• Anonym (Less)

Är han överdriven?

Hej, jag och min sambo har en dotter som är 2,5 år. Idag kom han hem med massor av skyddsgrejer för alla kanter och hörn i hemmet. Vi har inte diskuterat att detta behövs. Jag tycker inte det för hon har hittills inte slagit sig mer än en normal tvååring och på förskolan till exempel är inga hörn eller något täckta med skyddsskum. Men han anser att hon ju kan komma åt en kant och dö. På riktigt säger han så. Jag vill naturligtvis INTE att hon skadar sig men jag tycker det här är överdrivet och det känns som om han har fattat detta beslut över mitt huvud, som om han vore den riktiga ansvarsfulla föräldern och jag någon slags oansvarig utan talan.

Förut brukade han kolla upp leksaker jag köpt till henne för att se om de var farliga och om han ansåg det ställde han undan dem. Det blir också världens liv om jag råkat tappa ett örhänge på golvet för det är livsfarligt. 

Vad anser ni om det här?

• Svar på tråden Är han överdriven?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-06 16:00:32 följande:
    Är han överdriven?

Hej, jag och min sambo har en dotter som är 2,5 år. Idag kom han hem med massor av skyddsgrejer för alla kanter och hörn i hemmet. Vi har inte diskuterat att detta behövs. Jag tycker inte det för hon har hittills inte slagit sig mer än en normal tvååring och på förskolan till exempel är inga hörn eller något täckta med skyddsskum. Men han anser att hon ju kan komma åt en kant och dö. På riktigt säger han så. Jag vill naturligtvis INTE att hon skadar sig men jag tycker det här är överdrivet och det känns som om han har fattat detta beslut över mitt huvud, som om han vore den riktiga ansvarsfulla föräldern och jag någon slags oansvarig utan talan.

Förut brukade han kolla upp leksaker jag köpt till henne för att se om de var farliga och om han ansåg det ställde han undan dem. Det blir också världens liv om jag råkat tappa ett örhänge på golvet för det är livsfarligt. 

Vad anser ni om det här?

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Finns ju värre saker att reta sig på. Stör det dig att det finns skydd eller tar du det personligt, som en pik mot dig?
  • BuoBä

Vid 2,5 år är de väl för stora för sånt?? Ok att man kan ha vissa vassa hörn som behöver skyddas även i den åldern, typ en vass byrå i en trång passage, men annars är det väl när de lär sig gå som det är störst risk att de ramlar och slår sig?

• Anonym (Liva)

Han är överdrivet orolig. Som förälder är man ju alltid orolig men att linda in barnens värld i bomull är att göra dem en björntjänst.

Om hon lär sig att det inte gör ont att ramla mot ett hörn kommer hon ju bli mindre försiktig där det inte finns hörnskydd t ex. Om han hela tiden skyddar henne kommer hon inte lära sig att skydda sig själv. 

Att vi får ont när vi slår oss är ju lärdom och varningssignaler.

Har din sambo andra psykiska besvär? Har det hänt något som gör att han känner såhär? Jag tycker att ni tillsammans ska gå till bvc och prata om vad som är normalt skyddande av barn och när det blir överdrivet. Utan anklagelser åt något håll.

Jag tänker att saker som i sig är livsfarliga skyddar man mot tex sätter fast möbler som kan välta i väggen, petskydd i kontakten, bilbarnstol, cykelhjälm, barnlås på spis, låsskydd till knivar, det är normalt skyddande.

Att ha skumgummi på hörn och ta bort åldersadvekata leksaker är det inte.

• Anonym (Nja)

Jag anser att han är överdrivet orolig och att du själv inte greppat det där med risktänkande än. Hörnskydd är väldigt viktigt men det är klart att barnet inte dör av en sådan olycka.

• Tecum

Han överdriver, frågan är varför? Är han så genuint orolig, då närmar det sig besatthet och han mår inte bra av det. Eller vill han på något sätt markera mot dig, att du är ovarsam och slarvig med säkerheten och därför överdriver han?

• Kockobello

Det är överdrivet. Sjukt löjligt.

• Anonym (Less)
    Anonym (Eva) skrev 2022-11-06 16:05:30 följande:
    Bättre att ta det säkra före det osäkra. Finns ju värre saker att reta sig på. Stör det dig att det finns skydd eller tar du det personligt, som en pik mot dig?
    Naturligtvis stör jag mig inte på skydden utan att han gör det över mitt huvud. Utan att ta in eller lyssna på mina åsikter eller kompromisser.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-06 16:51:43 följande:
    Naturligtvis stör jag mig inte på skydden utan att han gör det över mitt huvud. Utan att ta in eller lyssna på mina åsikter eller kompromisser.
    Men är det så viktigt att han frågar om lov först? Om nu skydden inte stör dig, så släpp detta. Ni är två individer, ni måste inte tycka exakt samma hela tiden. 
  • Räkan77

Jag förstår inte riktigt, har ni inte haft kantskydd tidigare när bebisen lärde sig gå mm men nu vill han sätta dit sånt när barnet är 2,5 år? Låter otroligt märkligt och man undrar vad som hänt honom som gör att han börjar noja över sånt nu.

• Anonym (Less)
    BuoBä skrev 2022-11-06 16:10:15 följande:

Vid 2,5 år är de väl för stora för sånt?? Ok att man kan ha vissa vassa hörn som behöver skyddas även i den åldern, typ en vass byrå i en trång passage, men annars är det väl när de lär sig gå som det är störst risk att de ramlar och slår sig?

Ja, jag tycker precis så. Naturligtvis spisskydd och sådant men att klistra in varenda kant för en 2 och ett halvtåring?
Svar på tråden Är han överdriven?