Inlägg från: Inteutanproblem |Visa alla inlägg
  • Inteutanproblem

    Folk med autism

    Nu ska jag låta mitt autistiska jag spela fritt utan minsta tanke kring vad som är en socialt gängse respons. Hur man ?ska? svara. Kör ofiltrerat nu alltså. 


    Autister vill högst troligtvis inte vara sociala med dig, för att det är helt uppenbart att du är inskränkt och inte särskilt smart. Den kombon ihop är verkligen avskräckande. Varför i helskotta skulle man vilja ödsla energi på en sån?! Icke smart, men öppensinnad människa är däremot helt ok. En sådan kan man ha ett utbyte med ändå. Men inskränkt folk? Alltså bara nej. Orkar inte med skiten. Livet är för kort. 


    Sedan är det såklart så att ingen är sin diagnos, variationen i personlighet, smak och tycke, är minst lika stort hos autister som hos nt personer. Jag klickar inte med varenda autistisk person. Vore jätte märkligt. Däremot kan det emellanåt vara enklare att kommunicera med autistiska personer, då man ej behöver tänka på hur någonting kan tänkas tolkas lika ofta. Men en utav dom största missuppfattningarna kring autism är detta med empati/omtanke. Att vi baseline inte har dessa egenskaperna. Jo då, det har vi. Vilket studier/forskning också visar. Däremot kan det skilja sig i hur det tar sitt uttryck- därav att missförstånd i kommunikation uppstår. Jag visar att jag bryr mig om familj/vänner/random jäkla människa, som jag knappt känner, problem via att vara naturligt lösnings orienterad. Jag vill LÖSA ditt problem. Det är min naturliga, och mest logiska, reaktion. Men det är ofta inte det nt personen själv vill, när hen luftar sitt problem. Man vill ofta bara ha bekräftelse, och att bli lyssnad på. Finns många fler exempel. 

Svar på tråden Folk med autism