• Nmg

    Vilken brf-Lgh hade ni valt av dessa 2 om ni fick välja?

    Hej! 


    vi bor för tillfället i hus men trivs inte så bra (av olika anledningar) så vi har börjat snegla på bostadsrätter.i ett område som vi känner till bra. Kan nämna att huset vi bor i nu är ett tätt villaområde där vi har granbar nära och år alla håll. 


     


    chansen finns att det finns 2 bostäder som kan bli lediga inom En snar framtid. men båda har sina för och nackdelar. 
    vilken skulle ni föredra Om ni fick välja och motivera gärna era svar ( så jag kanske få lite input som jag inte tänkt på)
    Vi är 3 personer i vår familj (troligtvis blir vi inte fler heller) 
    området: lugnt och fint område, mest äldre.

    lägenhet 1: markplan, 4 rum och kök, 95 kvm. Gavellägenhet. Trivsam uteplats med endast en granne ovanför. inte så mycket insyn
    nackdel:
    -trafikerad gata utanför vilken innebär ingen fri lek för barnet vi behöver följa med till ?andra sidan? så det går att leka. 
    - lite sämre planlösning och inte så mycket förvaringsmöjligheter (behöver sätta in garderober osv som tar plats) inte så mycket plats att ?gå undan? då vi är på samma plan allihopa.
    -många som ska in i trapphuset passerar köksfönstret


     


    lägenhet 2: 
    stor lägenhet (etage, dvs entréplan plus övervåning. på 120kvm, 5 rum o kök varav ett rum går att öppna vid vardagsrummet så man stort matrum  osv. Sovrum på övervåningen villet ger avskildhet samt extra rum uppe för kontor/tv spelsrum/lekrum  


     


    bättre lekmöjligjeter på baksidan ingen trafikerad gata. Ingen granne ovanför, samt Egen igång så man slipper trapphus.


    nackdel: en del grannar runt om på baksidan av om man vill sitta ute.
    - tror inte att vi kommer höra grannarna inomhus heller utan de hör nog oss snarare



    Det som lockar oss till dessa är att vi bor relativt ?underhållsfritt och tbekymmersfritt? samt stor möjlighet till ett lånefritt liv. Dvs vi slipper bolån / eventuellt ytterst lite lån som går att betala av på 1-2 år Max. 

  • Svar på tråden Vilken brf-Lgh hade ni valt av dessa 2 om ni fick välja?
  • Fröken Allvar

    Det verkar vara mycket mer insyn och rörelser utanför i 4an på markplan. 5an låter som rena drömmen. Så även om det är lite insyn från grannar så blir det väl mycket bättre än i villan ni bor i nu, och jag tolkar det som att det är insynen ni vill bort ifrån. 

  • Orangebeans

    Beror på vad avgifterna ligger på. Är det samma hade jag valt lägenhet 2, är det stor skillnad på avgifterna hade jag kanske gjort ett annat val.

  • Mortiscia80

    Lgh nr 2, alla gånger. Om ni inte vill att grannarna ska se er då ni sitter ute finns det insynsskydd av alla slag.

  • Nmg
    Medborgare skrev 2022-11-03 14:58:47 följande:

    Om avgiften inte spelar någon roll, så hade jag valt nr 2. 


    Det skiljer ca 1000 kr i månadsavgift, nr 2 är alltså dyrare men ändå ok
  • Nmg
    Orangebeans skrev 2022-11-03 14:39:30 följande:

    Beror på vad avgifterna ligger på. Är det samma hade jag valt lägenhet 2, är det stor skillnad på avgifterna hade jag kanske gjort ett annat val.


    Det är ganska ?höga? månadsavgifter och nr 2 är ca 1000kr dyrare i månaden. men vi tycker inte det är hutlösa avgifter. Men sen så kan v i princip i bli skuldfria 
  • Nicco123

    Lägenhet 2 alla dagar. 

    Ni verkar bry er oerhört mycket om grannar och folk runtomkring. I lägenhet blir det väll mer av sånt än i hus? Inte funderat på en relativt nybyggd villa längre bort med färre grannar? Bara lite funderingar. 

  • Nmg
    Nicco123 skrev 2022-11-03 16:49:46 följande:

    Lägenhet 2 alla dagar. 

