• Anonym (Mamma)

För hög frånvaro i lågstadiet

Idag fick vi ett mejl från skolan, där de hälsar att vårt barn har hög frånvaro under oktober. Barnet som går i fsk-klass, har varit frånvarande sammanlagt fem dagar, fördelat på två tillfällen, plus en dryg timme  för ett läkarbesök, som för övrigt skedde på lunch samt lunchrast. Allt är anmält till skolan enligt skolans rutiner.

I början av terminen fick vi ett mejl från rektorn som hälsade att inga barn med några som helst symptom är välkomna i skolan. När vi då gjort som rektorn bett oss om, får vi istället ett mejl om att barnet har hög frånvaro.

Är det verkligen konstigt att en sexåring är frånvarande fem dagar, en höstmånad, och bör de generera mejl från skolan?

• Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet
  • Anonym (Mamma)
    Elis73 skrev 2022-11-01 11:02:59 följande:
    Men uttryckte de att ni varit hemma "för mycket"? Jag skulle gissa att mailet var del av en rutin där man uppmärksammat att någon är hemma mer än snittet. Händer det månad efter månad så kanske det leder till en utredning. På samma sätt som en arbetsgivare har rehabiliteringsansvar. Vi tar in personal som varit sjuka mer än 5 ggr på ett år för samtal. Inte för att straffa eller påstå att de borde varit på plats - utan för att kontrollera hur man mår. Tror inte du ska ta mailet som något negativt. Men blir du stressad/störd av det så kan du väl bara fråga hur rutinerna ser ut?
    De uttryckte "För hög" frånvaro. Barnet har hostat och varit täppt i näsan hela oktober i princip och det har inte gått att undgå att barnet varit snorigt. 
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 11:41:04 följande:
    Om du tänker lite bortom din egen kränkthet så kan du kanske förstå att stor frånvaro dels kan bero på att barnet inte har det bra hemma, eller att skolplikten inte respekteras i hemmet. Eller så kan det handla om giltig frånvaro som blir så omfattande att barnet behöver erbjudas stöd för att komma ikapp med missad undervisning.

Ditt barns skola tar alltså kontakt med er för att säkerställa att ditt barn har det bra och får den skolgång hen har rätt till.  Och du reagerar med att bli kränkt och provocerad. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen korta lilla näsa. 
    Ja, jag blir provocerad av att man ena veckan skickar ut ett budskap, för att när detta följs, påtala att barnet varit borta för mycket.
  • Anonym (.2)
    Anonym (A) skrev 2022-11-01 10:35:09 följande:

Låter inte som hög frånvaro i min värld.

25% är väl mycket?

TS: skulle gissa att skolan har sina rutiner som de följer angående hög frånvaro, kanske skickas alltid ett brev ut vid 25%. Skolan har även skyldighet att anmäla om frånvaron blir för hög då det ju är skolplikt. Jag skulle inte bekymra mig nämnvärt, att de är förkylda vid terminsstart är ju inget konstigt och frånvaron för ditt barn sjunker antagligen nu när ett antal förkylningar är avklarade.
  • Anonym (.)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 11:43:35 följande:
    Men fattar du inte att det här är ett sätt att hålla koll på dem som eventuellt har problem samt set till att lära barnen att läsa och skriva.

Det syns inte alltid utanpå vilka barn som har det besvärligt hemma vet du. Och de som inte är på plats i skolan tar inte heller del av den undervisning som sker i skolan, oavsett orsak. 
    Jag förstår att man vill ha koll. Men man måste väl ha lite mer att gå på innan man kontaktar föräldrarna än att barnet varit sjuk några dagar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.2) skrev 2022-11-01 11:43:41 följande:
    25% är väl mycket?

TS: skulle gissa att skolan har sina rutiner som de följer angående hög frånvaro, kanske skickas alltid ett brev ut vid 25%. Skolan har även skyldighet att anmäla om frånvaron blir för hög då det ju är skolplikt. Jag skulle inte bekymra mig nämnvärt, att de är förkylda vid terminsstart är ju inget konstigt och frånvaron för ditt barn sjunker antagligen nu när ett antal förkylningar är avklarade.
    Jag tycker inte att fem dagar är mycket för en sexåring, under en period när det går många infektioner. Speciellt inte när man är ombedd att stanna hemma vid symptom.

Det är också stressande, eftersom jag vet att vi kommer ha fler frånvarotillfällen i november och december på grund av läkarbesök. 
  • Anonym (.)
    25% är väl mycket?

Varför inte räkna per vecka, då blir det ju 100%. Det är inte mkt att ett barn är hemma en vecka för sjukdom. Barnet är inte bort 25% av tiden i skolan. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 11:47:00 följande:
    Jag tycker inte att fem dagar är mycket för en sexåring, under en period när det går många infektioner. Speciellt inte när man är ombedd att stanna hemma vid symptom.

Det är också stressande, eftersom jag vet att vi kommer ha fler frånvarotillfällen i november och december på grund av läkarbesök. 
    Håller helt med dig. 
    Att lägga tid på sådant här, när man vet att det finns barn i skolan som har så mycket problem, känns märkligt. Jag hade förstått det om det inte var anmäld frånvaro, men när man ringer och sjukanmäler sitt barn så är det löjligt att skicka brev om hög frånvaro.
  • Anonym (nn)

Mitt barn är oftast sjuk mer än så och det är ingen som har sagt något. 

• Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 11:46:30 följande:
    Jag förstår att man vill ha koll. Men man måste väl ha lite mer att gå på innan man kontaktar föräldrarna än att barnet varit sjuk några dagar. 
    Varför det? Om inget är fel så har du ju inget att oroa dig för och om nåt är fel så har ditt barn möjlighet att få hjälp i tid. 
  • molly50
    25% är väl mycket?

Inte om man räknar på hela terminen,tycker jag.

Och under den här tiden när det går mycket förkylningar och annat så är det ju inte så konstigt att barn är hemma några dagar.
    Speciellt när man blivit ombedd att hålla barnen hemma vid förkylningssymptom.
    Mina barn har varit hemma i en vecka för förkylningar tidigare utan att vi har fått hem brev om för hög frånvaro.
    Så det tycker jag låter konstigt om man får.
    Speciellt om man har ringt och sjukanmält barnet. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 11:41:04 följande:
    Om du tänker lite bortom din egen kränkthet så kan du kanske förstå att stor frånvaro dels kan bero på att barnet inte har det bra hemma, eller att skolplikten inte respekteras i hemmet. Eller så kan det handla om giltig frånvaro som blir så omfattande att barnet behöver erbjudas stöd för att komma ikapp med missad undervisning.

Ditt barns skola tar alltså kontakt med er för att säkerställa att ditt barn har det bra och får den skolgång hen har rätt till.  Och du reagerar med att bli kränkt och provocerad. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen korta lilla näsa. 
    Det här är förskolan (det som tidigare hete 6- års) Det är ingen undervisning på det sättet man hade lika gärna kunnat skippa det. 
Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet