• Anonym (Nylärare)

Jobbar som nyexad lärare. WTF

Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
    Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan

• Svar på tråden Jobbar som nyexad lärare. WTF
  • Anonym (suckar)
    Anonym (Fia) skrev 2022-11-01 14:24:14 följande:

Jämförelsen med hur det var i skolan förr är ju inte så relevant då det då inte var olagligt att sälja till någon under 18 år. Tror det var i augusti i år det blev 18 års gräns på tobaksfritt snus också. (de hade ju fallit lite mellan stolarna mellan tobaks förbudet och förbudet för till exempel nikotintuggummin). 

Däremot är man väl lite inne på lite väl moraliska höga hästar om man blandar in det under något allmänt "rusningsmedel". Det räcker gott och väl med att det är något tydligt menat inte är ok att brukar under 18 med tanke på att det är förbjudet att säljas eller ges bort som gratisprov eller liknande till någon som är yngre. Har mig veterligen aldrig ens hört ett allvarligt förslag att införa förbud att servera te eller kaffe till de under 18. 

Och när man vill trivialisera snus är det ju inte helt irrelevant att Sverige har ett unikt undantag från EU för att ens få sälja det (bara för att det var så etablerat att det är svårt att förbjuda då många redan beroende, till stor del anledningen till att det fortfarande är tillåtet att röka även om det förbjuds i mer och mer sammanhang). 

Min jämförelse gällde påståenden om hur föräldrar är idag, att allting blir bara sämre och dagens föräldrar är så slappa med mera. 
  • Anonym (suckar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-11-01 14:20:56 följande: