• Sommarochsyrener

    Få jobb

    Hej!
    Jag undrar hur man får jobb som inte ligger på arbetsförmedlingen?

    Ser ju klasskamrater med säljjobb, postnord ect utan att dessa ligger på arbetsförmedlingen. 

    Är det via kontakter? Men om man inte har kontakter då? 

    Går man bara till stället personligen eller kontaktar man de personligen eller hur? 

    Hur gör man? Hur gör de?

  • Svar på tråden Få jobb
  • Citronella

    Hur menar du? De har en annons ute och man söker jobbet. Jag skulle inte rekommendera att gå till stället de flesta företag accepterar bara ansökningar via nätet och de har inte tid med folk som kommer in eller någonstans att förvara deras CV. Ofta går det att skicka in en spontanansökan men min erfarenhet är att man oftast har mer tur med tjänster som ligger ute. 

  • AndreaBD

    Jo, du kan alltid gå och fråga om de behöver någon. Du kan också göra en slags allmän ansökan och dela ut den - om det är lätt tillgängliga ställen. 

  • Tukt

    Det första du ska göra är att sluta tänka i termer att "få" något. Tänk i stället att di ska skaffa dig.
    För att hitta ett jobb på egen hand, handlar ju i mycket om att jobba för det. I synnerhet om man inte har en massa kontakter.

  • Sommarochsyrener
    AndreaBD skrev 2022-11-02 18:11:04 följande:
    Få jobb

    Jo, du kan alltid gå och fråga om de behöver någon. Du kan också göra en slags allmän ansökan och dela ut den - om det är lätt tillgängliga ställen. 


    Vad är en allmän ansökan?
  • Sommarochsyrener
    Citronella skrev 2022-11-02 18:06:44 följande:
    Få jobb

    Hur menar du? De har en annons ute och man söker jobbet. Jag skulle inte rekommendera att gå till stället de flesta företag accepterar bara ansökningar via nätet och de har inte tid med folk som kommer in eller någonstans att förvara deras CV. Ofta går det att skicka in en spontanansökan men min erfarenhet är att man oftast har mer tur med tjänster som ligger ute. 


    Jag menar att folk har jobb som inte ligger som annons på arbetsförmedlingen. 

    Hur gör de för att få de?
  • Sommarochsyrener
    Tow2Mater skrev 2022-11-02 18:12:49 följande:
    Få jobb

    Kolla deras egna hemsidor på nätet, de har väl egna annonser ute.


    Men de har ju inga annonser. 

    T.ex. vill jobba på lindex de har ingen annons. Ändå har jag sett klasskamrater som jobbar där. 

    Sen känns det som om säljobben kräver att man är snygg och har sälj på cv
  • Anonym (Modern)
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-02 18:21:00 följande:
    Jag menar att folk har jobb som inte ligger som annons på arbetsförmedlingen. 

    Hur gör de för att få de?

    Det finns ju annonser på många sajter. Du får skapa konto på dem allihop och lägga in sökparametrar så att du inte missar något. 


    Sök jobbet första dagen det kommer ut, följ upp någon vecka senare. 

Svar på tråden Få jobb