Inlägg från: Anonym (Husse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Husse)

Få lugnande till hund

Jag skulle aldrig tillåta att hunden fjantade sig. En hund ska tåla fyrverkerier, trafik, ambulanssirener och åska.

Det viktigaste är att som hundägare visa 100% lugn då ljuden kommer. Var obemärkt.

Dalta inte med godis eller trösta eller liknande, då bekräftar man ju att det är farligt.

• Anonym (Husse)
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 10:34:01 följande:
    Hur tycker du då man ska agera när hunden kissar ner sig, kryper efter backen, hyperventilerar så den nästan tuppar av och är helt okontaktbar när den hör ett skott, åska eller fyrverkerier på väldigt lång avstånd?
    Man ska inte låta det gå så långt. Man ska bryta vid första lilla tendensen. Vid första smällen på nyårsafton säg man till hunden på skarpen om den börjar bete sig. (Detta innebär inte att man skriker eller svär.)

Man visar att man själv skiter i smällarna.

Var fysisk (mild men bestämd) om det behövs, ta t.ex. håll i hundens huvud så att man ser varandra i ögonen då man talar till den.

Så fort man märker att man har hundens uppmärksamhet så kan man aktivt umgås som vanligt med den. Ta en promenad t.ex.

Det handlar om att vara en god förebild, att visa att det förvisso smäller lite, men det är inget att bry sig om.

Min åskrädde bekante har "fostrat" hund efter hund att bli åskrädd.
  • Anonym (Husse)
    LFF skrev 2022-11-03 13:54:41 följande:
    Självklart är det min fd grannes fel att hennes hund blev skotträdd när hunden fick en smällare kastad över sig. Självklart är det grannens fel att hunden blev så rädd att hon reagerade även på smällande avgasrör som vi människor knappt hörde. 

Självklart var det vårt fel att vår hund blev skotträdd när han var ett antal år gammal och en raket smällde av precis utanför vårt vardagsrumsfönster på 5e våningen en nyårsafton. Självklart var det jag som påverkade honom när jag låg och läste i ett mörkt sovrum de efterföljande åren medan han låg och skakade under täcket. Självklart var det jag, som älskar fyrverkerier, som bekräftade min hunds rädsla och förstärkte den genom att inte reagera för fem öre. 

Självklart är det mammas fel att hennes pudel blivit räddare och räddare för varje år för både fyrverkerier och åska. Självklart är det hennes fel att hunden inte vill gå ut om han känner att det ligger åska i luften (utan att vi människor känner av det där kvalmiga som gärna föregår åska) även fast hon inte är rädd vare sig för åska eller fyrverkerier. 
    Hur man hanterar sådana situationer är just det som avgör. Blir man stressad/ledsen/oroad och börjar trösta så bekräftar man för hunden att det var farligt som man ska stressa upp sig för.

Som tips om åskrädd hunden kan man till exempel läsa:

"Hjälp hunden att känna trygghet Håll dig lugn, låtsas som ingenting och gör dina vanliga vardagssysslor. Bekräfta inte hundens rädsla genom att ömka och trösta."

fritillgang.com/plats/foredrag/read/99769-hur-gor-man-med-en-askradd-hund

Dvs ungefär vad jag redan påpekat.
  • Anonym (Husse)
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 17:44:22 följande:
    Har haft 6 st hundar som alla varit skottfasta och oberörda av ljud, åska mm dom första åren. 4 st var oberörda hela deras liv men 2 av dom blev vettskrämda när dom var 4-5 år av smällare som kastades efter dom, Det fanns alltså inga tendenser att bryta. Det gick från oberörd till vettskrämd på en sekund.
    Tror helt ärligt att du inte träffat en panikslagen och vettskrämd hund med tanke på råden du ger!

Remain calm so as not to transfer anxiety to the dog. The "poor-you-voice" and barking have the exact opposite effect of strengthening the dog. Think instead as "up again" as when a child has fallen. Don't reinforce a concern.

The slow habituation to banging sounds is best set in the behavior if the dog does not also expect treats. The dog gets excited by treats, when instead it should learn not to react. But please play at the same time, because the dog does not associate the play with the crackers as with the candy that is given urgently.

Svar på tråden Få lugnande till hund