Inlägg från: Anonym (Less) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less)

Är han överdriven?

Hej, jag och min sambo har en dotter som är 2,5 år. Idag kom han hem med massor av skyddsgrejer för alla kanter och hörn i hemmet. Vi har inte diskuterat att detta behövs. Jag tycker inte det för hon har hittills inte slagit sig mer än en normal tvååring och på förskolan till exempel är inga hörn eller något täckta med skyddsskum. Men han anser att hon ju kan komma åt en kant och dö. På riktigt säger han så. Jag vill naturligtvis INTE att hon skadar sig men jag tycker det här är överdrivet och det känns som om han har fattat detta beslut över mitt huvud, som om han vore den riktiga ansvarsfulla föräldern och jag någon slags oansvarig utan talan.

Förut brukade han kolla upp leksaker jag köpt till henne för att se om de var farliga och om han ansåg det ställde han undan dem. Det blir också världens liv om jag råkat tappa ett örhänge på golvet för det är livsfarligt. 

Vad anser ni om det här?

• Svar på tråden Är han överdriven?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Eva) skrev 2022-11-06 16:05:30 följande:
    Bättre att ta det säkra före det osäkra. Finns ju värre saker att reta sig på. Stör det dig att det finns skydd eller tar du det personligt, som en pik mot dig?
    Naturligtvis stör jag mig inte på skydden utan att han gör det över mitt huvud. Utan att ta in eller lyssna på mina åsikter eller kompromisser.
  • Anonym (Less)
    BuoBä skrev 2022-11-06 16:10:15 följande:

Vid 2,5 år är de väl för stora för sånt?? Ok att man kan ha vissa vassa hörn som behöver skyddas även i den åldern, typ en vass byrå i en trång passage, men annars är det väl när de lär sig gå som det är störst risk att de ramlar och slår sig?

Ja, jag tycker precis så. Naturligtvis spisskydd och sådant men att klistra in varenda kant för en 2 och ett halvtåring?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Liva) skrev 2022-11-06 16:13:20 följande:

Han är överdrivet orolig. Som förälder är man ju alltid orolig men att linda in barnens värld i bomull är att göra dem en björntjänst.

Om hon lär sig att det inte gör ont att ramla mot ett hörn kommer hon ju bli mindre försiktig där det inte finns hörnskydd t ex. Om han hela tiden skyddar henne kommer hon inte lära sig att skydda sig själv. 

Att vi får ont när vi slår oss är ju lärdom och varningssignaler.

Har din sambo andra psykiska besvär? Har det hänt något som gör att han känner såhär? Jag tycker att ni tillsammans ska gå till bvc och prata om vad som är normalt skyddande av barn och när det blir överdrivet. Utan anklagelser åt något håll.

Jag tänker att saker som i sig är livsfarliga skyddar man mot tex sätter fast möbler som kan välta i väggen, petskydd i kontakten, bilbarnstol, cykelhjälm, barnlås på spis, låsskydd till knivar, det är normalt skyddande.

Att ha skumgummi på hörn och ta bort åldersadvekata leksaker är det inte.

Han lyssnar inte på bvc, de är idioter om de inte håller med honom om att det är livsfarligt att äta äpplen med skalet på.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Eva) skrev 2022-11-06 16:55:11 följande:
    Men är det så viktigt att han frågar om lov först? Om nu skydden inte stör dig, så släpp detta. Ni är två individer, ni måste inte tycka exakt samma hela tiden. 
    Nej, inte fråga mig om lov, jag är ingen diktator som vill bestämma allt. Jag vill ha en ömsesidig dialog där vi som ett team kommer överens om saker. Jag vill inte att han gör saker över mitt huvud, som att kolla upp leksaker jag köpt, googla barnmaten jag köpte innan hon fick äta den, inte ge henne smakportioner vid 6 månaders ålder för då kunde hon kvävas, känna efter om maten jag gav henne var för varm. 
  • Anonym (Less)
    Räkan77 skrev 2022-11-06 16:59:16 följande:

Jag förstår inte riktigt, har ni inte haft kantskydd tidigare när bebisen lärde sig gå mm men nu vill han sätta dit sånt när barnet är 2,5 år? Låter otroligt märkligt och man undrar vad som hänt honom som gör att han börjar noja över sånt nu.

Du förstår rätt. Vi hade kanskydd när hon lärde sig gå. Men nu ska vi ha det igen, tydligen.
  • Anonym (Less)

Som sagt det handlar inte om kantskydd som sådana eller att jag inte bryr mig om säkerhet, det handlar om att han ständigt underminerar mig som förälder. Han liksom omyndigförklarar mig. Och jag har ändå ett barn sen tidigare som, otroligt nog, fortfarande är vid liv mitt oansvariga beteende till trots.Han lyssnar inte på mig överhuvudtaget, vill inte höra, han ändrar sig bara om HAN läst att någon expert sagt att det är ok, till exempel att sluta med d-vitamindroppar när hon blev två, vilket jag sa men han fortsatte tills han läste att en barnmorska sagt så.
    Samma när hon började på förskolan, han tyckte att de var sjuka i huvudet som lät barnen bara springa omkring på gården och att inget var skumgummiskyddat och farliga leksaker fanns överallt. På invänjningen satt hon i hans knä och han matade henne för de riskerade barnens liv genom att låta dem sitta på små stolar och äta själva och så vidare och så vidare och jag har ingen talan.

• Anonym (Less)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-06 17:19:58 följande:

Har du frågar honom om hur han själv har överlevt? För jag tror knappast att man hade en massa skydd när han var liten, på det viset som man kan ha idag? 

Ja men det lyssnar han inte på. Han vet och känner rätt.
  • Anonym (Less)
    Tecum skrev 2022-11-06 16:46:40 följande:

Han överdriver, frågan är varför? Är han så genuint orolig, då närmar det sig besatthet och han mår inte bra av det. Eller vill han på något sätt markera mot dig, att du är ovarsam och slarvig med säkerheten och därför överdriver han?

Det är en kombination av båda tror jag. Han är en paranoid person och att jag inte är det tolkar han som oansvar, och att jag förlöjligar honom när jag ifrågasätter. Jag har gång på gång tagit upp allt det här och att jag vill att han slutar, att jag är en vuxen människa och att jag känner mig nedtryckt när han hela tiden går över mitt huvud och att han får mig att känna mig omyndig när han agerar som om han vet bäst och sitter på någon slags moralens höga häst. Men han slutar ju inte. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (village wisdom) skrev 2022-11-06 17:41:09 följande:

Din man låter ångestdriven/ neurotisk, TS.

Du kan klart inte ändra på hur han är med en fingerknäppning, men ni borde nog gå i samtal för att någon annan ska kunna höra er båda och påpeka för honom när han inte lyssnar på dig, för att han själv har för mycket ångest. 

Han borde få göra övningar där man tänker "vad är det värsta som kan hända?" om varje situation som han tror att ert barn ska dö/få allvarliga men av. 

Kanske kan man lätta på ångesten och få mer rimligt beteende om han tvingas inse att det finns rätt många steg mellan t.ex. "sätta i halsen" och "dö". Jag vet inte någon som har levt hela sitt liv utan att sätta i halsen rejält vid något tillfälle, så det måste man ju acceptera att det kan hända.

