• Anonym (Ts)

Inför ihopflytt

Hej! 
    Jag och min partner ska flytta ihop efter några år tillsammans. Vi har båda barn sedan tidigare, jag har mina på heltid och hens barn bor på annan ort och de träffas regelbundet.

Vi har ännu inte pratat om ekonomi, vilket ger mig lite panik eftersom jag är en sådan som vill att allt ska vara uppklarat redan innan.
    Har också blivit utsatt för (bland massa annat) ekonomisk misshandel i många år i en tidigare relation så har svårt att se vad som är rättvist utan att själv ta på mig alla kostnader 😅
    Har alltså inte själv lyft frågan än eftersom jag inte vet själv vart jag står i den..😬

I dagsläget har jag högre inkomst, dock kommer partnern få högre när hen är klar med studier
    Jag får barnbidrag+underhåll för mina barn,
    Hen betalar underhåll för sitt, samt resor.

Det jag känner är viktigast är att alla barn får samma möjligheter. Hen sparar tex till sitt barn, och jag vill få möjlighet att spara till mina (något jag ej haft ekonomisk möjlighet till tidigare).
    Är det rimligt att vilja låta hela barnbidrag+underhåll gå oavkortat till barnen? Dvs till kläder, aktivitet, busskort, sparande etc.
    Alltså att räkna det som barnens och hålla det utanför våra inkomster?

I övrigt, ni som lever med ny partner, kanske särskilt där ni har fler barn än partnern, hur har ni lagt upp er ekonomi?

(Vill tillägga att min partner inte är snål överhuvudtaget, och att ingen av oss vill utnyttja den andra, vill bara ha mer kött på benen inför vårt samtal så det känns rättvist för oss båda)
  • Svar på tråden Inför ihopflytt
  • Anonym (Beror på)

Du gör vad du vill med dina inkomster. Det som är viktigt är hur ni ska fördela utgifterna. Antingen 50/50 eller procentuellt efter inkomst, ni avgör själva vad ni anser är rättvist. Man kan t ex ha 50/50 om inkomsterna är relativt lika, annars om det skiljer mycket kan man välja procentuellt. Det senare brukar bli mest rättvist om man tänker på ekonomiska möjligheter, att dela lika är mest rättvist utifrån faktiska kostnader. Då beror det på om båda anser sig ha råd att dela lika i alla lägen eller om man kan tänka sig att delförsörja sin sambo.

• Anonym (Kr)

Ni bör verkligen prata om detta innan ni flyttar ihop
    Annat att prata om är samboavtal och testamente samt läsa sambolagen, Ta också ett snack vad som händer om en av er tappar sin inkomst

Fundera också på vad som driver gemensamma kostnader som storlek på bostad, bil, resor, mat, semester mm

• Anonym (A)
    Anonym (Kr) skrev 2022-11-05 19:13:53 följande:
    Ni bör verkligen prata om detta innan ni flyttar ihop
    Annat att prata om är samboavtal och testamente samt läsa sambolagen, Ta också ett snack vad som händer om en av er tappar sin inkomst

Fundera också på vad som driver gemensamma kostnader som storlek på bostad, bil, resor, mat, semester mm
    Håller med
  • Anonym (Donna)

Hur kan man ens fundera på att flytta ihop innan man rett ut hur ekonomin ska skötas?
    Speciellt när man har ungar på varsitt håll och som ts har ekonomiskt trassel med ett ex i bagaget.

Det är för mig obegripligt.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 20:57:39 följande:

Hur kan man ens fundera på att flytta ihop innan man rett ut hur ekonomin ska skötas?
    Speciellt när man har ungar på varsitt håll och som ts har ekonomiskt trassel med ett ex i bagaget.

Det är för mig obegripligt.

Hur tänkte du nu...? Att personer som har barn sedan tidigare och exet fortfarande lever ska granskas extra mycket, eller vadå? Och vad menar du med att ts har "ekonomiskt trassel", verkar ju inte som att hen sitter med skulder eller andra ekonomiska problem heller?
  • Anonym (?)

Du tappade mitt intresse vid - hen.

• Anonym (lll)

Förstås ska ni i detalj diskutera alla saker innan ni flyttar ihop. Man kan tro att man nog tycker lika och sen kan något ställa allt på ända. 

Jag är omgift. Jag har 2 barn, han 3. Två av hans bor på heltid här sedan ett antal år tillbaka. Övriga barn har oftast bott varannan vecka men det har varierat på olika sätt. Idag har min äldsta flyttat hemifrån. 