    Ni verkar bry er oerhört mycket om grannar och folk runtomkring. I lägenhet blir det väll mer av sånt än i hus? Inte funderat på en relativt nybyggd villa längre bort med färre grannar? Bara lite funderingar. 


    Vi känner tycörr inte att hus är nåt för oss då vi vill
    lägga tiden på annat plus att vi vill ha skuldfritt liv. Även om det såklart är superhärligt med egen trädgård 
  • Nmg

    nja det jag menade Var att vi har insyn och grannar nära inpå oss även i huset, vi bor inte med utsikt mot sen skog eller så. Sen i lägenheten så kommer vi komma ännu närmare grannar (vilket inte är så konstigt) men frågan är om man kommer känna dig hämmad att man inte kan sitta ute och prata utan att alla hör och sånt ?


    Fröken Allvar skrev 2022-11-03 14:03:42 följande:

    Det verkar vara mycket mer insyn och rörelser utanför i 4an på markplan. 5an låter som rena drömmen. Så även om det är lite insyn från grannar så blir det väl mycket bättre än i villan ni bor i nu, och jag tolkar det som att det är insynen ni vill bort ifrån.


  • Fröken Allvar
    Nmg skrev 2022-11-03 19:43:05 följande:

    nja det jag menade Var att vi har insyn och grannar nära inpå oss även i huset, vi bor inte med utsikt mot sen skog eller så. Sen i lägenheten så kommer vi komma ännu närmare grannar (vilket inte är så konstigt) men frågan är om man kommer känna dig hämmad att man inte kan sitta ute och prata utan att alla hör och sånt ?


