Inför ihopflytt
Förstås ska ni i detalj diskutera alla saker innan ni flyttar ihop. Man kan tro att man nog tycker lika och sen kan något ställa allt på ända.
Jag är omgift. Jag har 2 barn, han 3. Två av hans bor på heltid här sedan ett antal år tillbaka. Övriga barn har oftast bott varannan vecka men det har varierat på olika sätt. Idag har min äldsta flyttat hemifrån.
Vi tjänar ungefär lika mycket. Vi har gemensamt konto för huslån + andra fasta kostnader som har med huset att göra, vilket vi äger 50/50 och har tagit huslån 50/50. Utöver det har vi gemensamt matkonto, som är uträknat efter hur många barn man ansvarar för + hur mycket tid de bor hos oss.
Mina barn har bott halva tiden hos sin pappa (= inget underhåll och vi har delat på bb), medan min nye man fått underhåll från barnens mamma för de som bor här på heltid, samt deras bb.
Det är med andra ord rätt olika men för oss är det givet att man har det ekonomiska ansvaret för sina egna barn. Min man lägger därmed mycket mer till vårt matkonto än jag gör eftersom han dels har 3 barn, jag 2, samt att hans är här mer.
Jag har aldrig sagt ett ord om det underhåll min man får för sina barn. Han lägger det vi räknat ut till matkontot och vad han väljer att göra för sina barn, för övrigt underhåll, har inte jag med att göra.
Du får väl räkna på vad du tycker är ett bra sätt och presentera det för honom.
Vill du hålla underhåll + bb för dina barn så gör du det.