Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Få lugnande till hund

Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 19:04:12 följande:
    Hur man hanterar sådana situationer är just det som avgör. Blir man stressad/ledsen/oroad och börjar trösta så bekräftar man för hunden att det var farligt som man ska stressa upp sig för.

Som tips om åskrädd hunden kan man till exempel läsa:

"Hjälp hunden att känna trygghet Håll dig lugn, låtsas som ingenting och gör dina vanliga vardagssysslor. Bekräfta inte hundens rädsla genom att ömka och trösta."

fritillgang.com/plats/foredrag/read/99769-hur-gor-man-med-en-askradd-hund

Dvs ungefär vad jag redan påpekat.
    De här råden kan säkert funka om hunden inte redan har hunnit bli panikslagen.
    Har den kommit till det stadiet så hjälper det inte hur lugn och oberörd man själv än är. 
  • molly50
    Ordinär Man skrev 2022-11-03 15:07:27 följande:
    Det är ägarens fel att inte ta hand om sin hund, och hantera problemet, utan i stället gnälla, skylla på andra, och droga ner hunden.
    Är det ägarens fel om någon skjuter en raket på hunden också?
  • molly50
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 12:27:09 följande:
    Nej, men det är ditt fel, om det enda du gör är att gnälla och j köpa Stesolid.
    Har aldrig haft något sådant problem med de hundar vi har haft.
    Men kan ändå förstå de som råkar ut för detta okynnesskjutande.
    Det är så fruktansvärt onödigt. 
  • molly50
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 13:25:24 följande:
    Naturligvis är det ett ofog att hålla på skrämma hundar. Ibland till och med för sitt eget nöjes skull.

Men det hindrar inte husse eller matte från att ta sitt ansvar, i stället för att gnälla och då lugnande utskrivet.
    Jag kan i och för sig förstå att de blir förbannade när någon skjuter en raket på deras hund.
    Och att detta ofog ofta pågår i flera dagar,ibland veckor både före och efter nyår.
    Det gör ju också att det är svårare att förbereda sig och sin hund på fyrverkerierna. 
    Men jag håller med om att det inte är rimligt att behöva sitta med en drogad hund under hela den tid som smällandet pågår.
Svar på tråden Få lugnande till hund