Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Är han överdriven?

Anonym (Less) skrev 2022-11-06 16:00:32 följande:
    Är han överdriven?

Hej, jag och min sambo har en dotter som är 2,5 år. Idag kom han hem med massor av skyddsgrejer för alla kanter och hörn i hemmet. Vi har inte diskuterat att detta behövs. Jag tycker inte det för hon har hittills inte slagit sig mer än en normal tvååring och på förskolan till exempel är inga hörn eller något täckta med skyddsskum. Men han anser att hon ju kan komma åt en kant och dö. På riktigt säger han så. Jag vill naturligtvis INTE att hon skadar sig men jag tycker det här är överdrivet och det känns som om han har fattat detta beslut över mitt huvud, som om han vore den riktiga ansvarsfulla föräldern och jag någon slags oansvarig utan talan.

Förut brukade han kolla upp leksaker jag köpt till henne för att se om de var farliga och om han ansåg det ställde han undan dem. Det blir också världens liv om jag råkat tappa ett örhänge på golvet för det är livsfarligt. 

Vad anser ni om det här?

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Finns ju värre saker att reta sig på. Stör det dig att det finns skydd eller tar du det personligt, som en pik mot dig?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-06 16:51:43 följande:
    Naturligtvis stör jag mig inte på skydden utan att han gör det över mitt huvud. Utan att ta in eller lyssna på mina åsikter eller kompromisser.
    Men är det så viktigt att han frågar om lov först? Om nu skydden inte stör dig, så släpp detta. Ni är två individer, ni måste inte tycka exakt samma hela tiden. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-06 17:07:14 följande:
    Nej, inte fråga mig om lov, jag är ingen diktator som vill bestämma allt. Jag vill ha en ömsesidig dialog där vi som ett team kommer överens om saker. Jag vill inte att han gör saker över mitt huvud, som att kolla upp leksaker jag köpt, googla barnmaten jag köpte innan hon fick äta den, inte ge henne smakportioner vid 6 månaders ålder för då kunde hon kvävas, känna efter om maten jag gav henne var för varm. 
    Ok, då har ni lite större problem än kantskydds vara eller icke vara. Han verkar vara kontrollerande.
Svar på tråden Är han överdriven?