonym (professionell  hundcoach)

    Kan för mitt liv inte förstå varför så många hundägare väljer att medicinera sina hundar istället för att arbeta med dom. Ta ert dj-la ansvar och arbeta med era hundar för att de ska må bättre, det tar tid men fungerar ALLTID!

  • Ordinär Man

    Att läsa sånt här och höra hundägare gnälla har varit återkommande så länge jag kan minnas.

    Det är din hund och ditt ansvar. I tråden finns tips på desensibilitering, men jag vet av erfarenhet att det inte duger. Alltid är det någon annan som ska göra något, och helst ska allt som har med ljud förbjudas.

    Ta din hund till ett behörigt avstånd från en skjutbana och ta en promenad. Gå närmare för varje promenad, och reagera överhuvudtaget inte på ljudet. 

    Seså! Iväg med dig nu!

  • FilippaFL

    Ts har ju skrivit att hon håller på och fortsätter med det. Det ena behöver väl inte utesluta det andra.

Svar på tråden Få lugnande till hund