• Anonym (Mamma)

För hög frånvaro i lågstadiet

Idag fick vi ett mejl från skolan, där de hälsar att vårt barn har hög frånvaro under oktober. Barnet som går i fsk-klass, har varit frånvarande sammanlagt fem dagar, fördelat på två tillfällen, plus en dryg timme  för ett läkarbesök, som för övrigt skedde på lunch samt lunchrast. Allt är anmält till skolan enligt skolans rutiner.

I början av terminen fick vi ett mejl från rektorn som hälsade att inga barn med några som helst symptom är välkomna i skolan. När vi då gjort som rektorn bett oss om, får vi istället ett mejl om att barnet har hög frånvaro.

Är det verkligen konstigt att en sexåring är frånvarande fem dagar, en höstmånad, och bör de generera mejl från skolan?

• Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet
  • Jemp

Jag hade frågat läraren om det är rutinmail eller något de ser som problem i nuläget. 

Jag tror jag räknade ut att sonen hade runt 20-25% frånvaro första månaden. Har inte hört nåt av skolan (otur i början av terminen med flera sjukdomar som avlöst varandra). 

• Anonym (Huh?)

Vår son som går F.K har också varit sjuk 5 dagar. Först 4 dagar på raken och sen en dag. Hostat i flera veckor så han får gå ändå nu för han är pigg f.ö. Trots att skolan egentligen har nolltolerans mot förkylningar, men det går ju inte vara hemma vid minsta lilla symptom. Skolan har inte sagt ett pip om detta. Inte läraren heller när vi nyligen var på välkomstsamtal. Så rutinerna verkar sannerligen vara olika. Vår son har då inte hamnat bakom pga de här 5 dagarna. Det går mycket bra för honom.

• Anonym (Qzxw)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 11:41:04 följande:
    Om du tänker lite bortom din egen kränkthet så kan du kanske förstå att stor frånvaro dels kan bero på att barnet inte har det bra hemma, eller att skolplikten inte respekteras i hemmet. Eller så kan det handla om giltig frånvaro som blir så omfattande att barnet behöver erbjudas stöd för att komma ikapp med missad undervisning.

Ditt barns skola tar alltså kontakt med er för att säkerställa att ditt barn har det bra och får den skolgång hen har rätt till.  Och du reagerar med att bli kränkt och provocerad. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen korta lilla näsa. 
    Ja för fan, ungen var hemma sjuk en vecka på hösten efter att skolan sagt att man ska ha barnet hemma vid symtom, så familjen behöver nog omfattande hjälp och föräldrarna är nog hemska jävlar som håller ungen fånge hemma och förvägrar den utbildning! Är du på riktigt? Vad fan är det för fel på folk idag? Helt sjukt stasi-beteende för helvete. ?Kränkthet?. Ja, inte konstigt om ni tänker efter lite men kommunistpropagandan sitter nog allt för hårt inpräntat här för att ni ska kunna se precis hur sjukt detta är. Meanwhile så finns inte ens skolplikt i större delen av resten av världen, våra grannländer inkluderat, och det funkar hur bra som helst. ?Rätt till?. Man har inte rätt till något man är tvingad till och inte kan välja bort. Du har rätt att betala skatt. Du har rätt att hamna i fängelse om du mördar någon. Du har rätt att betala böter om du kör bil utan att ha säkerhetsbälte på dig. ?Rättighet?. Dumheter. Det är lagstadgat tvång, inget annat. Spelar ingen roll om vare sig föräldrarna vill skicka dit ungen eller om barnet själv inge vill till skolan, utan hellre hade utbildat sig på annat vis, så SKA det dit.
  • Anonym (om)
    Anonym (Qzxw) skrev 2022-11-01 14:47:50 följande:
    Ja för fan, ungen var hemma sjuk en vecka på hösten efter att skolan sagt att man ska ha barnet hemma vid symtom, så familjen behöver nog omfattande hjälp och föräldrarna är nog hemska jävlar som håller ungen fånge hemma och förvägrar den utbildning! Är du på riktigt? Vad fan är det för fel på folk idag? Helt sjukt stasi-beteende för helvete. ?Kränkthet?. Ja, inte konstigt om ni tänker efter lite men kommunistpropagandan sitter nog allt för hårt inpräntat här för att ni ska kunna se precis hur sjukt detta är. Meanwhile så finns inte ens skolplikt i större delen av resten av världen, våra grannländer inkluderat, och det funkar hur bra som helst. ?Rätt till?. Man har inte rätt till något man är tvingad till och inte kan välja bort. Du har rätt att betala skatt. Du har rätt att hamna i fängelse om du mördar någon. Du har rätt att betala böter om du kör bil utan att ha säkerhetsbälte på dig. ?Rättighet?. Dumheter. Det är lagstadgat tvång, inget annat. Spelar ingen roll om vare sig föräldrarna vill skicka dit ungen eller om barnet själv inge vill till skolan, utan hellre hade utbildat sig på annat vis, så SKA det dit.
    Tänk om du hade fått tillräckligt med undervisning i lågstadiet så att du hade kunna skriva ordentligt och använda kommateringar, punkter och frågetecken korrekt. Vad bra det hade varit.

