Inlägg från: Anonym (MTI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MTI)

Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?

Många kloka inlägg i tråden.

Det som inte sagts är att kvinnor och tjejer på gruppnivå är mer trogna normer. De är mer benägna att hålla med och därmed är lydigare gentemot auktoriteter. Tjejer är också mer självständiga och självgående.

När detta kombineras med pojkars större behov av rörelse samt sämre impulskontroll så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör i skolorna. Egentligen borde det vara mer liv och rörelse där. Tanken på att pojkar ska sitta still och räkna matte i 60 minuter är föråldrad. Det fungerade förr i tiden när det var spöstraff som gällde för den som misskötte sig.

• Anonym (MTI)
    Anonym (TS) skrev 2022-11-14 12:17:18 följande:
    Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?
    Hur kommer det sig att pojkar generellt är stökigare än flickor? Innan ni börjar gapa att det finns stökiga flickor och lugna pojkar så vill jag betona GENERELLT. 

Jag har stött på en massa barn i samband med att vänner och familj skaffat barn senaste 10 åren och har ännu inte träffat en enda pojke där jag tänkt ?wow vad artig och fin han är?, pojkar är generellt högljudda, stökiga, springer runt och kan inte sitta still, säger äckliga saker och känns mer grisiga (springer runt med kladdiga smutsiga händer). De flickor jag stött på har varit artiga, lugna, mysiga och rena.

Min syster har 3 döttrar och min bror har 2 söner, åldersmässigt nästan lika gamla mellan syrran och brorsans barn. Tjejerna är så härliga att ha runt sig, smarta, trevliga och lugna, medan killarna är riktiga monster som är stökiga och allmänt grisiga, så pass att jag inte vill träffa dem lika ofta längre. Min bror och hans fru har varit fantastiska föräldrat så deras uppfostran är det inget fel på, snarare min syster som varit frånvarande och slapp och ändå fått lugna fina tjejer.

Är det biologiskt att killarna bara är lite stökigare och jobbiga? Kan inte se hur det har med uppfostran att göra då massa vänner är fantastiska föräldrar och ändå har hemska söner.
    Ja, det är biologiskt samtidigt som det finns en miljömässig faktor också som förstärks av dagens utbud. Man blir lugnare av pyssel än Fortnite.

Om vi ska tala i generella termer så är det sannolikt att tjejen är enklare att ha som barn 0 - 12 men pojken enklare 12-18.

När tjejerna ska frigöra sig är de ofta rätt jobbiga. Killarna är mer lojala och mindre självständiga på gott och ont.
  • Anonym (MTI)
    Aliona skrev 2022-11-16 04:02:30 följande:
    Jag tycker att du blandar ihop olika saker här. Vad många säger är att pojkar generellt har ett stort behov av rörelse, och det gäller min pojke också på 6 år. Det beryder inte att de behöver vara stökiga/busiga/grisiga. Stökiga kan de kanske bli om de har suttit inne en hel dag och inte fått röra på sig, men är de busiga eller grisiga så är det inte pga hormoner utan bara dålig uppfostran! Som jag sade behöver min son tex gå cykla till skolan på morgonen och få en ordentlig dis frisk luft varje dag, men därefter koncentrerar han sig i skolan och han älskar att läsa böcker. Han är snäll, social och artig, säger aldrig fula saker, äcklar sig inte och bråkar inte. Jag tror att det finns en alldeles för tillåtande attityd mot att pojkar stör och är grisiga, men det är inget man behöver acceptera. Får du barn så kan du inte veta om det blir en fysisk och sportig elker en lugn och pysslig, men du kan ändå uppfostra din pojke så väl som flicka att uppföra sig väl. 
    En pojke ska vara busig. Tanken om lydiga barn är orsaken till varför väst fortfarande är mer framstående än Sydostasien.
Svar på tråden Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?