• Anonym (Nylärare)

Jobbar som nyexad lärare. WTF

Något jag märkt som är ett stort problem i skolor iaf i Stockholm är att 7,8 & 9or snusar i jättestor utsträckning. När man kontaktar vårdnadshavare blir det i 9 av 10 fall bemötta med Axelryckningar & suckar. Vad tycker ni? Skiter ni i ifall er 13,14 eller 15 åring snusar?.
    Kan säga att detta är inget problem enbart på den skolan jag jobbar utan hela regionen som sådan

• Svar på tråden Jobbar som nyexad lärare. WTF
  • Anonym (suckar)
    Anonym (Fia) skrev 2022-11-01 14:24:14 följande:

Jämförelsen med hur det var i skolan förr är ju inte så relevant då det då inte var olagligt att sälja till någon under 18 år. Tror det var i augusti i år det blev 18 års gräns på tobaksfritt snus också. (de hade ju fallit lite mellan stolarna mellan tobaks förbudet och förbudet för till exempel nikotintuggummin). 

Däremot är man väl lite inne på lite väl moraliska höga hästar om man blandar in det under något allmänt "rusningsmedel". Det räcker gott och väl med att det är något tydligt menat inte är ok att brukar under 18 med tanke på att det är förbjudet att säljas eller ges bort som gratisprov eller liknande till någon som är yngre. Har mig veterligen aldrig ens hört ett allvarligt förslag att införa förbud att servera te eller kaffe till de under 18. 

Och när man vill trivialisera snus är det ju inte helt irrelevant att Sverige har ett unikt undantag från EU för att ens få sälja det (bara för att det var så etablerat att det är svårt att förbjuda då många redan beroende, till stor del anledningen till att det fortfarande är tillåtet att röka även om det förbjuds i mer och mer sammanhang). 

Min jämförelse gällde påståenden om hur föräldrar är idag, att allting blir bara sämre och dagens föräldrar är så slappa med mera. 
  • Anonym (suckar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-11-01 14:20:56 följande:
    Och du tror inte att om man inte klarar av att föra fajten kring snus så kommer man förmodligen inte kunna klara den heller när det gäller andra substanser?

"välja sina fajter " är ju ett väldigt vanligt argument för att rationalisera bort och skjuta på att ta tag i ett beroende. Rökar intalar sig själv att det är för jobbigt att sluta röka nu för man har ju så många andra bekymmer, alkisen intalar sig själv att det är ok att ta ett glas till för man hade ju en sån jobbig dag, och den svaga förälder intalar sig själv att ok, då snus får väl gå an, men inte cannabis, nä då jävlar Drömmer

Det är beteende som är problemet inte substansen.
    Det är ju inte givet att det ens går vidare till andra substanser. Ärligt talat, känner ni inga vuxna som snusar och som inte är missbrukare av tunga droger? Jag känner massor av såna, som började snusa när de var ungdomar eller unga vuxna och lever helt bra och ordnade liv utan andra substanser inblandade.

Välja sina strider är ett utmärkt redskap när det gäller fostran av tonåringar. Du drar enorma (och felaktiga) växlar när du liknar snusande med missbruk av alkohol och droger. 
  • Anonym (M)

Anonym(sådär):
    det är också ett väldigt vanligt uttryck bland föräldrar, redan i småbarnsåldern när det trotsas och barnen säger nej till allt

• Anonym (suckar)
    Anonym (Fia) skrev 2022-11-01 14:12:40 följande:
    Alltså oavsett vad du tycker om saken är är det ju rätt tyket beteende att "sucka och säga något avvärjande" om någon informerar dig att ditt barn brukar något som är olagligt att säljas till dem. Ganska oartig reaktion faktiskt. 
    Normalt är att tacka för informationen och att denne bryr sig om ens barn och låta lite lagom bekymrad - även om det till och med vore så att man verkligen inte bryr sig alls och kanske till och med är den som langar. 
    Ja, det kanske är oartigt, men har man lärare som jämställer snusande med missbruk av tyngre droger så blir det nog den reaktionen. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (suckar) skrev 2022-11-01 14:46:39 följande:
    Ja, det kanske är oartigt, men har man lärare som jämställer snusande med missbruk av tyngre droger så blir det nog den reaktionen. 
    Borde du inte vara glad över att någon upplyser dig om din unges missbruk öht istället för att gå i taket för att det jämförs med missbruk av tyngre droger?

