Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 22:28:48 följande:
Du skrev att ingen av er har satsat på detta sätt tidigare.
Som att detta är det största ni har gjort.
Därav min jämförelse med att skaffa barn, som de facto är ett mycket större åtagande än att säga ja till ett äktenskap.
Att totalt bryta med den andra föräldern när barnet fyller 18 är att göra barnet illa, en riktig råsnyting mitt i ansiktet ger mindre skada. Tro mig.
Sen behöver mansåklart inte gå på familjemiddagar med sitt ex om man inte vill. Även om det artonåriga barnet kanske skulle uppskatta det.
Ett ex är ju en del av ens livs historia. Ditt ex gjorde du det största man kan göra, för första gången. OCh det är fan inte kattskit.
Sen avslutar du med ett misslyckat försök att förminska mig. Ska du komma i närheten av att lyckas med det så får du nog anstränga dig lite mer.
Du låter mycket naiv och väldigt ung, men du kommer förstå tids nog. Tiden har en förmåga att utveckla sinnena vet du.
Vet inte riktigt vad du menar med misslyckat försök att förminska dig? Av det jag kan läsa så är det du som ifrågasatt vad jag skrivit och då antar jag att du vill ha ett svar eller?
Jag har inte sagt att jag kommer klippa av mitt äldsta barns pappa så fort barnet blir 18, men jag kommer heller inte vilja ha nåt som helst att göra med denne i onödan. Det vill jag inte ha nu heller. Några familjemiddagar har vi inte nu o kommer aldrig ha. Men skulle det va så att barnet bjuder över när denne är 20 så kommer jag självklart även om pappan skulle vara där. Men kommer aldrig fira något ihop med honom som jul eller födelsedag eller student hemma hos mig.
Att tycka att ett X är en del av ens livs historia gör kanske vissa eller till och med många, men du ska också veta att det finns dom som jag och flera än mig som tycker att den historian är glömd och begraven. Sen kan man dividera om barnet man har tillsammans in i det oändliga, men för mig har den historian med barnets pappa tagit slut och ser med glädje fram emot den dagen när jag inte längre kommer svara i tfn när den människan ringer, av många olika skäl som jag inte går in på nu.
Men det är aldrig så enkelt som många tror och några enkla svar finns det inte, särskilt inte utifrån vad man läst i några rader.
Många tror att dom vet bäst och visst så kan det vara ibland, men att tro att man vet vad som är bäst för alla eller hur andra borde tänka , borde känna eller vilka, ja då är man ruskigt fel ute.