    Ja, du kommer att känna dig lika hämmad i lägenhet. Alla hör vad man säger. Man kan prata lågt med varandra. Om du vill prata ostört kanske inglasad terrass/uteplats kan vara något. Men jag tror att man hör ändå, även om det dämpas något. 
  • Nmg
    Fröken Allvar skrev 2022-11-03 20:10:54 följande:
    Ja, du kommer att känna dig lika hämmad i lägenhet. Alla hör vad man säger. Man kan prata lågt med varandra. Om du vill prata ostört kanske inglasad terrass/uteplats kan vara något. Men jag tror att man hör ändå, även om det dämpas något. 
    Precis? vi bodde i det området förr men då hade vi balkong och det var en liten bit bort från grannen. Men med denna typ av lägenhet så kommer man komma rejält nära grannarna när man sitter ute. Men ja? jag vet inte man kan inte få allt heller? vi är inte de som är hemma hela dagarna heller och sitter på altan så det kanske löser sig ändå. Det som är värst tycker jag ändå att man har en granne bakom varje vägg inne, den känns jobbig, nu har vi bott i huset (dock inte sp länge) och jag uppskattar att inte dela vägg med nån. men som sagt man kan inte få allt. Vi är öndå vana lagenhetspersoner så jag vet vad som väntar. Haha
  • Fröken Allvar
    Nmg skrev 2022-11-04 06:29:14 följande:
    Precis? vi bodde i det området förr men då hade vi balkong och det var en liten bit bort från grannen. Men med denna typ av lägenhet så kommer man komma rejält nära grannarna när man sitter ute. Men ja? jag vet inte man kan inte få allt heller? vi är inte de som är hemma hela dagarna heller och sitter på altan så det kanske löser sig ändå. Det som är värst tycker jag ändå att man har en granne bakom varje vägg inne, den känns jobbig, nu har vi bott i huset (dock inte sp länge) och jag uppskattar att inte dela vägg med nån. men som sagt man kan inte få allt. Vi är öndå vana lagenhetspersoner så jag vet vad som väntar. Haha
    Det låter som om du vet vad som är viktigt för dig. Strongt att inse att huslivet trots alla fördelar - inte dela väggar, trädgård - inte var för er. Den 5an lät väldigt fin, och om ni som du säger inte kommer att vara utomhus så mycket ändå så ska nog detta val för er - vana lägenhetsmänniskor med kännedom om området - kunna bli bra. 
  • Nmg
    Fröken Allvar skrev 2022-11-04 06:46:39 följande:
    Det låter som om du vet vad som är viktigt för dig. Strongt att inse att huslivet trots alla fördelar - inte dela väggar, trädgård - inte var för er. Den 5an lät väldigt fin, och om ni som du säger inte kommer att vara utomhus så mycket ändå så ska nog detta val för er - vana lägenhetsmänniskor med kännedom om området - kunna bli bra. 
    Tack så mycket, innerst inne är vi lgh människor, det är ändå en viss frihet med Lgh även om många anser att det är som att vara inlåst för Att man inte kan gå runt i en trädgård. Vår plan är att hyra något utomlands på somrarna och var där några veckor. nu ska vi bara få huset sålt också i dessa tider haha
  • Fröken Allvar
    Nmg skrev 2022-11-04 07:27:28 följande:
    Tack så mycket, innerst inne är vi lgh människor, det är ändå en viss frihet med Lgh även om många anser att det är som att vara inlåst för Att man inte kan gå runt i en trädgård. Vår plan är att hyra något utomlands på somrarna och var där några veckor. nu ska vi bara få huset sålt också i dessa tider haha
    Jag är uppväxt med radhusträdgård men det var någon annan som tog hand om den, och ärligt talat var den inte speciellt vårdad, även om det var väldigt härligt att ha fruktträd och smultron som liten. Och gräsmatta! Så jag förstår att man kan vilja ge det till ett barn, men att ge flera veckors utlandssemestrar till sitt barn varje sommar är också fint.
    Drömmer ibland om hus eller lägenhet i markplan för att bara kunna gå ut på uteplatsen, men tycker nu att det är otroligt skönt att slippa insyn högre upp också. Det var nog det där med hus och insyn som drog mig till ditt inlägg.Skönt att ni har valmöjligheter, och att någon annan kan få glädje av ert hus istället. Oj vad det skrevs om villabrist ett tag, hoppas att det jämnar ut sig lite nu. 
  • Aliona
    Nmg skrev 2022-11-03 16:40:06 följande:
    Det är ganska ?höga? månadsavgifter och nr 2 är ca 1000kr dyrare i månaden. men vi tycker inte det är hutlösa avgifter. Men sen så kan v i princip i bli skuldfria 
    Jag hade hellre valt en bostad med lägre avgift och tagit lite lån. En hög avgift tyder på att ekonomin i föreningen inte är den bästa och de har troligtvis höga lån. Just nu är det dessutom stor risk att föreningar behöver höja sina avgifter ordentligt. 
  • Nmg
    Aliona skrev 2022-11-04 08:08:50 följande:
    Jag hade hellre valt en bostad med lägre avgift och tagit lite lån. En hög avgift tyder på att ekonomin i föreningen inte är den bästa och de har troligtvis höga lån. Just nu är det dessutom stor risk att föreningar behöver höja sina avgifter ordentligt. 
    Ja vi har också resonerat så men denna förening är ca 30 år gammal så de fick höga räntor när de tog lånen. Däremot har avgifterna sett likadana ut de senaste 10-15 åren. De har inte höjts. föreningeb har jättebra ekonomi 
  • Nmg
    Fröken Allvar skrev 2022-11-04 08:06:32 följande:
    Jag är uppväxt med radhusträdgård men det var någon annan som tog hand om den, och ärligt talat var den inte speciellt vårdad, även om det var väldigt härligt att ha fruktträd och smultron som liten. Och gräsmatta! Så jag förstår att man kan vilja ge det till ett barn, men att ge flera veckors utlandssemestrar till sitt barn varje sommar är också fint.
    Drömmer ibland om hus eller lägenhet i markplan för att bara kunna gå ut på uteplatsen, men tycker nu att det är otroligt skönt att slippa insyn högre upp också. Det var nog det där med hus och insyn som drog mig till ditt inlägg.Skönt att ni har valmöjligheter, och att någon annan kan få glädje av ert hus istället. Oj vad det skrevs om villabrist ett tag, hoppas att det jämnar ut sig lite nu. 

    Håller med dig om Lgh och insyn, jag hade gärna bott en våning upp jag också. Så skönt att slippa ha folk gå utanför dörren. 


    ja det krävs mycket för att gå emot alla normer i samhället om glada barn som ska springa runt i en trädgård. såklart förenklar det med trädgård den känner ju vi också men allt ha ett skuldfritt liv lockar också haha

Svar på tråden Vilken brf-Lgh hade ni valt av dessa 2 om ni fick välja?