Hade du agerat likadant om läraren upplyst dig om att din unge röker cannabis och sagt att det ofta är inkörsporten till tyngre droger? Gått i raket för att personen jämför cannabis med tyngre droger med totalt skitit i att din unge har ett missbruk och att det kanske är bra att läraren upplyser dig om det och det kanske finns en poäng i att de kan leda till tyngre missbruk?

Snacka om att sila mygg och svälja kameler...Drömmer
  • Anonym (.)
    Anonym (suckar) skrev 2022-11-01 14:46:39 följande:
    Hur vet du att läraren du pratar med jämställer snus med droger? Och det är den attityden du har som föräldrar för över på sina barn. Det är därför många barn idag inte respekterar lärarna, för föräldrarna inte gör det. 

Men du bekräftar det många redan vet, att vissa föräldrar bryr sig tydligen inte om att de får reda på vad deras barn gör. 
  • Anonym (suckar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-11-01 15:01:47 följande:
    Borde du inte vara glad över att någon upplyser dig om din unges missbruk öht istället för att gå i taket för att det jämförs med missbruk av tyngre droger?

Hade du agerat likadant om läraren upplyst dig om att din unge röker cannabis och sagt att det ofta är inkörsporten till tyngre droger? Gått i raket för att personen jämför cannabis med tyngre droger med totalt skitit i att din unge har ett missbruk och att det kanske är bra att läraren upplyser dig om det och det kanske finns en poäng i att de kan leda till tyngre missbruk?

Snacka om att sila mygg och svälja kameler...Drömmer
    Vem snackar ens om att gå i taket?

Nyexad är upprörd över att föräldrar inte reagerar tillräckligt i samtalet med hen. 
    Fia anser att det är oartigt att som förälder inte reagera med tacksamhet. 

Och det är nyexads påstående om att snus är inkörsport till droger som jag reagerar på, för det stämmer helt enkelt inte. Och om en lärare till mitt barn påstod det så skulle jag säga ifrån. 

Hur jag agerar mot barnet avgörs inte av hur jag agerar mot läraren, även om läraren kanske tror det. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (suckar) skrev 2022-11-01 15:16:18 följande:
    Vem snackar ens om att gå i taket?

Nyexad är upprörd över att föräldrar inte reagerar tillräckligt i samtalet med hen. 
    Fia anser att det är oartigt att som förälder inte reagera med tacksamhet. 

Och det är nyexads påstående om att snus är inkörsport till droger som jag reagerar på, för det stämmer helt enkelt inte. Och om en lärare till mitt barn påstod det så skulle jag säga ifrån. 

Hur jag agerar mot barnet avgörs inte av hur jag agerar mot läraren, även om läraren kanske tror det. 
    Och det flera av oss här reagerar på att är du lägger så mycket fokus på det men totalt skiter i att snus oxå är ett missbruk?

Det verkar som att du tycker det är mycket viktigare att inte jämföra snus med andra droger än att ungar missbrukar?
  • Anonym (suckar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-11-01 15:21:04 följande:
    Och det flera av oss här reagerar på att är du lägger så mycket fokus på det men totalt skiter i att snus oxå är ett missbruk?

Det verkar som att du tycker det är mycket viktigare att inte jämföra snus med andra droger än att ungar missbrukar?
    Snus är inte ett missbruk som kan jämföras med missbruk av droger. Därför skulle jag inte agera på samma sätt om mitt barn använde snus som om det använde andra droger. Hur jag skulle samtala med läraren som informerade mig om detta skulle heller inte helt avspegla mitt agerande gentemot barnet. 

Du får reagera hur du vill på det jag skriver, det spelar ingen roll för mig vad du tycker om det. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (suckar) skrev 2022-11-01 15:32:11 följande:
    Snus är inte ett missbruk som kan jämföras med missbruk av droger. Därför skulle jag inte agera på samma sätt om mitt barn använde snus som om det använde andra droger. Hur jag skulle samtala med läraren som informerade mig om detta skulle heller inte helt avspegla mitt agerande gentemot barnet. 

Du får reagera hur du vill på det jag skriver, det spelar ingen roll för mig vad du tycker om det. 
    Men gösses, vafan får du det ifrån? Är du själv snusare och vill inte acceptera att det du har ett beroende eller vad är det frågan om?

Snus innehåller nikotin och JA det är beroendeframkallande precis som cigaretter och hela poängen med att proppa käften full med snus är just att få i sig nikotin och ja det ÄR ett beroende. Att det inte är ett beroende till samma slags ämne som andra droger betyder inte att det inte är ett beroende. Folk springer ju inte runt och snusar av estetiska skäl eller för aromens skull, eller hur?
Svar på tråden Jobbar som nyexad lärare. WTF