• Anonym (TS)

Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?

Hur kommer det sig att pojkar generellt är stökigare än flickor? Innan ni börjar gapa att det finns stökiga flickor och lugna pojkar så vill jag betona GENERELLT. 

Jag har stött på en massa barn i samband med att vänner och familj skaffat barn senaste 10 åren och har ännu inte träffat en enda pojke där jag tänkt ?wow vad artig och fin han är?, pojkar är generellt högljudda, stökiga, springer runt och kan inte sitta still, säger äckliga saker och känns mer grisiga (springer runt med kladdiga smutsiga händer). De flickor jag stött på har varit artiga, lugna, mysiga och rena.

Min syster har 3 döttrar och min bror har 2 söner, åldersmässigt nästan lika gamla mellan syrran och brorsans barn. Tjejerna är så härliga att ha runt sig, smarta, trevliga och lugna, medan killarna är riktiga monster som är stökiga och allmänt grisiga, så pass att jag inte vill träffa dem lika ofta längre. Min bror och hans fru har varit fantastiska föräldrat så deras uppfostran är det inget fel på, snarare min syster som varit frånvarande och slapp och ändå fått lugna fina tjejer.

Är det biologiskt att killarna bara är lite stökigare och jobbiga? Kan inte se hur det har med uppfostran att göra då massa vänner är fantastiska föräldrar och ändå har hemska söner.
  • Svar på tråden Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?
  • Anonym (Ja)

Ja förmodligen biologiskt. Hormoner..

Känner till mycket lugna pojkar också, jättesnälla och så, men delar i stort bilden av pojkar som betydligt vildare rent generellt.

Dock finns det stora individuella skillnader här vill jag påstå! Även bland de lite besvärligare pojkarna så är vissa lite bångstyrigare i allmänhet, medan andra är rena monster.

Jag tror det är väldigt biologisk, men samtidigt spelar annat in. Pojkar behandlas annorlunda. Man pratar annorlunda till pojkar. Förväntningarna skiljer..

• Anonym (L)

För att man tillåter det. 

Pojkar anses vara livligare, vildare, stökigare och tillåts också vara det. Därför är de det. Det är för att föräldrar och även omvärlden tillåter pojkar att bete sig illa medan flickor förväntas bete sig "bra". Därför.

• TvillingmammaVästgöte

Ja, det är biologiskt. Pojkar har mer energi och behöver få utlopp för den, genom fysisk aktivitet.  Pojkar mognar också mycket senare, ligger 1-2 år efter tjejerna i mognad. Sen efter puberteten så kommer pojkarna ikapp. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (L) skrev 2022-11-14 12:27:49 följande:

Pojkar anses vara livligare, vildare, stökigare och tillåts också vara det. Därför är de det. Det är för att föräldrar och även omvärlden tillåter pojkar att bete sig illa medan flickor förväntas bete sig "bra". Därför.

Kan påverka men det finns också mycket stora biologiska skillnader som man borde ta mer hänsyn till. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (L) skrev 2022-11-14 12:27:49 följande:

Kan påverka men det finns också mycket stora biologiska skillnader som man borde ta mer hänsyn till. 
  • Anonym (Ja)

Flickor tillåts inte spåra ur på samma sätt utan att behöva förklara sig och sätta ord på varför, och HUR de känner i varje situation. 

Medan pojkar mera får tillsägelser bara när de blir besvärliga. Det liksom förväntas av dom att vara lite så bara..

Tror också att vissa besvärliga pojkar blir ambassadörer för pojkar i allmänhet. De syns hörs och märks mycket mycket mycket och påverkar bilden av hur pojkar är i betydligt större utsträckning än de lugnare pojkarna som man inte lägger märket till alls lika mycket.

• Anonym (Ja)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-11-14 12:28:43 följande:

Ja, det är biologiskt. Pojkar har mer energi och behöver få utlopp för den, genom fysisk aktivitet.  Pojkar mognar också mycket senare, ligger 1-2 år efter tjejerna i mognad. Sen efter puberteten så kommer pojkarna ikapp. 

Fast flickor beter sig också illa. Bara att de gör det på andra sätt. De kommer undan med det i stor utsträcknin.. 

Pojkar är liksom inte så smidiga och har inte samma finess i hur de beter sig.
  • Anonym (Ja)

Ibland kan jag föredra pojkars busighet ändå..

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ja) skrev 2022-11-14 12:34:21 följande:
    Fast flickor beter sig också illa. Bara att de gör det på andra sätt. De kommer undan med det i stor utsträcknin.. 

Pojkar är liksom inte så smidiga och har inte samma finess i hur de beter sig.
    Det beror på att de mognar senare. Sen kommer de ikapp i 25-årsålder, då många män går om kvinnorna ifråga om social smidighet och blir mästare i företagspolitik och höga chefer.
Svar på tråden Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?