Jo, skolor bör reagera på hög eller ovanlig frånvaro, just för att säkerställa att barnet har det bra hemma och får den skolgång det har rätt till. Därför har många skolor rutiner för när de ska kontakta vårdnadshavare för ytterligare utredning och eventuellt stöd. Och om det inte är något problem så händer heller inget mer. 

Och nu har vi skolplikt i Sverige, så det är bara att förhålla sig till. Och jag är mycket glad över det och över alla kontrollsystem som finns för att säkerställa att barn har det bra, utvecklas och får den kunskap de ska ha under uppväxten. De som blir kränkta över detta kanske behöver fundera över varför det är så känsligt.
  • Anonym (.)

Vad förväntar sig skolan att en förälder ska göra med brevet? 

• Anonym (Julle)

Så gör vår skola också. Hos oss betyder de mejlen exakt ingenting. Läraren får en notis av frånvarosystemet och skriver ett mejl med standardformulering.

Jag skrev till rektorn och mentorn och berättade hur meningslösa jag tyckte de där meddelandena var och när jag tänker efter har jag nog inte fått något sedan dess. De kommer ju som sagt efter bara en pytteförkylning, så det är bara ett rop om varg om och om igen, så man bara slänger dem. Intressant att höra att andra kör med samma. 

Vid ett tillfälle hade mitt barn hög frånvaro på riktigt, och då fick vi ett personligt mejl från läraren och vi la tillsammans upp en plan för hur barnet skulle ta igen missad undervisning. Jättebra. Men de där automatmejlen är bara meningslösa och irriterande. 

• Anonym (Julle)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 15:42:17 följande:

Vad förväntar sig skolan att en förälder ska göra med brevet? 

Ja, man undrar. Vi har aldrig fått någon info om det och får inga följdmejl när vi ignorerar och slänger dem. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 14:55:48 följande:
    Tänk om du hade fått tillräckligt med undervisning i lågstadiet så att du hade kunna skriva ordentligt och använda kommateringar, punkter och frågetecken korrekt. Vad bra det hade varit.

Jo, skolor bör reagera på hög eller ovanlig frånvaro, just för att säkerställa att barnet har det bra hemma och får den skolgång det har rätt till. Därför har många skolor rutiner för när de ska kontakta vårdnadshavare för ytterligare utredning och eventuellt stöd. Och om det inte är något problem så händer heller inget mer. 

Och nu har vi skolplikt i Sverige, så det är bara att förhålla sig till. Och jag är mycket glad över det och över alla kontrollsystem som finns för att säkerställa att barn har det bra, utvecklas och får den kunskap de ska ha under uppväxten. De som blir kränkta över detta kanske behöver fundera över varför det är så känsligt.
    Men är det ovanligt att en sexåring är hemma sammanlagt fem dagar på grund av förkylning, när stora delar av personalen inklusive mentor, varit hemma av samma orsak? 

Jag är helt med på att man tar upp ovanligt mycket frånvaro, men en förkylning (som visade sig bero på bakterie, därav återkomsten) som renderar sammanlagt 5 dagar, kan ju inte vara så ovanlig mycket. I alla fall inte i vår familj, där det ingår förskolebarn som drar hem diverse spännande saker. 

Vad jag vet har mejlet inte gått ut till fler föräldrar, trots att jag vet flera som varit hemma med både förkylning och halsfluss.
  • Anonym (almo)

Det var nog inte menat som "för hög" i bemärkelsen att ni har gjort något fel, utan bara ett konstaterande om att barnet har haft hög frånvaro på sistone så att det är dokumenterat och finns på papper om utifall att det fortsätter på samma sätt.

Det är ju tyvärr allt fler barn idag som missar mycket skoltid på grund av alla möjliga skäl och då är det nog bra att ha ett "paper trail" som man säger på engelska. 

Fortsätt bara som vanligt så blir det nog bra. 

• Anonym (Julle)
    Anonym (almo) skrev 2022-11-01 16:07:00 följande:

Det var nog inte menat som "för hög" i bemärkelsen att ni har gjort något fel, utan bara ett konstaterande om att barnet har haft hög frånvaro på sistone så att det är dokumenterat och finns på papper om utifall att det fortsätter på samma sätt.

Det är ju tyvärr allt fler barn idag som missar mycket skoltid på grund av alla möjliga skäl och då är det nog bra att ha ett "paper trail" som man säger på engelska. 

Fortsätt bara som vanligt så blir det nog bra. 

Något sånt kan det nog vara. Skolan vill ha ryggen fri om barnet presterar dåligt eller någon utomstående (typ soc) påpekar hög frånvaro. Då kan skolan säga att de haft kontakt med vårdnadshavaren om det. 

Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet