• theotherone

    Bör Sverige gå Erdogan till mötes?

    Trots att Sverige redan gjort ett flertal eftergifter till Turkiet för att få deras godkännande på vår NATO-ansökan, fortsätter Erdogan att kräva allt mer. Nu senast, efter att Ulf Kristersson varit i Ankara på besök, nämnde Erdogan ett antal personer vid namn som han vill ha utlämnade. Personer vars enda "brott" är att de kritiserat Erdogan offentligt i sitt journalistiska utövande.

    Erdogan var också tydlig med att godkännandet av Sveriges NATO-ansökan är en inrikespolitisk fråga för honom, då han vill visa sina väljare inför valet sommaren 2023 att han är en tuff förhandlare och handlingskraftig mot terrorism. Allt tyder nu alltså på att Erdogan inte har någon som helst avsikt att godkänna Sveriges ansökan innan det turkiska valet, såvida vi inte godkänner varenda ett av hans krav innan dess.

    Så frågan är nu - hur långt bör Kristersson och den svenska regeringen gå för att få Turkiets godkännande? Ska vi lämna ut journalister som kritiserar honom trots att detta inte är ett brott i Sverige (och vilket i så fall troligen skulle innebära ett brott mot folkrätten)? Är NATO-medlemskapet viktigare än några exil-turkiska journalisters liv? Eller bör vi svara Erdogan att så långt kan vi tyvärr inte gå, och hoppas på att övriga NATO-länder sätter press på honom?

    www.dn.se/ledare/erik-helmerson-detta-var-ju-kul-sa-den-turkiske-natoforhandlaren/

  • Svar på tråden Bör Sverige gå Erdogan till mötes?
  • flemens

    Min åsikt är att lova runt och hålla tunt. Om diktatorn går med på det och godkänner Sverige in i NATO så kan man ignorera stollens krav. Han kan inte göra så mycket efter det. Det är enda sättet att inte falla för diktaturers fasoner.

    Helt enkelt för att en NATO-ansökan inte har ett piss att göra med föreställningar om "terrorism" i diktaturer. En sådan ansökan är i grunden ett skydd mot ryssen i praktiken, inte några föreställningar om "terrorism" i diktaturer.

  • theotherone

    Fast i de fallen Erdogan kräver utlämning av enskilda personer, så kommer han inte vara nöjd förrän personen de facto är utlämnad. Så där räcker det inte med att lova något, man måste agera.

    Personligen är jag mycket positiv till Nato, men mycket negativ till att ge efter för någon som inte bryr sig om alliansens bästa, utan bara bryr sig om att sitta kvar vid makten i sitt eget land. Detta är ett internt problem för befintliga Nato-länder att lösa. Det är inte Sveriges uppgift, tycker jag. Jag hoppas regeringen har samma inställning och inte blir alltför undfallande gentemot en antidemokratisk och auktoritär ledare. DN sammanfattar det hela rätt bra i artikeln jag länkar till i startinlägget.

  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-08 21:37:32 följande:
    Nu senast, efter att Ulf Kristersson varit i Ankara på besök, nämnde Erdogan ett antal personer vid namn som han vill ha utlämnade. Personer vars enda "brott" är att de kritiserat Erdogan offentligt i sitt journalistiska utövande.
    Personen ifråga som utpekades med namn var inblandad i kupp-försöket 2016 och var ansvarig för media-organet för den grupp som försökte utföra kuppen.

    Om vi nu ska vara sakliga.
    Blå och gul
  • AndreaBD
    flemens skrev 2022-11-09 00:04:35 följande:

    Min åsikt är att lova runt och hålla tunt. Om diktatorn går med på det och godkänner Sverige in i NATO så kan man ignorera stollens krav. Han kan inte göra så mycket efter det. Det är enda sättet att inte falla för diktaturers fasoner.

    Helt enkelt för att en NATO-ansökan inte har ett piss att göra med föreställningar om "terrorism" i diktaturer. En sådan ansökan är i grunden ett skydd mot ryssen i praktiken, inte några föreställningar om "terrorism" i diktaturer.


    Men det ser ju ut som om han förväntar sig detta redan, att man inte kommer att följa det när Sverige väl är godkänd i NATO. Och då kräver han allt i detalj innan han går med på något.
  • AndreaBD

    Jag tycker egentligen inte att man ska ge efter såna krav.  Jag tycker inte alls om att statsministern fjäskar för Erdogan. Men samtidigt vill vi in i NATO. En kompromiss skulle kunna vara att gå med när det gäller organisationerna - alltså att inte ge dem där kurdiska organisationerna pengar och deklarera att man inte stödjer dessa alls. Det bör räcka.

