• marremask

Kattbett-hjälp

Är det någon som vet om man måste ta stelkrampspruta om man blivit biten av en katt. Det har gått hål så det blöder men inte så mycket. Dessutom får man ta en stelkrampspruta när man är gravid....

Behöver dessutom ett råd i frågan om man vågar behålla en katt som bits....Han har aldrig tidigare gjort detta men har gått från att vara innekatt i 2 år och är numera utekatt. Han har bara blivit mer och mer ilsken och fräser åt en så fort man kommer i närheten. Oroar mig över hur han kommer att vara när den lill* kommer...

• Svar på tråden Kattbett-hjälp
  • Pyris

Ring sjukvårdsupplysningen. Katter e dom djur som e mest smutsiga i munnen.

• lillen

Jag vet att man ska se upp när det gäller att ha blivit biten av en katt. En veterinär berättade för mig att hennes hand svullnade upp jättemycket en dag efter att hon blivit biten. Jag har bivit biten innan men det gick bara ett jättelitet hål och mig hände inget med. Jag skulle nog rekommendera dig att ringa och kolla upp hur du ska göra.........

Vad gäller katten så vet jag inte, alla katter är ju olika. Våra kan bli busiga och bitas iblan men det har som sagt bara gått hål en gång. De blir så busiga när man busra med dem men är annars världens mest gulliga katter så jag är inte det minsta orolig inför framtiden med barn. Den enda som kan råda dig gällande katten är du själv eftersom det är du som känner den och vet om det är någon risk.......

Lycka till!!!!

• Titti2

Det låter ju inge vidare...
    Det är lite svårt att säga om du behöver spruta, det beror ju på hur illa såret är men det är ju alltid bättre att vara på den säkra sidan och ringa till din husläkare eller barnmorska. Min mamma fick en spruta när vår gamla katt bet henne när hon skulle hålla honom när han i sin tur fick en spruta (han skulle kastreras).

När det gäller kattens beteende så verkar det ju som han inte mår bra själv. Något har ju hänt sedan han blev utekatt. Har han varit i slagsmål med andra katter? Du kom inte åt något ställe han kan ha ont på? Hur mår han i övrigt, äter och dricker han bra? Om han beteende inte går över så kanske du får söka veterinär som kan hjälpa dig ta reda på orsaken. En ilsken katt skulle inte jag vilja ha tillsammans med en bebis men jag skulle samtidigt göra allt för att ta reda på varför katten är det om det har kommit plötsligt.

Hoppas det ordnar sig!

• marremask

Tack för era råd... ska nog ta och ringa för att kolla. Angående katten så blev jag faktiskt riktigt rädd. Jag och sambon skule bara tvätta hans leriga tassar, då han riktigt bet tag i min arm och vägrade släppa. Han bet bara hårdare och hårdare och ögonen såg ut så där som när dom biter naken av nått djur....huuu riktigt läskigt.

Men som du säger Titti2:
    Han kom en dag hem med ett sår på nosen och en hörntand som var av, kan omöjligt ha hänt i en kattfajt. Mer som om någon kastat en sten. Bara så himla sorgligt att se ens lilla bebis bli som han blivit. Han var världens goaste förrut.

• lillen

Hoppas verkligen att det ordnar sig för er......... skriv och berätta.

• isabell22

Oftast när katten gör något sådant har de ont skulle ta katten på koll. Men vissa katter vill ju bara göra vissa saker när den själv vill man får anpassa sig efter katten.

• MacKay

marremask

Det är inte omöjligt att han bet dig för att han har ont eller har väldigt otrevliga händelser som kom tillbaka. Jag tycker absolut att du skall gå till veterinären med honom och försöka hålla honom inomhus tills ni har fått reda på vad som är fel. Han måste ha varit med om något riktigt otrevligt.... Håller med Titti2, katten mår inte bra och han måste få hjälp.

• isabell22

Glömde skriva att det finns dumma människor min katt blev eldad av någon dum killa han hatade män med mörka röster och hade de skägg kom de inte nära honom de hade eldatupp hans morrhår tog 3 år innan min pappa fick gosa med honom och fortfarande låter han inte främmande människor komma för nära.

Är han kastrerad?

• lillen

Det var något av det hemskaste jag hört isabell22. vad finns det för människor egentligen. Var det hans förra ägare eller ägde ni honom då????

• marremask

Ja, han är kastrerad. Han har dessutom alltid uppförtsig som en kastrerad hankatt, då han alltid velat kela och varit världens snällaste. Brukade komma och ligga och sova kind mot kind med mig. Men som sagt, sen han började vara ute så har han ändrats helt.

Svar på tråden Kattbett-hjälp