• Loulou92

BIM December 2022

För oss som har BIM december 2022!

Loulou92 4/12 - 2 försöket efter missfall

• Svar på tråden BIM December 2022
  • Magnolia010

Hej,

Jag hoppar in i december-tråden.
    Har en chans till detta år sen blir nästa i januari då mannen och jag ska vara ifrån varandra under julen.

Såg att någon frågat om inositol, jag har käkat den inför två ägglossningar nu. Fick mycket mer mens båda gångerna (kroppen verkar ha byggt ett bättre bo för ägget). Ett annat symtom, eller snarare uteblivet symtom är att jag brukar få extremt starka ägglossningasymtom med ömma bröst och ryggslut från ÄL till någon dag innan mens (vilket upphörde efter kur 2) 
    Får se om det håller i sig nu under kur 3.

Är på semester nu så passar på att samla på mig D-vitaminer och vin😅  men har tänk ta nya tag med kost och mer välmående metoder när jag kommit hem inför januari.

Någon som testat progesteronkräm? Tänkt beställa den!
    Ska även söka mig till en fertilitetsklinik i Stockholmsområdet, någon som har erfarenhet?

28/11 Babyshark - 3:e försöket efter missfall
    29/11 önskarsyskon2023 

1/12 Swave - 4:e försöket
    1/12 Tiffliffen - 5:e försöket, första barnet
    1/12 Sofieodq - 5:e försöket 
    2/12 Loulou92 - 2:a försöket efter missfall
    3/12 Marie8989 - 1:a försöket, fjärde barnet
    3/12 trealdigmästareikärlek - 4:e försöket, andra barnet
    3/12 Ostkakor - 2:a försöket, andra barnet
    5/12 Kreipleti, ca 12:e försöket, andra barnet
    6/12 Hannis1983 - 4:e försöket, fjärde barnet
    7/12 Adromeda326 - 5:e försöket, andra barnet
    7/12 ettanvandarnamn123- 5:e försöket, första barnet
    8/12 Foodie
    8/12 Nininini - 2:a försöket, tredje barnet
    8/12 Tivolit - 2:a försöket, andra barnet 
    8/12 - Ettfrö - 2:a försöket,  andra barnet
    9/12 Cykelhjul - 8:e försöket, första barnet
    10/12 Magnolia010 - 3-4:e försöket, första barnet 
    9/12 Barbrastreisand - 6e försöket, andra barnet

12/12 Smörblomma - 3:e försöket, andra barnet
    12/12 Izalinn - 1:a försöket, andra barnet
    12/12 Nästanheltanonym - första barnet
    14/12 Amaaanda00 6:e försöker, första barnet, tempar med NC 
    17/12 krispiggurka 
    19/12 A13xandra13 7:e försöker, andra barnet, tempar m NC

• Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-11-18 11:24:46 följande:

Ska även söka mig till en fertilitetsklinik i Stockholmsområdet, någon som har erfarenhet?

Hej! 

Jag har egen erfarenhet av två kliniker i Stockholms-området. Den ena är Nordic IVF i Solna som jag hade en dålig upplevelse hos, mycket slarv, ignorans etc. Men den läkaren jag hade där har slutat tror jag, så jag kan ju inte uttala mig om all annan personal där, de kanske är bra. Den andra kliniken jag varit hos är Sophiahemmet och där möttes jag av 100% fantastisk personal som var både varma, lyhörda och kunniga! Den kliniken kan jag verkligen rekommendera! Sedan är det ju bra om kliniken ligger hyfsat nära där du bor, ifall det blir så att du måste göra många besök ganska tätt. Men jag håller såklart tummarna för att du inte behöver besöka någon klinik utan att du istället plussar i december Glad
  • Barbrastreisand
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-18 10:09:47 följande:

Barbrastreisand: tack för svar! Jag försöker att mäta samma tid men kan diffa någon timma. Och sömnen ser ju äcen den lite olika ut då jag har en dotter som väcker mig titt som tätt. Är inte vaken längre stunder utan hon drömmer mkt så hon vaknar och vill ha nappen! är det onödigt att tempa när det är Så?