    Vi kan inte lämna ut journalister och oppositionella som inte har brutit mot lagar enligt svensk rättsuppfattning. Så långt bör vi inte gå. Då får man istället räkna med att andra länder trycker på. Turkiet var väl ändå mer intresserad av amerikanska vapen, har jag för mig?

  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-09 10:00:56 följande:
    Personen ifråga som utpekades med namn var inblandad i kupp-försöket 2016 och var ansvarig för media-organet för den grupp som försökte utföra kuppen.

    Om vi nu ska vara sakliga.
    Det är vad Erdogan påstår, han har inga bevis för påståendet. Oskyldig till motsatsen bevisas gäller enligt svensk lag.

    Om det räcker att en auktoritär ledare anklagar meningsmotståndare för att vara kuppmakare helt utan bevis, och detta i sig skulle räcka för utvisning, då är världen plötsligt en mycket, mycket mer osäker plats.
  • AndreaBD
    theotherone skrev 2022-11-09 09:29:11 följande:

    Fast i de fallen Erdogan kräver utlämning av enskilda personer, så kommer han inte vara nöjd förrän personen de facto är utlämnad. Så där räcker det inte med att lova något, man måste agera.

    Personligen är jag mycket positiv till Nato, men mycket negativ till att ge efter för någon som inte bryr sig om alliansens bästa, utan bara bryr sig om att sitta kvar vid makten i sitt eget land. Detta är ett internt problem för befintliga Nato-länder att lösa. Det är inte Sveriges uppgift, tycker jag. Jag hoppas regeringen har samma inställning och inte blir alltför undfallande gentemot en antidemokratisk och auktoritär ledare. DN sammanfattar det hela rätt bra i artikeln jag länkar till i startinlägget.



    Jag håller helt med dig där. Erdogan kan inte bestämma reglerna. Och framför allt så missbrukar han sin vetorätt där. Kanske borde man begränsa vetorätten? 
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-09 10:13:39 följande:
    Det är vad Erdogan påstår, han har inga bevis för påståendet. Oskyldig till motsatsen bevisas gäller enligt svensk lag.

    Om det räcker att en auktoritär ledare anklagar meningsmotståndare för att vara kuppmakare helt utan bevis, och detta i sig skulle räcka för utvisning, då är världen plötsligt en mycket, mycket mer osäker plats.
    Sure, oskyldig till bevisat. Då akn han ju bevisa det i turkeisk domstol.

    Journalistiken ifråga var chefredaktör för tidningen som i praktiken fungerade som Rörelsen organ och han har i svenska intervjuer erkänt att han var med i rörelsen. Han agerade för Rörelsen dagarna innan kuppförsöket. En Rörelse som alltså ägnat sig åt mord och terrordåd genom tiderna.

    Det är inte direkt demokratins förkämpar vi talar om, även om det är Erdogan som pekar ut dem.
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-09 15:09:04 följande:
    Det är inte direkt demokratins förkämpar vi talar om, även om det är Erdogan som pekar ut dem.
    Nej såklart - it takes two to tango. Journalisten hävdar givetvis sin oskuld, det innebär inte för den sakens skull att han är vit som snö.

    Anser du att Sverige borde tillgodose alla Erogans krav?
  • Postman
    theotherone skrev 2022-11-09 09:29:11 följande:
    Fast i de fallen Erdogan kräver utlämning av enskilda personer, så kommer han inte vara nöjd förrän personen de facto är utlämnad. Så där räcker det inte med att lova något, man måste agera. Personligen är jag mycket positiv till Nato, men mycket negativ till att ge efter för någon som inte bryr sig om alliansens bästa, utan bara bryr sig om att sitta kvar vid makten i sitt eget land. Detta är ett internt problem för befintliga Nato-länder att lösa. Det är inte Sveriges uppgift, tycker jag. Jag hoppas regeringen har samma inställning och inte blir alltför undfallande gentemot en antidemokratisk och auktoritär ledare. DN sammanfattar det hela rätt bra i artikeln jag länkar till i startinlägget.

    Håller med. Det är så jag känner med. Dock tycker jag ändå det är bra om Sverige funderar lite över detta med terrorism. Vi har genom åren varit väldigt undanfallande och blåögda inför att olika grupper har varit här som bas eller bara gömt sig.
Svar på tråden Bör Sverige gå Erdogan till mötes?