Anonym (Nylärare) skrev 2022-11-01 09:28:58 följande:
Jobbar som nyexad lärare. WTF
Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan
Jag skulle nog agera om min högstadieunge hade börjat snusa eller röka. Men i samtalet med dig (läraren) hade jag nog främst suckat och sagt nåt avvärjande. Det riktiga samtalet hade jag sedan haft med barnet i fråga och även den andra föräldern.
Sen är det ju tyvärr så att även vuxna snusar och röker, och om man själv gör det så kanske man inte har så mkt att sätta emot ifall ens unge också börjar med det. Det är förbjudet för att sälja snus och cigaretter till barn, men det är inte förbjudet för barn att bruka det även om jag håller med om att det är väldigt dumt.
Vad är det för respons från föräldrarna du vill ha? Vill du vara med i samtalet med barnet eller vad är du ute efter? Du uppfyller ju din del genom att rapportera till föräldern, sen tar föräldern vid med sina eventuella insatser.