Han har blivit remitterad till psykolog tidigare, för under corona ringde han sin läkare flera gånger i veckan med paranoida frågor. Psykologen försökte få honom att inse att han överdrev och behövde göra övningar för att lugna sig, men då var psykologen sjuk i huvudet för han VISSTE ju att man till exempel måste hålla andan när man passerade någon utomhus på 3 meters avstånd för att inte bli sjuk och dö. Jag var förbjuden att handla på ICA eller träffa andra utomhus. Han kontrollerade vår handtvättning och tyckte att jag skulle duscha och byta kläder när jag varit på närakuten med mitt andra barn. Allt var vi tvungna att beställa hem och jag fick inte röra det förrän det stått ett visst antal minuter på golvet så att bakterierna skulle dö och gud vare mig nådig om jag inte tvättade händerna efter att ha packat upp matvaror. Ich så vidare i all oändlighet. 
  • Anonym (Less)

Det har gått så långt att jag på riktigt blir RÄDD när dottern springer iväg 3 meter ifrån mig i en affär. Jag finner mig  ljuga om helt normala saker för att undvika ett skuldbeläggande känsloutbrott. Jag känner mig konstant som en hemsk människa som gör allt fel. Jag är rädd för att spilla ut tvättmedel i badrummet, tappa ett hårspänne, använda rengöringsspray när dottern är i samma rum.
    Jag får heller inte använda insektsspray utomhus på sommaren eller sätta ut myrdosor inomhus. Måla om kan vi inte för det är farligt för henne. Jag känner mig hela tiden övervakad. 

• Anonym (Less)

Det känns som om han äger mig. Att om jag, till exempel, skulle vilja separera så skulle han förbjuda det. Som om han vore min förälder. Som om han typ skulle gå till Soc och begära enskild vårdnad så att han kunde ha kontroll över barnet eftersom jag är en sådan oerhört oansvarig och opålitlig förälder. Som om han inte skulle tillåta att HANS dotter växte upp med separerade föräldrar.
    Jag känner mig som en fånge. 

• Anonym (Less)

Jag VILL lämna honom men jag är så rädd för hans reaktion.

• Anonym (Less)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-11 14:19:38 följande:
    Hur tror du att han kommer att reagera? 
    Starta ett emotionellt helvete med beskyllningar och skuldbeläggande och utpressning. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Pippi) skrev 2022-11-11 16:04:22 följande:

Jag har inte läst alla dina inlägg men detta låter sååå som min man, bara att han är starkt kristen och allt annat är sataniskt. 
    Varje leksak ska granskas, kläder likaså, vi är överens om att vårt barn inte ska se på skärmar för tidigt. Men han liksom kastar sig framför tvn om ungen råkar titta åt det håller när jag bär på honom.
    Det är ju inte att vi aktivt hsr honlm framför skärmar på så sätt.
    Jag får heller inte sminka mig, klä mig hur eller vilket sorts material jag vill, ha vilka appar jag vill på mobilen, inte vaccinera mig om jag vill osv. osv.... 
    Vågar inte ens tänka tanken på att föreslå en evt skiljsmässa.
    Hanvill för övrigt flytta utomlands där det finns fler starkt troende och inte i detta "djävulska samhälle" vi lever i här. 
    Jag tror min man har någon sorts diagnos (mkt möjligt att jag också har) 
    Men vi har liksom barn och jag älskar verkligen honom. Jag vill bara kunna få vara som jag är och göra som jag vill (utan att det skadar honom såklart)
    Har du möjlighet att få samtalsstöd?
    Jag har inte gått på länge, men känner nu att jsg måste börja igen, även blivit erbjuden via bvc.

Oj det låter ju hemskt! Kan ni inte gå i samtalsterapi?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Pippi) skrev 2022-11-11 20:00:37 följande:
    Jag vet inte. Jag har tillgång till kurator via bvc i en specialgrupp för mammor som levt/lever i miasbruk/våld så jag har tänkt börja där och se för  vidare rådgivning.
    Hur tänker du själv? Vill du gå i terapi?
    Nej. Jag vill inte gå i terapi. Jag har redan bestämt mig. Jag vill bara bli frisläppt. 
  • Anonym (Less)
    Tukt skrev 2022-11-06 23:07:20 följande:

Det låter en smula nervöst, och på ett sätt där han skulle behöva lite profshjälp.
    Men det du kan göra är väl mer att inte skapa en konflikt runt det, utan mer att ta barnets säkerhet som en naturlig del att prata om. vad är farligt, vad är inte farligt? Vad är ens begreppet farligt? Lite filosofisk och psykologiskt, på en lugn mjuk nivå, i stället för att skapa konflikt, ta det som är viktigt för honom på allvar. Bekräfta hans oro, men inte nödvändigtvis hans hysteri.
    Tycker inte du behöver känna dig ifrågasatt inför barnet, medan det är så pass litet.
    Men helt klart så måste du, ni, jobba med det där.

