• Anonym (Nylärare)

Jobbar som nyexad lärare. WTF

Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
    Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan

• Svar på tråden Jobbar som nyexad lärare. WTF
  • Anonym (ME)

Jag gick i högstadiet i slutet av 80-talet och även då snusade rätt många av killarna. Några av tjejerna rökte. 

Jag har precis haft ett barn i högstadiet och de flesta av hans kompisar snusar inte (klicken lugnare killar). Men jag skulle inte bli förvånad om ett gäng snusade. 

Så min känsla är att det inte hänt särskilt mycket under dessa år. 

• Anonym (suckar)
    Anonym (Nylärare) skrev 2022-11-01 09:28:58 följande:
    Jobbar som nyexad lärare. WTF

Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
    Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan

Jag skulle nog agera om min högstadieunge hade börjat snusa eller röka. Men i samtalet med dig (läraren) hade jag nog främst suckat och sagt nåt avvärjande. Det riktiga samtalet hade jag sedan haft med barnet i fråga och även den andra föräldern.

Sen är det ju tyvärr så att även vuxna snusar och röker, och om man själv gör det så kanske man inte har så mkt att sätta emot ifall ens unge också börjar med det. Det är förbjudet för att sälja snus och cigaretter till barn, men det är inte förbjudet för barn att bruka det även om jag håller med om att det är väldigt dumt. 

Vad är det för respons från föräldrarna du vill ha? Vill du vara med i samtalet med barnet eller vad är du ute efter? Du uppfyller ju din del genom att rapportera till föräldern, sen tar föräldern vid med sina eventuella insatser. 
  • Erika71

Hur mycket kan en förälder påverka sin 14-åring när den är i skolan eller på fritiden och vill snusa? Den kan givetvis försöka påpeka det skadliga men i den åldern är det sällan det argumentet biter.

Det viktigaste tycker jag är att man pratar om att inte bli beroende, att kanske acceptera att sonen snusar bland vänner men försöker hålla sig från nikotin när han är hemma.

• Anonym (Nylärare)
    Anonym (suckar) skrev 2022-11-01 09:44:51 följande:
    Jag skulle nog agera om min högstadieunge hade börjat snusa eller röka. Men i samtalet med dig (läraren) hade jag nog främst suckat och sagt nåt avvärjande. Det riktiga samtalet hade jag sedan haft med barnet i fråga och även den andra föräldern.

Sen är det ju tyvärr så att även vuxna snusar och röker, och om man själv gör det så kanske man inte har så mkt att sätta emot ifall ens unge också börjar med det. Det är förbjudet för att sälja snus och cigaretter till barn, men det är inte förbjudet för barn att bruka det även om jag håller med om att det är väldigt dumt. 

Vad är det för respons från föräldrarna du vill ha? Vill du vara med i samtalet med barnet eller vad är du ute efter? Du uppfyller ju din del genom att rapportera till föräldern, sen tar föräldern vid med sina eventuella insatser. 
    Ja, jag är inte barnets förälder  men responsen jag vill ha är nog att de tar det på allvar. Många som snusar brukar också cannabis, eller det är vad jag tror att det är. När barn tidigt brukar droger så kan detta skada deras utveckling & ofta inser de inte allvaret. Kanske bara är skolan jag jobbar i men det är väldigt ofta man känner en sötaktig doft på toaletter, i korridorer. Har bett vaktmästaren bryta upp många skåp nu i och med höstlovet. Massor med snus i skåpen, cigg. Bruna block av cannabis? Detta är inge gymnasieungdomar utan 13 & 14 åringar. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Nylärare) skrev 2022-11-01 11:36:51 följande:
    Ja, jag är inte barnets förälder  men responsen jag vill ha är nog att de tar det på allvar. Många som snusar brukar också cannabis, eller det är vad jag tror att det är. När barn tidigt brukar droger så kan detta skada deras utveckling & ofta inser de inte allvaret. Kanske bara är skolan jag jobbar i men det är väldigt ofta man känner en sötaktig doft på toaletter, i korridorer. Har bett vaktmästaren bryta upp många skåp nu i och med höstlovet. Massor med snus i skåpen, cigg. Bruna block av cannabis? Detta är inge gymnasieungdomar utan 13 & 14 åringar. 
    Nej, många som snusar använder inte cannabis. De är två helt olika saker som inte behöver ha någon koppling. 
  • Anonym (suckar)
    Anonym (Nylärare) skrev 2022-11-01 11:36:51 följande:
    Fast du har väl ingen aning om hur de agerar utifrån samtalet med dig? De har ingen skyldighet att berätta för dig hur de tänker agera eller hur allvarligt de ser på saken. Du har meddelat dem, de tar bollen sen.

