• Anonym (Slakman)

    Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?

    Om man jobbar på soc så måste det rimligtvis ramla in en del orosanmälningar som är helt grundlösa. Antingen folk som vill jävlas med nån man kommit på kant med, föräldrar i vårdnadstvist eller barn som anmäler föräldrarna för att de inte får som de vill. Helt enkelt okynnes-anmälningar.

    Är detta vanligt? Antar att det tar onödiga resurser från verkligt allvarliga och seriösa anmälningar? Eller är det kanske inte så vanligt som man kan tro?

  • Svar på tråden Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?
  • Anonym (Soc)

    Nej det gör det faktiskt inte alls. Folk i allmänhet anmäler för lite och försent.

    I vårdnadstvister händer det att folk mobilserar halva släkten för att svartmåla den andra föräldern, men oftast är oron från släkten äkta efter den bild de fått till sig.

  • Anonym (Soc)

    Skulle alltså påstå att detta att vi dränks i okynnesanmälningar för att folk vill jäklas är en myt.

    Jag har jobbat i 25 år i både små och stora kommuner.

  • Anonym

    Vill du få ärliga svar från riktiga socmänniskor så ska du inte tillåta anonyma svar. FL vimlar av folk som kallar sig "soc" och liknande men när man läser det de skriver så tar det ungefär en halv sekund att begripa att de bara fabulerar.

    Skriv en ny tråd och tillåt inte anonyma svar om du vill veta hur det verkligen ligger till. Iaf om det inte är helt nya medlemmar som roar sig med att driva.

  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-11-11 17:52:28 följande:

    Vill du få ärliga svar från riktiga socmänniskor så ska du inte tillåta anonyma svar. FL vimlar av folk som kallar sig "soc" och liknande men när man läser det de skriver så tar det ungefär en halv sekund att begripa att de bara fabulerar.

    Skriv en ny tråd och tillåt inte anonyma svar om du vill veta hur det verkligen ligger till. Iaf om det inte är helt nya medlemmar som roar sig med att driva.


    Skulle inte säga att det blir speciellt bra resultat som TS gör men ingen är dum nog att visa sitt eget användarnamn tillsammans med ett så utsatt yrke... Knappt användare vågar visa i vanliga trådar pga idioterna här.
  • Anonym (Över 65)
    Anonym skrev 2022-11-11 17:52:28 följande:

    Vill du få ärliga svar från riktiga socmänniskor så ska du inte tillåta anonyma svar. FL vimlar av folk som kallar sig "soc" och liknande men när man läser det de skriver så tar det ungefär en halv sekund att begripa att de bara fabulerar.

    Skriv en ny tråd och tillåt inte anonyma svar om du vill veta hur det verkligen ligger till. Iaf om det inte är helt nya medlemmar som roar sig med att driva.


    Nja... I ett forum är vi socialarbetare ibland anonyma, just för att vi är här på vår fritid.

    Vill man ha ordentliga uppgifter på vår arbetstid får man fråga sin kommun, eller tillsynsmyndigheter.

    I en tråd utan anonym svarsmöjlighet känner jag mig inte bekväm... Trots att mina klienter är över 65 år.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2022-11-11 17:57:39 följande:
    Skulle inte säga att det blir speciellt bra resultat som TS gör men ingen är dum nog att visa sitt eget användarnamn tillsammans med ett så utsatt yrke... Knappt användare vågar visa i vanliga trådar pga idioterna här.
    Det krävs oavsett för att få ärliga svar.
    Annars har nog google svaret skulle jag tro.

    Att fråga dubbelanonyma är meningslöst.
    Jag kan också skriva "soc" som signatur trots att jag aldrig satt min fot inför deras dörr.
  • Anonym (Över 65)

    Under min praktik 2006 gjorde jag praktik på ett socialkontor med utredningsenhet. Under de 4 månaderna mottog enheten ingenting som jag tyckte verkade "onödigt". Några föräldrar var övertygade om att oron blivit anmält felaktigt, medan majoriteten var oroliga över att få kontakt med socialtjänsten, men snabbt verkade rätt tacksamma över att få bolla vissa saker med någon kunnig.
    Mina handledare blev kontaktade rätt många gånger om dagen med frågor, rent upplysningsvis och det inkom kanske.3-6 anmälningar i veckan, varav de flesta inte var speciellt akuta.

  • Anonym (M)
    Anonym (Soc) skrev 2022-11-11 17:18:29 följande:

    Nej det gör det faktiskt inte alls. Folk i allmänhet anmäler för lite och försent.

    I vårdnadstvister händer det att folk mobilserar halva släkten för att svartmåla den andra föräldern, men oftast är oron från släkten äkta efter den bild de fått till sig.


    Hur vet du det?

    Källa på det tack.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (M) skrev 2022-11-11 20:16:01 följande:
    Hur vet du det?

    Källa på det tack.
    Vill du ha statistik får du nog vända dig någon annanstans än FL. Jag talar givetvis utifrån egen förvärvad kunskap. 
  • Anonym (W)
    Anonym skrev 2022-11-11 17:52:28 följande:

    Vill du få ärliga svar från riktiga socmänniskor så ska du inte tillåta anonyma svar. FL vimlar av folk som kallar sig "soc" och liknande men när man läser det de skriver så tar det ungefär en halv sekund att begripa att de bara fabulerar.

    Skriv en ny tråd och tillåt inte anonyma svar om du vill veta hur det verkligen ligger till. Iaf om det inte är helt nya medlemmar som roar sig med att driva.


    Källa på att det som soc-människor skriver i denna tråd inte är sant, tack.
Svar på tråden Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?