Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Få jobb

Hur menar du? De har en annons ute och man söker jobbet. Jag skulle inte rekommendera att gå till stället de flesta företag accepterar bara ansökningar via nätet och de har inte tid med folk som kommer in eller någonstans att förvara deras CV. Ofta går det att skicka in en spontanansökan men min erfarenhet är att man oftast har mer tur med tjänster som ligger ute. 

• Citronella
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-02 18:21:00 följande:
    Jag menar att folk har jobb som inte ligger som annons på arbetsförmedlingen. 

Hur gör de för att få de?
    Ansöker via deras hemsida, de flesta annonserar inte via Arbetsförmedlingen. Vill man ha jobb på Gröna Lund t.ex går man in på Gröna Lunds hemsida. 
  • Citronella
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-02 18:24:53 följande:
    Men de har ju inga annonser. 

T.ex. vill jobba på lindex de har ingen annons. Ändå har jag sett klasskamrater som jobbar där. 

Sen känns det som om säljobben kräver att man är snygg och har sälj på cv

Här är tjänsterna man just nu kan söka hos Lindex de uppdaterar såklart regelbundet. 

https://about.lindex.com/sv/karriar/lediga-jobb/

• Citronella
    AndreaBD skrev 2022-11-02 18:11:04 följande:

Jo, du kan alltid gå och fråga om de behöver någon. Du kan också göra en slags allmän ansökan och dela ut den - om det är lätt tillgängliga ställen. 

Så gjorde man för 30 år sedan, skulle man göra så idag skulle personalen bli irriterad eller titta på än som om man var dum i huvudet. 
  • Citronella
    Fjäril kär skrev 2022-11-02 18:45:55 följande:
    Inte alls. Det är fortfarande lika vanligt. Likaså telefonsamtal och mail är vanligt av folk som söker jobb och helt enkelt chansar. 
    Det var ett tag sedan du sökte jobb eller hur? Mejl fungerar säkert men folk har inte tid att svara i telefon och hantera de som kommer in och söker jobb. Redan när jag gick ut gymnasiet för 20 år sedan så hänvisade nästan alla till hemsidan och folk blev irriterade för att man kom och störde. 
  • Citronella
    AndreaBD skrev 2022-11-03 23:33:22 följande:
    Nej då....men det skiljer sig förstås beroende på om man nu söker ett sommarjobb på Gröna Lund eller ett fast jobb på kontor. Min dotter delade ut några såna för några få år sedan. Med viss framgång.

Visserligen, mycket går via hemsidan nuförtiden. Sedan är det också helt olika om man bor på landet eller i storstan. 
    Som sagt redan för 20 år sedan blev folk irriterade på att man sprang in och störde dem. Internet finns på landet också så det lär inte vara någon skillnad. 
  • Citronella
    AndreaBD skrev 2022-11-04 10:27:02 följande:
    Jo, men det finns fortfarande ställen där det funkar bra. Det gäller i princip alla ställen som är kiosker, enklare matställen och liknande. T.ex. 
    Företag med 1-2 anställda plus chefen kan jag tänka mig att det fungerar på men inget som är större än så. På större företag som Coop, H&M mm eller kvalificerade jobb går det inte (dvs de flesta jobb på arbetsmarknaden) 
  • Citronella
    Anonym (Abc) skrev 2022-11-04 13:19:26 följande:
    no harm in trying though
    Sannolikheten att bli anställd minskar då man ses som jobbig. Sen är det slöseri på tid. 
Svar på tråden Få jobb