Det kan ge missvisande kurva om det är många uppvak och olika tidpunkter när du går upp. Av den anledningen kör jag själv med äl-test :) dock kan ju enbart temphöjning bekräfta när äl sker. 
  • Barbrastreisand
    Magnolia010 skrev 2022-11-18 11:24:46 följande:

Hej,

Jag hoppar in i december-tråden.
    Har en chans till detta år sen blir nästa i januari då mannen och jag ska vara ifrån varandra under julen.

Såg att någon frågat om inositol, jag har käkat den inför två ägglossningar nu. Fick mycket mer mens båda gångerna (kroppen verkar ha byggt ett bättre bo för ägget). Ett annat symtom, eller snarare uteblivet symtom är att jag brukar få extremt starka ägglossningasymtom med ömma bröst och ryggslut från ÄL till någon dag innan mens (vilket upphörde efter kur 2) 
    Får se om det håller i sig nu under kur 3.

Är på semester nu så passar på att samla på mig D-vitaminer och vin😅  men har tänk ta nya tag med kost och mer välmående metoder när jag kommit hem inför januari.

Någon som testat progesteronkräm? Tänkt beställa den!

29/11 önskarsyskon2023 
    8/12 Foodie
    17/12 krispiggurka 

Berätta gärna med om inositol! Har hört talas om det tidigare men inte förstått vad det är bra för samt hur man ska ta det.
  • JSAG

Hoppar över från november till december❤️

29/11 önskarsyskon2023 
    8/12 Foodie
    17/12 krispiggurka 
    19/12 JSAG 6:e försöket, första barnet

• Linneaeli

Hoppar också över hit från november tråden.
    Blir 6e försöket med andra barnet, andra cykeln med Inotsiol och funderar stark på att testa progresteronkräm denna cykel då min lutealfas varit extremt kort 2 månader I rad! 

29/11 önskarsyskon2023 
    8/12 Foodie
    15/12 Linneaeli - 6e försöket, andra barnet.
    17/12 krispiggurka 
    19/12 JSAG 6:e försöket, första barnet

• Magnolia010
    Vickan31 skrev 2022-11-18 11:49:25 följande:
    Hej! 

Jag har egen erfarenhet av två kliniker i Stockholms-området. Den ena är Nordic IVF i Solna som jag hade en dålig upplevelse hos, mycket slarv, ignorans etc. Men den läkaren jag hade där har slutat tror jag, så jag kan ju inte uttala mig om all annan personal där, de kanske är bra. Den andra kliniken jag varit hos är Sophiahemmet och där möttes jag av 100% fantastisk personal som var både varma, lyhörda och kunniga! Den kliniken kan jag verkligen rekommendera! Sedan är det ju bra om kliniken ligger hyfsat nära där du bor, ifall det blir så att du måste göra många besök ganska tätt. Men jag håller såklart tummarna för att du inte behöver besöka någon klinik utan att du istället plussar i december Glad
    Tack för svar Vickan31 Hjärtaoch kul att du skriver just Sophiahemmet för den bor jag ganska nära.
    Kom du dit via landstinget eller privatfinansierade du?
    Om jag vill komma dit via landstinget, vet du hur jag ska gå till väga då?

Många frågor, men jag vill veta allt :)
  • Magnolia010
    Barbrastreisand skrev 2022-11-18 12:56:53 följande:
    Berätta gärna med om inositol! Har hört talas om det tidigare men inte förstått vad det är bra för samt hur man ska ta det.
    Inositol äter du från mens fram till ÄL.

