Inlägg från: Ordinär Man |Visa alla inlägg
  • Ordinär Man

Få lugnande till hund

Att läsa sånt här och höra hundägare gnälla har varit återkommande så länge jag kan minnas.

Det är din hund och ditt ansvar. I tråden finns tips på desensibilitering, men jag vet av erfarenhet att det inte duger. Alltid är det någon annan som ska göra något, och helst ska allt som har med ljud förbjudas.

Ta din hund till ett behörigt avstånd från en skjutbana och ta en promenad. Gå närmare för varje promenad, och reagera överhuvudtaget inte på ljudet. 

Seså! Iväg med dig nu!

• Ordinär Man
    LFF skrev 2022-11-03 13:54:41 följande:
    Självklart är det min fd grannes fel att hennes hund blev skotträdd när hunden fick en smällare kastad över sig. Självklart är det grannens fel att hunden blev så rädd att hon reagerade även på smällande avgasrör som vi människor knappt hörde. 

Självklart var det vårt fel att vår hund blev skotträdd när han var ett antal år gammal och en raket smällde av precis utanför vårt vardagsrumsfönster på 5e våningen en nyårsafton. Självklart var det jag som påverkade honom när jag låg och läste i ett mörkt sovrum de efterföljande åren medan han låg och skakade under täcket. Självklart var det jag, som älskar fyrverkerier, som bekräftade min hunds rädsla och förstärkte den genom att inte reagera för fem öre. 

Självklart är det mammas fel att hennes pudel blivit räddare och räddare för varje år för både fyrverkerier och åska. Självklart är det hennes fel att hunden inte vill gå ut om han känner att det ligger åska i luften (utan att vi människor känner av det där kvalmiga som gärna föregår åska) även fast hon inte är rädd vare sig för åska eller fyrverkerier. 
    Det är ägarens fel att inte ta hand om sin hund, och hantera problemet, utan i stället gnälla, skylla på andra, och droga ner hunden.
  • Ordinär Man
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 10:34:01 följande:
    Hur tycker du då man ska agera när hunden kissar ner sig, kryper efter backen, hyperventilerar så den nästan tuppar av och är helt okontaktbar när den hör ett skott, åska eller fyrverkerier på väldigt lång avstånd?
    Försök inte göra ditt problem till mitt.
  • Ordinär Man
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 17:44:22 följande:
    Har haft 6 st hundar som alla varit skottfasta och oberörda av ljud, åska mm dom första åren. 4 st var oberörda hela deras liv men 2 av dom blev vettskrämda när dom var 4-5 år av smällare som kastades efter dom, Det fanns alltså inga tendenser att bryta. Det gick från oberörd till vettskrämd på en sekund.
    Tror helt ärligt att du inte träffat en panikslagen och vettskrämd hund med tanke på råden du ger!
    Blir hunden vettskrämd om du klappar lätt med händerna?
  • Ordinär Man
    Dexter dot com skrev 2022-11-04 11:41:47 följande:
    Börja med vad? Hon är helt oberörd av allt annat än fyrverkerier, skott, åska och hårt regn. Är med på jobbet dagligen på en bilverkstad med mycket höga ljud utan att reagera alls. Bryr sig inte om ljud från skott, smällare, fyrverkerier, åska på tex tv, cdskivor mm.
    Om du fortfarande inte, efter alla tips för, och det surfande du förväntats ja gjort, ännu inte fattat, så får du faktiskt skylla sig själv.
  • Ordinär Man
    molly50 skrev 2022-11-05 12:12:32 följande:
    Är det ägarens fel om någon skjuter en raket på hunden också?
    Nej, men det är ditt fel, om det enda du gör är att gnälla och j köpa Stesolid.
  • Ordinär Man
    molly50 skrev 2022-11-05 12:31:22 följande:
    Har aldrig haft något sådant problem med de hundar vi har haft.
    Men kan ändå förstå de som råkar ut för detta okynnesskjutande.
    Det är så fruktansvärt onödigt. 
    Naturligvis är det ett ofog att hålla på skrämma hundar. Ibland till och med för sitt eget nöjes skull.

Men det hindrar inte husse eller matte från att ta sitt ansvar, i stället för att gnälla och då lugnande utskrivet.
Svar på tråden Få lugnande till hund