• Anonym (Oroli­g anhöri­g)
    Tue 1 Nov 2022 11:41
    4197 visningar
    23 svar
    23
    4197

    Härbärge

    Min älskade far bor på härbärge. Han säger att allt är bra men jag vet att han inte mår bra. Jag är rädd att han inte får mat, snus och diverse saker. Hur är det på härbärge? Vet nån som kan säga hur det är att bo där? får dom hjälp till att bli drogfria? Han säger att han testas 1 gång i veckan och åker ut om han visar positivt. 


    jag vet att han bara har en liten krona i inkomst. och jag förstår att man inte kan begära att mat och saker ska fås gratis. Men om han nu inte får deyta som han säger att han får så vill jag skicka pengar till Honom. 

  • Svar på tråden Härbärge
  • Tue 1 Nov 2022 18:22
    #1
    +3

    Skicka inga pengar! Jag förstår att du vill hjälpa men du gör bara situationen värre, risken är att det går till droger. Får man pengar från socialen räknas det du ger honom av så han får mindre bidrag. Vill du ge någonting så bjud på mat. Det finns organisationer som ger mat till hemlösa (gratis) och gör han drogtester regelbundet måste han få någon form av hjälp från samhället. 

  • Anonym (Oroli­g anhöri­g) Trådstartaren
    Fri 4 Nov 2022 11:48
    #2
    Citronella skrev 2022-11-01 18:22:15 följande:

    Skicka inga pengar! Jag förstår att du vill hjälpa men du gör bara situationen värre, risken är att det går till droger. Får man pengar från socialen räknas det du ger honom av så han får mindre bidrag. Vill du ge någonting så bjud på mat. Det finns organisationer som ger mat till hemlösa (gratis) och gör han drogtester regelbundet måste han få någon form av hjälp från samhället. 


    Du har så rätt. nån Hjälp får han säkert och vet att han har möten på plats med socialen. Ska ta mig dit och bjuda honom på mat. Tydligen vill han inte ha något dit då många snor av varandra. måste vara hemsk situation för honom men så glad att det finns så han har tak över huvudet. Han är tacksam över tak och mat och kämpar emot sina demoner. Ska skänka pengar till organisationen ?frälsningsarmén?. kanske Är bästa sättet så han och dom andra där kan få det bra. 
  • Anonym (Kvinn­a ...)
    Fri 4 Nov 2022 12:42
    #3

    Synd att ingen svarar på hur det är att bo på härbärge då jag troligen kommer hamna där själv inom kort. (Ett par veckor)

    Jag hoppas man iaf får mat? Och helst eget rum?

    Jag har inga missbruksproblem eller psykisk ohälsa men däremot har jag levt i ett misshandelsförhållande som lett till skulder och förlorat boende. 

    Hoppas det går bra för din far ts.

  • Anonym (Josef­)
    Fri 4 Nov 2022 12:57
    #4

    Sluta kapa tråden, ingen har frågat


    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 12:42:34 följande:

    Synd att ingen svarar på hur det är att bo på härbärge då jag troligen kommer hamna där själv inom kort. (Ett par veckor)

    Jag hoppas man iaf får mat? Och helst eget rum?

    Jag har inga missbruksproblem eller psykisk ohälsa men däremot har jag levt i ett misshandelsförhållande som lett till skulder och förlorat boende. 

    Hoppas det går bra för din far ts.


  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Fri 4 Nov 2022 13:06
    #5
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 12:42:34 följande:

    Synd att ingen svarar på hur det är att bo på härbärge då jag troligen kommer hamna där själv inom kort. (Ett par veckor)

    Jag hoppas man iaf får mat? Och helst eget rum?

    Jag har inga missbruksproblem eller psykisk ohälsa men däremot har jag levt i ett misshandelsförhållande som lett till skulder och förlorat boende. 

    Hoppas det går bra för din far ts.


    Ring dem och fråga.
  • Anonym (hm)
    Fri 4 Nov 2022 14:54
    #6
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 12:42:34 följande:

    Synd att ingen svarar på hur det är att bo på härbärge då jag troligen kommer hamna där själv inom kort. (Ett par veckor)

    Jag hoppas man iaf får mat? Och helst eget rum?

    Jag har inga missbruksproblem eller psykisk ohälsa men däremot har jag levt i ett misshandelsförhållande som lett till skulder och förlorat boende. 