Vi tjänar ungefär lika mycket. Vi har gemensamt konto för huslån + andra fasta kostnader som har med huset att göra, vilket vi äger 50/50 och har tagit huslån 50/50. Utöver det har vi gemensamt matkonto, som är uträknat efter hur många barn man ansvarar för + hur mycket tid de bor hos oss. 

Mina barn har bott halva tiden hos sin pappa (= inget underhåll och vi har delat på bb), medan min nye man fått underhåll från barnens mamma för de som bor här på heltid, samt deras bb. 
    Det är med andra ord rätt olika men för oss är det givet att man har det ekonomiska ansvaret för sina egna barn. Min man lägger därmed mycket mer till vårt matkonto än jag gör eftersom han dels har 3 barn, jag 2, samt att hans är här mer.  

Jag har aldrig sagt ett ord om det underhåll min man får för sina barn. Han lägger det vi räknat ut till matkontot och vad han väljer att göra för sina barn, för övrigt underhåll, har inte jag med att göra. 

Du får väl räkna på vad du tycker är ett bra sätt och presentera det för honom. 
    Vill du hålla underhåll + bb för dina barn så gör du det. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-11-05 21:09:49 följande:
    Hur tänkte du nu...? Att personer som har barn sedan tidigare och exet fortfarande lever ska granskas extra mycket, eller vadå? Och vad menar du med att ts har "ekonomiskt trassel", verkar ju inte som att hen sitter med skulder eller andra ekonomiska problem heller?
    Så här tänkte jag:

Finns det barn sedan innan så påverkar det ekonomin. Den ena har barn hemma och bidrag den andra har barn på annat håll och betalar underhåll. Stor skillnad där.

Och jo, att flytta ihop med någon med barn i bagaget är en stor komplikation. Även ekonomiskt som tråden handlar om. Om barnens andra förälder är i livet eller ej påverkar inte detta i någon större grad, varför tar du ens upp det?
    Självklart granskar man mer noggrannt om man är fler än två i hushållet eller i relationen där ekonomin påverkas.

Ts har blivit vad hon kallar för ekonomiskt misshandlad tidigare i en relation. Då känner jag att man kanske skulle tänka sig för innan man flyttar ihop igen. Runt det ekonomiska alltså, bland annat.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 21:15:06 följande:
    Så här tänkte jag:

Finns det barn sedan innan så påverkar det ekonomin. Den ena har barn hemma och bidrag den andra har barn på annat håll och betalar underhåll. Stor skillnad där.

Och jo, att flytta ihop med någon med barn i bagaget är en stor komplikation. Även ekonomiskt som tråden handlar om. Om barnens andra förälder är i livet eller ej påverkar inte detta i någon större grad, varför tar du ens upp det?
    Självklart granskar man mer noggrannt om man är fler än två i hushållet eller i relationen där ekonomin påverkas.

Ts har blivit vad hon kallar för ekonomiskt misshandlad tidigare i en relation. Då känner jag att man kanske skulle tänka sig för innan man flyttar ihop igen. Runt det ekonomiska alltså, bland annat.
    Jag nämnde att exet lever eftersom du ens tog upp det, som att personens existens skulle ha någon betydelse för att flytta ihop eller inte.

Både ts och blivande sambon har barn, båda måste betala för dem på ett sätt eller ett annat. Att ha barn är dock i sig inte en ekonomisk komplikation, bara pengarna runt omkring i så fall. Ts pratar ju bara om pengarna här, inte hur det annars skulle vara att bo tillsammans om ena tar med sig barn in i boendet, och den andras barn lär ju vara där också av och till för den delen.
  • Anonym (Svårt)

Man kan nog krångla till det hur mycket man vill. Eller så gör man det enkelt o delar på allt.

Min partner hade 2 barn sen innan o jag ett. Vi har sen dag 1 valt att göra allt 100% rättvist för honom, mig och alla barn. 

Vi har gemensam ekonomi och betalar räkningar, mat, kläder osv för barnen tillsammans. Ibland åker jag med hans barn o shoppar och betalar för det, oftast är det jag som handlar och betalar maten för alla, och han brukar betala mer på räkningar. I slutändan har vi betalt ungefär lika mycket på alla poster. Vi har ett gemensamt konto där alla räkningar dra och även sparande till barnen, lika mycket tills alla barn. 

Vi köpte ett hus tillsammans där den ena av oss gick in med 1,5 miljon i kontantinsats och den andra 300 000, men vi äger huset 50 % var idag då vi vill dela lika på allt. Är gifta men inget äktenskapsförord. Då skulle det vara som att man planerar att gå skilda vägar. 

Svar på tråden Inför ihopflytt