• Alexandrak94

    Är detta okej?

    Min pojkvän var på festival i helgen. Han säger då att han sett på en person jag är chef för vara där de två dagarna. 

    Denna person har varit sjukanmäld i en vecka, och sjukanmälde sig även på söndagen efter festivalen då personen hade arbetstid.

    Hur ska jag tackla detta? Personen sa bara att denne "mådde dåligt" och har inte kommit underfund om det är fysiskt eller psykiskt. Det ska jag kolla upp mer när denne är tillbaka. 

    Är det mer okej att personen var ute och roade sig i två dagar om det är pga psykiskt mående? 
    Eller ska jag låta bli att säga något alls?

    Att tillägga så känner min pojkvän och denna person till varandra så personen borde veta att han skulle rapportera tillbaka till mig att de sett varandra. 

  • Svar på tråden Är detta okej?
  • Gaskarl

    Om du är chef, så vet du hur du ska lösa det utan att rådfråga på FL, annars kanske det är dags att antingen gå några påbyggnadskurser, eller ge ditt jobb till någon med mer chefskompetens.

  • Fröken Allvar

    Nej, inte mer okej. Om personen är ung kanske den inte tänker på konsekvenser för kollegor när hen är borta från jobbet. 
    Jag hade tagit ett ickedömande samtal om hur personen tänker själv. Beroende på hur du får svar så kan du gå vidare, men det borde väl egentligen dokumenteras om en person som sjukanmäler sig går på festival. Det kan hända igen menar jag. 

  • Anonym (Chef)

    Om du inte förstår vad du ska göra så prata med din chef eller HR.

    Finns en rad åtgärder du kan ta till baserat på helheten

  • Fröken Allvar
    Gaskarl skrev 2022-11-07 10:05:57 följande:

    Om du är chef, så vet du hur du ska lösa det utan att rådfråga på FL, annars kanske det är dags att antingen gå några påbyggnadskurser, eller ge ditt jobb till någon med mer chefskompetens.


    Många har arbetsledande funktioner utan att vara fullfjädrade personalvetare, och det är inte alltid dessa får så mycket chefsstöd. 
  • Anonym (Hmm)

    Du får absolut inte fråga den anställde om orsaken bakom sjukskrivningen men det är klart det ser dåligt ut att gå på festival så just den biten kan du ifrågasätta. Om sjukskrivningen berodde på psykiskt dåligt mående kan man inte säga att personen inte får gå på festival eftersom det just är en sådan sak som kan få en att må bättre.

  • Gaskarl
    Fröken Allvar skrev 2022-11-07 10:09:24 följande:
    Många har arbetsledande funktioner utan att vara fullfjädrade personalvetare, och det är inte alltid dessa får så mycket chefsstöd. 
    Då borde såna småchefer ta upp det med sina chefer. För att bli en bra chef så måste det finnas stöd uppifrån, bl.a.
  • Fröken Allvar
    Gaskarl skrev 2022-11-07 10:22:10 följande:
    Då borde såna småchefer ta upp det med sina chefer. För att bli en bra chef så måste det finnas stöd uppifrån, bl.a.
    Jag håller med dig, men de stora cheferna är inte alltid så intresserade av vad de ser som petitesser på golvet. De vill arbeta med de strategiska frågorna, som det heter.
    Så jag tycker inte att det är konstigt om ts känner sig ensam och frågar FL till råds. De flesta hade nog bara låtit det vara, för att det vore enklast. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-07 10:15:48 följande:

    Du får absolut inte fråga den anställde om orsaken bakom sjukskrivningen men det är klart det ser dåligt ut att gå på festival så just den biten kan du ifrågasätta. Om sjukskrivningen berodde på psykiskt dåligt mående kan man inte säga att personen inte får gå på festival eftersom det just är en sådan sak som kan få en att må bättre.


    Aspekten att människor sjukskrivna för psykisk ohälsa finns, men om anställda ska använda sig av den för korttidssjukskrivningar under festival med kort varsel bör användas istället för semesteransökan blir arbetslivet snabbt ohållbart med tanke på hur många som har psykisk ohälsa idag. 
  • Fröken Allvar

    Det gick för fort. Aspekten att människor som är sjukskrivna för psykisk ohälsa ska göra saker de mår bra av finns, skulle det vara, men det kan inte ursäkta korttidssjukskrivningar för festivalbesökare. Jag tror att många unga inte har koll på hur deras val påverkar andra kollegor. Därför skulle ett allmänt samtal om det kunna väcka andra tankar i personen. 

  • Anonym (Hmm)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-07 10:45:21 följande:
    Aspekten att människor sjukskrivna för psykisk ohälsa finns, men om anställda ska använda sig av den för korttidssjukskrivningar under festival med kort varsel bör användas istället för semesteransökan blir arbetslivet snabbt ohållbart med tanke på hur många som har psykisk ohälsa idag. 
    Jag menade inte att personen använder det som en ursäkt att kunna gå på festival. Personer som mår dåligt psykiskt har faktiskt rätt att göra saker som får dem att må bra, på samma sätt som en som är sjukskriven för fysiska åkommor inte måste sitta i husarrest heller.
  • Anonym (Smitning)

    Jag ser det som ett solklart fall av att smita undan arbetet, dvs medarbetaren ville gå på festival istället för att jobba.

    Prata med HR först om vad du vet, och hör med HR om vad hen tycker ni bör göra. Det är viktigt att HR är med på banan om du skulle ta ärendet vidare och ha ett samtal med medarbetaren.

Svar på tråden Är detta okej?