    Hoppas det går bra för din far ts.


    Det beror på härbärge. Här i stan är de en natt i taget, dvs du måste få en plats varje dag, då får du mat och säng, ibland delat rum. Blandat missbrukare, psykiskt sjuka och "bara" bostadslösa. De försöker dock skilja dem åt i den mån det går. Härbärgena här har ibland barn utan missbruk, äldre tonåringar också. Kvinnohärbärgen är ofta lite bättre, då det är färre kvinnor som söker härbärgen.
  • Anonym (hm)
    Fri 4 Nov 2022 14:55
    #7
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2022-11-01 11:41:57 följande:
    Härbärge

    Min älskade far bor på härbärge. Han säger att allt är bra men jag vet att han inte mår bra. Jag är rädd att han inte får mat, snus och diverse saker. Hur är det på härbärge? Vet nån som kan säga hur det är att bo där? får dom hjälp till att bli drogfria? Han säger att han testas 1 gång i veckan och åker ut om han visar positivt. 


    jag vet att han bara har en liten krona i inkomst. och jag förstår att man inte kan begära att mat och saker ska fås gratis. Men om han nu inte får deyta som han säger att han får så vill jag skicka pengar till Honom. 


    Men om du skickar snus eller något extra gott? Du måste ju inte skicka rena pengar.

    Härbärgena här är enbart för boende och mat, man får visserligen stöd om man säger sig vilja bli drogfri, men ingen drogtestas, men det kan ju skilja sig från stad till stad.
  • Anonym (Stina­)
    Fri 4 Nov 2022 18:03
    #8
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 12:42:34 följande:

    Synd att ingen svarar på hur det är att bo på härbärge då jag troligen kommer hamna där själv inom kort. (Ett par veckor)

    Jag hoppas man iaf får mat? Och helst eget rum?

    Jag har inga missbruksproblem eller psykisk ohälsa men däremot har jag levt i ett misshandelsförhållande som lett till skulder och förlorat boende. 

    Hoppas det går bra för din far ts.


    Du kan inte ens räkna med att få en plats varje natt, det är inte som att man har ett rum man hyr. Härbärge är en natt i taget. Där jag bor blir det fort fullt så vissa nätter får de hemlösa sova utomhus. 


    Hur kommer de sig att du helt saknar inkomst? 

  • Anonym (Kvinn­a ...)
    Fri 4 Nov 2022 18:15
    #9
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-04 18:03:37 följande:

    Du kan inte ens räkna med att få en plats varje natt, det är inte som att man har ett rum man hyr. Härbärge är en natt i taget. Där jag bor blir det fort fullt så vissa nätter får de hemlösa sova utomhus. 


    Hur kommer de sig att du helt saknar inkomst? 


    Jag saknar inte inkomst. Men då jag har skulder och betalningsanmärkningar är det omöjligt att få nytt kontrakt eller 2:a hands boende. Hoppas på att få bo på hotell igen, alternativt skyddat boende i lägenhet någonstans med mina husdjur.
    Kommer inte kunna bo utomhus ens en natt, det skulle jag verkligen inte klara av alls.

    Men ts, kan du på något vis hjälpa din far med boende i andra hand med dig som säkerhet? Alternativt att han kan bo hos dig ett tag?
  • Anonym (Stina­)
    Fri 4 Nov 2022 19:46
    #10
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-04 18:15:30 följande:
    Jag saknar inte inkomst. Men då jag har skulder och betalningsanmärkningar är det omöjligt att få nytt kontrakt eller 2:a hands boende. Hoppas på att få bo på hotell igen, alternativt skyddat boende i lägenhet någonstans med mina husdjur.
    Kommer inte kunna bo utomhus ens en natt, det skulle jag verkligen inte klara av alls.

    Men ts, kan du på något vis hjälpa din far med boende i andra hand med dig som säkerhet? Alternativt att han kan bo hos dig ett tag?
    Du kan hyra ett rum, det är bättre än att sova på gatan. Jag tycker du ska försöka omplacera dina djur så snart så möjligt, du får givetvis inte ha med dem på ett härbärge man får inte ha dem på lägenhetshotell heller och det vanligaste är att man inte får ha djur på skyddat boende (undantag finns) 
Svar på tråden Härbärge