Tro mig, jag har försökt det där. Det fungerar inte. Hans respons är bara: ja men jag känner så här och det har jag rätt till att uttrycka. 

När jag försökt diskutera farligheter så vrider och vänder jag bara på hans ord och manipulerar dem till hans nackdel, anser han.

Det är först när han inser att utomstående gör på ett annat sätt som han kan släppa farligheter. Han har alltså inget förtroende för mig som förälder. Känns det som. Jag har inget mandat. 
  • Anonym (Less)

Sen är det andra saker som inte är bra. Vi bor i ett hus och flyttade hit för 2 år sen. Han känner en "enorm frihetskänsla" här eftersom han slipper grannar och vi inte behöver tala med låga röster för det finns inga grannar som kan höra oss. I lägenheten sa han till mig om jag pratade för högt om privata saker. Jag fann mig börja prata lågt i mitt eget hem. Och så vidare.

Hur som helst. Jag vantrivs här. Det har jag tagit upp med honom. Hans respons var att vi kan inte flytta härifrån på grund av hans frihetskänsla och det särskilt inte till någon lägenhet för då KREVERAR han. Jag sa: "ja, men JAG kreverar HÄR". Det fick jag ingen reaktion på. Ingen diskussion. Ingen förståelse. Ingen vilja till kompromiss. Han vet om att jag känner så här men han bryr sig inte. 

• Anonym (Less)

Och ett annat exempel: hans förälder vill bjuda oss och hans syster med familj till en fjällstuga i vinter. Han frågar ju om jag vill, för så gör man ju, rent tekniskt,  men det är ju redan bestämt, känns det som.  Jag kan inte bli sur eller inte vilja för det är sjukt otacksamt när hans förälder ju bjuder oss. Jag sa att jag ville tänka på saken. Men så blev det förstås pressande frågor varje dag om jag bestämt mig än, för han skulle tycka att det vore jättekul och hans förälder behöver veta. Det förstår jag förstås men det är inte det, det är att det indirekt redan ska bli så för att han känner att han vill. Vad jag känner verkar inte spela nån roll.
    Jag har liksom inget val. Oavsett vad jag vill.

• Anonym (Less)

Ja och sen vidare angående boendet; han hade hela tiden kvar sin gamla lägenhet, innan vi fick vår dotter alltså, han hyrde ut den i andra hand. Han var totalt motvillig till att planera en gemensam framtid boendemässigt. Han tyckte att han redan hade OFFRAT ALLT när han övergav sin lägenhet i stan och flyttade in på prov hos mig.
    Men sen när jag blev gravid, då dög det plötsligt och då hette det att han bara hade haft kvar lägenheten för VÅR skull, som en bytesinvestering ifall vi ville flytta. Det var ju bara bullshit. Men tror ni att han då nyttjade denna bytesmöjlighet? Nej. Det var jag som sa upp min lägenhet och flyttade hit där vi bor nu. Han hade fortfarande kvar sin lägenhet trots att vi bodde i huset, tills hans hyresvärd tvingade honom att säga upp den. 
    Orsaken till att han hade kvar den var ju för "vår skull". Som sagt. Återigen; aldrig någon vilja till kompromiss. 

Nu kanske ni undrar varför jag flyttade hit med honom då, tja jag tänkte att allt skulle bli bra med det nya barnet och allting. Jag kände att jag inte hade så mycket val. Var väl förblindad av undret att bli gravid i 40-års åldern. 

Svar på tråden Är han överdriven?