Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Få lugnande till hund

Min hund har alltid varit rädd för fyrverkerier men med åren även utvecklat rädsla för åska och skott. Hon får zylkene året om som tar udden av rädslan. Hon reagerar fortfarande men släpper det mycket snabbare. Till nyår har vi Sileo utskrivet som funkar utmärkt utan att hunden blir slö eller drogad. 
    Har du möjlighet så hyr en stuga lång bort från samhällen några dagar över nyår så slipper hon ju det värsta.
    Jag motionerar min rejält under dagen på nyårsaftonen och går inte ut efter kl 19.00, lägger oss tidigt och sover oss igenom eländet och vid 3.00 är det över så vi kan ta en promenad.

• Dexter dot com
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 09:24:00 följande:

Jag skulle aldrig tillåta att hunden fjantade sig. En hund ska tåla fyrverkerier, trafik, ambulanssirener och åska.

Det viktigaste är att som hundägare visa 100% lugn då ljuden kommer. Var obemärkt.

Dalta inte med godis eller trösta eller liknande, då bekräftar man ju att det är farligt.

Hur tycker du då man ska agera när hunden kissar ner sig, kryper efter backen, hyperventilerar så den nästan tuppar av och är helt okontaktbar när den hör ett skott, åska eller fyrverkerier på väldigt lång avstånd?
  • Dexter dot com
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 13:42:10 följande:
    Man ska inte låta det gå så långt. Man ska bryta vid första lilla tendensen. Vid första smällen på nyårsafton säg man till hunden på skarpen om den börjar bete sig. (Detta innebär inte att man skriker eller svär.)

Man visar att man själv skiter i smällarna.

Var fysisk (mild men bestämd) om det behövs, ta t.ex. håll i hundens huvud så att man ser varandra i ögonen då man talar till den.

Så fort man märker att man har hundens uppmärksamhet så kan man aktivt umgås som vanligt med den. Ta en promenad t.ex.

Det handlar om att vara en god förebild, att visa att det förvisso smäller lite, men det är inget att bry sig om.

Min åskrädde bekante har "fostrat" hund efter hund att bli åskrädd.
    Har haft 6 st hundar som alla varit skottfasta och oberörda av ljud, åska mm dom första åren. 4 st var oberörda hela deras liv men 2 av dom blev vettskrämda när dom var 4-5 år av smällare som kastades efter dom, Det fanns alltså inga tendenser att bryta. Det gick från oberörd till vettskrämd på en sekund.
    Tror helt ärligt att du inte träffat en panikslagen och vettskrämd hund med tanke på råden du ger!
  • Dexter dot com
    Ordinär Man skrev 2022-11-03 22:41:07 följande:
    Blir hunden vettskrämd om du klappar lätt med händerna?
    Nej. 
  • Dexter dot com
    Ordinär Man skrev 2022-11-04 07:15:11 följande:
    Börja där!
    Börja med vad? Hon är helt oberörd av allt annat än fyrverkerier, skott, åska och hårt regn. Är med på jobbet dagligen på en bilverkstad med mycket höga ljud utan att reagera alls. Bryr sig inte om ljud från skott, smällare, fyrverkerier, åska på tex tv, cdskivor mm.
Svar på tråden Få lugnande till hund