Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 21:15:06 följande:
Så här tänkte jag:
Finns det barn sedan innan så påverkar det ekonomin. Den ena har barn hemma och bidrag den andra har barn på annat håll och betalar underhåll. Stor skillnad där.
Och jo, att flytta ihop med någon med barn i bagaget är en stor komplikation. Även ekonomiskt som tråden handlar om. Om barnens andra förälder är i livet eller ej påverkar inte detta i någon större grad, varför tar du ens upp det?
Självklart granskar man mer noggrannt om man är fler än två i hushållet eller i relationen där ekonomin påverkas.
Ts har blivit vad hon kallar för ekonomiskt misshandlad tidigare i en relation. Då känner jag att man kanske skulle tänka sig för innan man flyttar ihop igen. Runt det ekonomiska alltså, bland annat.
Jag nämnde att exet lever eftersom du ens tog upp det, som att personens existens skulle ha någon betydelse för att flytta ihop eller inte.
Både ts och blivande sambon har barn, båda måste betala för dem på ett sätt eller ett annat. Att ha barn är dock i sig inte en ekonomisk komplikation, bara pengarna runt omkring i så fall. Ts pratar ju bara om pengarna här, inte hur det annars skulle vara att bo tillsammans om ena tar med sig barn in i boendet, och den andras barn lär ju vara där också av och till för den delen.