Inför ihopflytt
Hej!Jag och min partner ska flytta ihop efter några år tillsammans. Vi har båda barn sedan tidigare, jag har mina på heltid och hens barn bor på annan ort och de träffas regelbundet.
Vi har ännu inte pratat om ekonomi, vilket ger mig lite panik eftersom jag är en sådan som vill att allt ska vara uppklarat redan innan.
Har också blivit utsatt för (bland massa annat) ekonomisk misshandel i många år i en tidigare relation så har svårt att se vad som är rättvist utan att själv ta på mig alla kostnader 😅
Har alltså inte själv lyft frågan än eftersom jag inte vet själv vart jag står i den..😬
I dagsläget har jag högre inkomst, dock kommer partnern få högre när hen är klar med studier
Jag får barnbidrag+underhåll för mina barn,
Hen betalar underhåll för sitt, samt resor.
Det jag känner är viktigast är att alla barn får samma möjligheter. Hen sparar tex till sitt barn, och jag vill få möjlighet att spara till mina (något jag ej haft ekonomisk möjlighet till tidigare).
Är det rimligt att vilja låta hela barnbidrag+underhåll gå oavkortat till barnen? Dvs till kläder, aktivitet, busskort, sparande etc.
Alltså att räkna det som barnens och hålla det utanför våra inkomster?
I övrigt, ni som lever med ny partner, kanske särskilt där ni har fler barn än partnern, hur har ni lagt upp er ekonomi?
(Vill tillägga att min partner inte är snål överhuvudtaget, och att ingen av oss vill utnyttja den andra, vill bara ha mer kött på benen inför vårt samtal så det känns rättvist för oss båda)