• Anonym (Nylärare)

Jobbar som nyexad lärare. WTF

Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
    Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan

• Svar på tråden Jobbar som nyexad lärare. WTF
  • Anonym (ME)

Jag gick i högstadiet i slutet av 80-talet och även då snusade rätt många av killarna. Några av tjejerna rökte. 

Jag har precis haft ett barn i högstadiet och de flesta av hans kompisar snusar inte (klicken lugnare killar). Men jag skulle inte bli förvånad om ett gäng snusade. 

Så min känsla är att det inte hänt särskilt mycket under dessa år. 

• Anonym (suckar)
    Anonym (Nylärare) skrev 2022-11-01 09:28:58 följande:
    Jobbar som nyexad lärare. WTF

Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
    Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan

Jag skulle nog agera om min högstadieunge hade börjat snusa eller röka. Men i samtalet med dig (läraren) hade jag nog främst suckat och sagt nåt avvärjande. Det riktiga samtalet hade jag sedan haft med barnet i fråga och även den andra föräldern.

Sen är det ju tyvärr så att även vuxna snusar och röker, och om man själv gör det så kanske man inte har så mkt att sätta emot ifall ens unge också börjar med det. Det är förbjudet för att sälja snus och cigaretter till barn, men det är inte förbjudet för barn att bruka det även om jag håller med om att det är väldigt dumt.