Sen det där med cannabis, ja, det är en helt annan sak. Först snackar du snus, sen tar du i med cannabis när du inte får responsen du tror att du ska få. Om ni har problem med cannabis på skolan bör ni kontakta polisen. Men i din trådstart pratade du om snus som är en helt annan sak. 
  • Anonym (Nylärare)
    Anonym (suckar) skrev 2022-11-01 11:46:30 följande:
    Fast du har väl ingen aning om hur de agerar utifrån samtalet med dig? De har ingen skyldighet att berätta för dig hur de tänker agera eller hur allvarligt de ser på saken. Du har meddelat dem, de tar bollen sen.

Sen det där med cannabis, ja, det är en helt annan sak. Först snackar du snus, sen tar du i med cannabis när du inte får responsen du tror att du ska få. Om ni har problem med cannabis på skolan bör ni kontakta polisen. Men i din trådstart pratade du om snus som är en helt annan sak. 
    Fast att använda rusningsmedel oavsett grad är allvarligt. Jag menar det stannar ju inte vid snus, när man väl provat en grej är steget till att prova nästa grej inte så stor. Så att acceptera ett snusande, jamen då kan de väl lika gärna börja ta kokain, cannabis & dricka också?. Att samla på sig beroenden tidigt är inte bra. Så om föräldrar inte markerar tidigt, ja då kommer det inte stanna vid snus. Får väl bara finna mig i att föräldrar idag skiter i vad deras barn brukar & inte bry mig. Tycker bara att det är en skrämmande utveckling jämfört med när jag gick i skolan. 
  • Anonym (sådär)

Klart du blir bemött med suckar. Föräldrar idag är panikslagna för att säga nej till sina ungar och allt som kan tänkas innebära en konflikt är något man undviker som pesten. Folk är så passt rädda att behöva sätta ner foten och hamna i konflikt med sina ungar att de till och med hellre är beredda att trimma deras moppenbilar så de kan köra ihjäl sig än att säga nej. 

• Anonym (....)

Ts: Det finns många, otroligt många, som BARA snusar. Inte tar cannabis, kokain, heroin etc för att att de snusar. 

Du tror alldeles för stora växlar. Har ni problem med cannabis på skola så är det polisen som ska kontaktas. De är sedan de som ska bryta upp skåpen, efter skäliga misstänka om narkotika i skåpen. Inte eran vaktmästare på din order. Då har ni förstört precis alla bevis. 

• Anonym (suckar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-11-01 12:11:01 följande:

Klart du blir bemött med suckar. Föräldrar idag är panikslagna för att säga nej till sina ungar och allt som kan tänkas innebära en konflikt är något man undviker som pesten. Folk är så passt rädda att behöva sätta ner foten och hamna i konflikt med sina ungar att de till och med hellre är beredda att trimma deras moppenbilar så de kan köra ihjäl sig än att säga nej. 

Eller så orkar man som förälder inte med en nitisk nyutexad lärare som tror att snus är detsamma som cannabis. 
Svar på tråden Jobbar som nyexad lärare. WTF