LFF skrev 2022-11-03 13:54:41 följande:
Självklart är det min fd grannes fel att hennes hund blev skotträdd när hunden fick en smällare kastad över sig. Självklart är det grannens fel att hunden blev så rädd att hon reagerade även på smällande avgasrör som vi människor knappt hörde. 
 Självklart var det vårt fel att vår hund blev skotträdd när han var ett antal år gammal och en raket smällde av precis utanför vårt vardagsrumsfönster på 5e våningen en nyårsafton. Självklart var det jag som påverkade honom när jag låg och läste i ett mörkt sovrum de efterföljande åren medan han låg och skakade under täcket. Självklart var det jag, som älskar fyrverkerier, som bekräftade min hunds rädsla och förstärkte den genom att inte reagera för fem öre. 
 Självklart är det mammas fel att hennes pudel blivit räddare och räddare för varje år för både fyrverkerier och åska. Självklart är det hennes fel att hunden inte vill gå ut om han känner att det ligger åska i luften (utan att vi människor känner av det där kvalmiga som gärna föregår åska) även fast hon inte är rädd vare sig för åska eller fyrverkerier. 
Det är ägarens fel att inte ta hand om sin hund, och hantera problemet, utan i stället gnälla, skylla på andra, och droga ner hunden.