Jag köpte först Solgar Inositol 500 mg (50 kapslar) och tog två tabletter dagligen fram till ÄL. Såg sedan att det blev mer prisvärt med Healthwell inositol 1000 mg, så nu tar jag en sådan per dag.
    Alltså 1000 mg per dag fram till ÄL. Men läser du på, kan du både äta mer eller mindre mängd.

"Kosttillskottet Inositol används bland annat av kvinnor med PCOS som försöker bli gravida. Inositol är mest känt som ett B-vitamin. Det finns naturligt i den mat vi äter. Inositol förekommer rikligast i nötter, spannmål samt feta livsmedel som äggula och sojabönor"

Läs här också:
    www.graviditetsbloggen.se/inositol/

Min plan efter semestern är att lägga om min kost och se till att äta sådan som hjälpter äggkvaliten och främjar min hälsa för att kunna bli gravid (stressa mindre står också på schemat)
    Det tar tre månader för ett ägg att bli klart, så det kan ju ta ett tag med bra kost för att bygga ett guldägg. Jag är 36 år, så har ju tyvärr åldern emot mig 

• Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-11-18 14:50:17 följande:
    Tack för svar Vickan31 Hjärtaoch kul att du skriver just Sophiahemmet för den bor jag ganska nära.
    Kom du dit via landstinget eller privatfinansierade du?
    Om jag vill komma dit via landstinget, vet du hur jag ska gå till väga då?

Många frågor, men jag vill veta allt :)
    Men vad kul att du bor nära just Sophiahemmet, jag var som sagt jättenöjd med den kliniken och har hört många andra tala gott om just den Glad Jag kom dit via landstinget, så när jag hade gjort en fertilitetsutredning skickades en remiss till reproduktionsmottagningen (tror att det heter så) om att få göra IVF och när den remissen blivit godkänd efter några månader så hade jag rätt via landstinget att välja mellan 6 olika kliniker. Jag ringde då runt och ställde lite frågor till de olika klinikerna och bestämde mig för Sophiahemmet eftersom jag fått en så bra bild av dem, inte minst från IVF-podden som en av deras läkare är med i. 

Har du gjort en fertilitetsutredning? Det är första steget om man behöver hjälp som t.ex. IVF, och om jag minns rätt kontaktar man först gyn/kvinnohälso/barnmorska så kan de skicka en remiss att du ska få göra en fertilitetsutredning t.ex. hos Sophiahemmet. 

Förlåt om jag skriver lite slarvigt, men hoppas att du förstår vad jag menar. Önskar dig ett stort lycka till och det ska bli spännande att fortsätta följa hur det går Hjärta
  • Barbrastreisand
    Magnolia010 skrev 2022-11-18 15:17:38 följande:
    Inositol äter du från mens fram till ÄL.

Jag köpte först Solgar Inositol 500 mg (50 kapslar) och tog två tabletter dagligen fram till ÄL. Såg sedan att det blev mer prisvärt med Healthwell inositol 1000 mg, så nu tar jag en sådan per dag.
    Alltså 1000 mg per dag fram till ÄL. Men läser du på, kan du både äta mer eller mindre mängd.

"Kosttillskottet Inositol används bland annat av kvinnor med PCOS som försöker bli gravida. Inositol är mest känt som ett B-vitamin. Det finns naturligt i den mat vi äter. Inositol förekommer rikligast i nötter, spannmål samt feta livsmedel som äggula och sojabönor"

Läs här också:
    www.graviditetsbloggen.se/inositol/

Min plan efter semestern är att lägga om min kost och se till att äta sådan som hjälpter äggkvaliten och främjar min hälsa för att kunna bli gravid (stressa mindre står också på schemat)
    Det tar tre månader för ett ägg att bli klart, så det kan ju ta ett tag med bra kost för att bygga ett guldägg. Jag är 36 år, så har ju tyvärr åldern emot mig 
    Tack! Ska kanske prova nästa cykel om det inte blir något även denna gång. Så man slutar äta det sen när äl skett? :)
Svar på tråden BIM December 2022